Grammatikk for dummies…og bloggere!

Jeg var aldri noe skolelys egentlig. Jeg hadde mine fag, men norsk og lignende var like morsomt som tannpine og rennaræv i skjønn forening. Dette med å skrive tekster og humoristiske betraktninger har kommet til i senere år, antakeligvis med hjerteinfarktfrembringende øyeblikk for mine tidligere fortsatt levende lærere. Mine bravader på 6 års barneskole kan forøvrig leses om her –> Jeg…..Jeg ble vurdert!

Tidligere i år, eller var det i fjor? skrev jeg om hvor intenst jeg misliker "utviklingen" i språket mht måten kino, kylling, kjøtt, kjøpe, kjempe, etc blir uttalt. De innleggene kan du lese her –> Skjære unge mennesker i dagens Norge! og her –> Hei, Jeg heter Schell og kommer fra Schirkenes!

I den senere tid så er det ting jeg har lagt merke til i det norske skriftspråk som er grellere for gluggene enn den grelleste hjemmestrikkede tightsen på Steinerskolen, nemlig de mest vanlige skriftfeil. Det handler om og/å, da/når, vært/hvert, for/får, etc.. + de mest elementære orddelingsfeil. Jeg påberoper meg like lite ekspertise på dette området som en veganer gjør på grilling av blodige biffer, men jeg jobber konstant med saken samt gir fruen tekster til korrektur når jeg husker det.

Så til saken:

Kanskje vi kan rydde noe av veien og heller akseptere at vi feiler på de mer vanskelige tingene? Jeg prøver meg på en enkel forklaring, fordi når lærere begynner med infinitivsmerker og prostatapronomener så lukker hjernen seg inne og tenker heller på bikinidamer etc..

Og/å:

"Å" brukes foran grunnformen av et "gjøre-ord" (verb), som å snakke, å hoppe, å spise, å drikke, å gjøre, osv.

"Og" brukes mellom to ting/ord som bindes sammen, som spise og drikke, hoppe og danse, synge og le.

Da/når:

Her er huskeregelen enkel; Dengang "Da" og hver gang "når". Enkelt eksempel: Da jeg ble født… Kontra: Når jeg ble født… Du blir jo bare født en gang og da må "da" må brukes i setningen.

Vært/hvert: (her synder jeg mest selv)

"Vært" er er verb og hører til "å være". Det betyr at "vært" skal brukes alle steder der "å være" i en eller annen form passer.

"Hvert" er et tidsbegrep. Hver gang, hvert minutt, hvert sekund, hver eneste dag, etc.

For/får:

Når det feiles her får jeg lyst til å ringe opp vedkommende og be de kaste pc'n sin. "Jeg gleder meg til jeg for ordnet det". "Får en gangs skyld". Jeg skjønner ikke at det er mulig å feile på dette med mindre autokorrektur spiller deg et puss.

Orddeling:

Dette er nok det som opprører flest med hensyn til skriftspråk. Det feiles til og med i profesjonelle firmaer. "Det var kjempe gøy". "Jeg brukte en rake rive". "Vi selger jule tre". "Vi selger toalett ruller". "Ananas Biter". Det finnes graverende eksempler og, faktisk mer graverende enn heklet undertøy og konglebånd i håret men de kan kommentarfeltet få komme med. 🙂

Ps! Jeg vet mange har dysleksi og lignende. Dette innlegget gjelder ikke dere.

Ps!! Jada, du finner feil på min blogg.

#norsk #grammatikk #feil #riktig #orddeling

Del gjerne innlegget hvis du føler for det.

6 kommentarer
    1. Sliter mer med latskapen når det gjelder prating jeg,-kjenner folk som sier “Førstepri” istedenfor hele ordet,-og da frykter jeg at de ikke makter å engang gjennomføre oppgaven de stempler som førstepri….

    2. Sindre: Vel, du har helt rett i at det heter særskriving eller sammenskriving, men dette var et innlegg for “dummies og bloggere” så da kaller jeg det orddeling slik media stort sett gjør det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg