Dagbøter for ikke betalt bilforsikring?

Hvem var det som fant på det?

Med en fryktelig irriterende og ryggmargsgrøssende dårlig radioreklame om forsikringsbransjens nye påfunn, 150 kroner i dagbot for hver dag man ikke har betalt forsikringen på bilen sin, på radioen! i bilen så kan jeg ikke annet enn å undre på om dette er noe smart i det hele tatt..

Jeg fikk med meg på nyhetene at det finnes 84000 biler i Norge som kjøres rundt på norske veier uten forsikring. Dette koster samfunnet mye penger selvfølgelig, og derfor har man ønsket å ta et grep. Det grepet er altså dagbøter for hver dag man ikke betaler.

Dagbøter der altså.

La oss nå tenke at bare ett mindretall av disse 84000 ikke betaler fordi de ikke gidder. Det betyr at en fryktelig masse mennesker kjører rundt i en bil uforsikret fordi de ikke har råd til å forsikre den. Svaret på dette burde jo være å parkere bilen, men det gjøres ikke. Bransjen ville da ta grep. Finne nye gode løsninger. Svaret på det er altså ifølge bransjen: Krev enda mer penger!

Blir ikke det som om en person havner på sykehus med tette blodårer pga et usunt levesett…og deretter får beskjed av legen “hmm.. mye hamburger og pommes frites ja… Nåja, bare fortsett sånn du så ordner det seg nok”.  Eller som staten Norge er så flinke til: Straffeskatt til folk som allerede er i trøbbel pga lite penger. “Hm.. her er en småbarnsfamilie som har fått baksmell på 36 tusen og ikke har betalt. Hvordan løser vi det: Jo, Straffeskatt.. Det fikser nok saken”.

Hva med å heller bruke ressursene på å få disse bilene parkert? Bilene er jo registrert, de er jo ikke vanskelig å finne om man vil luke de ut av trafikken. Tror forsikringsbransjen virkelig at en person som har kjør rundt uten forsikring i lang tid og risikert vanvittige gjeldsbyrder om noe skulle skje åpner posten, får tårer i øynene og utbryter; “nei og nei… 150,- i bot, det var dråpen… sett bilen i garasjen”.

Som vanlig prøver man i Norge å løse et problem med å kreve inn penger istedenfor å se på andre mer effektive løsninger.

I dette tilfelle: Intensivering av kontroller og avskiltinger.

#bil #trafikk #forsikring #avskilting #dagbot #dagbøter #samfunn

5 kommentarer
    1. Men, hvis de da avskilter bilen, som de tydeligvis trenger, selv om de ikke har råd, så kan man vel tenke seg at de er avhengig av bilen for å komme seg på jobb, for å tjene penger, slik at de har et tak over hodet og mat på bordet- bilen betaler de jo ikke på, så…. Og da kommer de seg jo ikke på jobb og får ikke penger, og da mister de taket over hodet og maten på bordet, men de har jo fremdeles en parkert bil, for den betaler de jo ikke på uansett (annet enn drivstoff, så klart)… Så, hva er løsningen da? Tjener de penger kan de i det minste komme med en nedbetalingsplan for å gjøre opp gjelden sin….
      Vel, jeg tenker også at det burde være andre løsningen enn dagsbøter- staten er jo så glad i penger- men hva som er mest effektivt og rettferdig kan vel kanskje diskuteres ut i fra flere måter enn kun disse to som er nevnt? Jeg veit ikke.

    2. Elevele: Den eneste løsningen som ikke er gangbar er bil uten forsikring på veien 🙂 Alt annet kan duge, nedbetaling osv. Men, da må det være villighet, og dessverre må man tydeligvis tas først 🙂

    3. Ja, biler uten forsikring må bort fra veiene og da er det i grunn kun avskilting som duger- bøter vil ikke nok ikke forandre så mye for de fleste, da de likevel kan kjøre “ubemerket” rundt på veiene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg