Kjære medtrafikant i Hønefoss: Har du blinklysallergi?

…vel, spørsmålet gjelder i resten av landet og..

Vitsene er mange, frustrasjonene er store, farlighetene florerer, kræsjing skjer….fordi vi ikke er istand til/ikke gidder å bruke blinklysene slik vi lærte da vi tok lappen. Vi lærte da ikke å blinke i det vi svinger gjorde vi vel? Vi lærte jo å blinke i god tid slik at alle de andre i trafikken ble informert om hvor vi hadde tenkt oss.

Jeg bruker et ekstremt frustrerende veistykke i Hønefoss som eksempel.

Dette er da bakken bak kjøpesenteret Kuben. For de som ikke er kjent så er den gule veien forkjørsvei. Parkeringshus-inngang til Kuben er ved punkt C. Det er derfor en betydelig del biler som skal inn og ut av dette krysset daglig. At midtrabatten i krysset ved markert punkt C tydeligvis oppfattes som en snærrende bilspisende løve, slik at mange sperrer for 2 bilers utkjørsel, får bli et annet innlegg. Bakken i seg selv er ikke spesielt bratt eller lang…sånn ca 150-ish meter..

Jeg har ikke tall på alle de ganger jeg har stått ved markert punkt B og ventet på en bil som kommer nedover bakken -og ellers er bakken/veien fri/ganske fri for biler-  som så 5 meter før svingen setter på blinklys (eller ikke i det hele tatt) og kjører til høyre.

Jeg har heller ikke tall på alle de gangene jeg har stått ved markert punkt C og ventet på en bil som kommer oppover bakken -og ellers er bakken/veien fri/ganske fri for biler- som så 5 meter før svingen setter på blinklys (eller ikke i det hele tatt) og kjører til høyre.

Er det ikke mulig å tenke seg at det går an å sette på blinklys sånn omtrent innenfor markert område A om du kjører oppover eller nedover bakken? Da vil de som står ved kryss B og kryss C lett kunne lese trafikken og vi får mindre køer/venting i kryssene her. Denne oppfordringen gjelder alle kryss den. Vis i god tid at du skal skifte fil, svinge av, etc.. Det er jo ikke noe poeng å skifte fil først og så blinke etterpå, eller?

Hva i all verden er det du tenker på du som ikke bruker blinklys i det hele tatt? Blir du ikke frustrert da andre kjører på den måten? Driver du å tar igjen? Hva er det som har fått deg til å la være å blinke? Satt du hele kjøreopplæringen og tenkte “bare jeg får lappen jeg så skal jeg faen meg drite i å bruke blinklys”…

Jeg skjønner det bare ikke….

Jeg applauderer politiets arbeid i å bøtelegge folk som ikke bruker blinklys… Om de nå bare kunne gjøre det samme med de som kjører ut i kryss før det er klart på andre siden så ville det blitt handlet inn kake til kammeret.

#bil #trafikk #blinklys #flyt #politi #bøter #kake

2 kommentarer
    1. Blinklys, eller ‘retningssignallys’ som det mer korrekt heter, er noe som finnes på alle biler. Til og med traktorer har retningssignallys. Dette, sammen med en hel del, faktisk en hel drøss andre remedier, ikke bare bør du benytte når du skal gjøre små eller store avvik i forhold til retningen bilen gjør, men skal du benytte. Det er også en del av trafikal opplæring. Det har Staten bestemt. Men, som kjent, det er “mye rart” som kjører bil. I Saudi Arabia har ikke kvinner lov å kjøre bil. Sånn sett kunne jeg sagt at “Saudierne har skjønt det”, men skal vel være forsiktig med det i dagens samfunn som er preget av ‘likestilling’ og ‘like rettigheter for kvinner og menn’.
      Det er selvsagt ikke forbundet med dødsstraff å ikke benytte retningssignallys, men det er faktisk forbundet med “straff” i form av en bot dersom du unnlater å bruke denne, hvis du skal forandre distanseretning i trafikken. Skal du rett frem i rundkjøringen skal du blinke til høyre uansett. Hvis du ikke blinker inne i en rundkjøring, betyr det egentlig at du har planer om bruke store deler av dagen til å kjøre runde på runde inne i rundkjøringen, noe som enten borger for at du har en psykiatrisk lidelse eller, som jeg i Paris, ikke kommer deg ut av rundkjøringen (hvis du er i indre sektor).
      Som sagt, alle biler, til og med BMW og Audi, er utstyrt med en slik ‘hendel’, som du skal enten dytte oppover hvis du har tenkt deg til venstre, og nedover hvis du har tenkt deg til høyre. Dette skal helst gjøres før du svinger, for å sette på retningssignallys akkurat i det du svinger, det er å “bruke opp” blinklyspæren unødig. Enhver idiot forstår at du skal til høyre i det du svinger til høyre.
      Det er litt u-kult å benytte retningssignallys, mener noen. Og så har det kanskje litt med frihet å gjøre. JEG gjør hva jeg vil! Om JEG skal til venstre, vel, så raker det ikke DEG! Du får følge med å se – JEG kjører hvor jeg vil! Nei, jeg vet ikke. Kanskje synes noen det er nedverdigende å benytte retningssignallys?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg