5 spillere utvist; Hold tunga rett i munn

Det hender ting og tang på en hockeybane. 

I går var det kamp i Schjongshallen mellom Ringerike og Gjøvik i U14 C. Gjøvik det klart beste laget i de minuttene jeg så før oldboys skulle trene klokka 20.00.

På tiden 15.09 i andre (og siste) periode scorer Gjøvik 7-2.

Dommer mener 2 av spillerne feirer usportslig opp mot Ringerikes målvakt og idømmer 2 min usportslig på begge.

Spillerne skjønner nok ikke egentlig den og snakker tilbake til dommerne.. og idømmes ytterligere 2 minutter hver for usportslig (personlig straff).

En femte Gjøvikspiller syntes åpenbart dette var for teit og ga uttrykk for det… og idømmes en 2 minutter usportslig.

og vips… så satt det 5 stk Gjøvikspillere i boksen… uten at noen egentlig hadde gjort noe spes..

Og hvorfor det satt 5 stk og hvordan det skal løses (dvs skulle ha blitt løst) skal jeg prøve meg på under bildet.

 

EDIT:

Det var hvert fall det jeg trodde ut ifra hockey-live føring samt stå og se på i hallen..

Forklarer mer lenger ned.

 

 

Spiller 1 idømmes en vanlig 2-minutter

Spiller 2 idømmes en vanlig 2-minutter

Spiller 1 prater på seg en 2-minutter personlig straff

Spiller 2 prater på seg en 2-minutter personlig straff

Her gjøres det en feil (1)

Spiller 3 må inn og sone 2-minutteren til spiller 1

Spiller 4 må inn og sone 2-minutteren til spiller 2

Her kommer en retting (2)

Spiller 5 idømnmes en vanlig 2-minutter

Det er da spiller 5 kommer i boks at forviklingene begynner.

Spiller 5 sin tid begynner ikke å telle ned før spiller 1 eller spiller 2 sin normale utvisning er ferdig (utsatt straff)

På grunn av spiller 5 inn i utvisningsboks skal kaptein på Gjøvik informere dommer om rangering spiller 1 og 2 slik at sekretariat kan vite hvem av spiller 3 og 4 som skal slippes utpå først, for:

Spiller 1 sin personlige straff begynner ikke telle ned før hans opprinnelige straff er ferdig, enten ved mål eller på tid.

Spiller 2 sin personlige straff begynner ikke telle ned før hans opprinnelige straff er ferdig, enten ved mål eller på tid

Spiller 1 og 2 skal altså sitte i inntil 4 minutter hver

Spiller 3 og 4 skal sitte en vanlig 2-minutter, men kan ikke begge gå på is ved ferdig sonet pga spiller 5 sin utvisning, derfor trenger man kapteinens rangering tidlig.

Spiller 5 sitter da i inntil 4 minutter fordi hans straff ikke teller nedover før 1 eller 2 sin er ferdig ved scoring eller tid.

Obs!

Skulle det være slik at spiller 5 fikk kun personlig straff, ja da skulle Ringerike spilt 5 mot 3 som vanlig, og spiller 3 og 4 kommet på ved scoringer/tid.

Jeg har lyst å sette på en “trur eg” her.. for det kan hende det kommer kyndig ekspertise og retter på noe her.

 

 

Det var godt jeg sa “trur eg”… for:

Gjøviks spiller 1 og 2 skulle begge fått enten:

2+2 og dermed 4 minutter på tavla

2+10 og dermed 2 minutter på tavla, 10 min personlig, og spiller 3 og 4 inn for å sone 2.minutterne

2 minutter på spiller 5.

 

 

En litt svett Boork bak speaker-mikrofonen 🙂

 

jeg har funnet min vikar hvis jeg er syk.. Martin kan da se laget sitt fra en annen vinkel enn vanlig, samt drikke kaffe, konversere samt få dugbar input før hver pause 😉

 

 

4 kommentarer
    1. Fem spillere I boksen – legende til dommer!

      Fint å ikke være redd for å sende spillere i boksen ved dårlig oppførsel.

      Slik hadde jeg løst dette.

      #1 2min unsportsmanlike og 2min abuse of officials.

      #2 2min unsportsmanlike og 2min abuse of officials.

      #5 2min abuse of officials.

      Dette blir 5mot3 i fire minutter og deretter begynner vi telle ned den siste tominutteren.
      Hva som skal opp på tavlen er jeg usikker på. Men siden alle er tominuttere hadde jeg satt opp #5 2min og så kan de velge hvem sin 4minutter telles ned først (#1).

      Viktig her att sekretariatet venter å slippe ut spiller #5 til første stopp i spillet etter sonet tominuttere.

      #2 sine 4minutter begynner telles ned når #5 har sonet sin.

      Vi spiller da 5mot3 i fire minutter og siden 5mot4 i ytterligere to.

      Hvis de blir scoret mål her blir de enda med moro. Får hodepine bare å tenke på det.

      Generelt sett ser jeg veldig ofte att man ikke skiller på unsportsmanlike conduct og abuse of officials. Det er forskjellige regler avhengig av hvis det er rettet mot dommer eller motspiller. Personlige tominuttere lever kanskje kvar fra “gamle dager” her skal vi opp på en “vanlig” tominuttere for å gå opp på personlig 10minutter og deretter 20minutter og dusj hvis spilleren fortsetter.

      Vanskelig situasjon, jeg er fremdeles litt usikker må jeg innrømme.

    2. Som mamma til en på Gjøvik laget er jeg sikkert inhabil så det holder. Men jeg vil bare formidle at på dette tidspunktet i kampen så skjønte 13 åringene fra Gjøvik at de vant serien i år. Det er noe med gutter i den alderen… og det var nok veldig vanskelig å ikke feire… Jeg forsvarer på ingen måte noen form for usportslig opptreden, men gutta forstod ikke så mye av det hele og kunne ønsket seg en advarsel først. Gjengen opplevde at de fikk en form for ekstra/utvidet straff da de 5 i boksen feiret Gjøvik-målet som da kom i undertallsspillet etterpå – igjen så snakker vi om 13 åringer… De 5 følte også at de fikk særdeles negative tilbakemeldinger av en voksen i boksen rundt noe som skjedde i en tidligere kamp. Det syntes de ikke var greit. Det jobbes målrettet med hele laget og hva som forventes på banen, men nå tok seiersrusen overhånd.

      Mange av gutta har tatt dommerkurs og er i starten av sin dommerkarriere. Situasjonen er grundig diskutert blant dem. De er enige om at de synes at de skulle hatt tilsnakk i første omgang. Ellers har flere lest innlegget ditt med stor interesse 🙂

      Hilsen inhabil hockeymamma fra Gjøvik

      1. Hei. Jeg stod bare på tribunen og så siste 10 minuttene, og derfor også da denne siste situasjonen. Jeg så at ene dommer reagerte umiddelbart etter scoring, pekte på spiller(e) og snakket til dommer. Jeg sitter i sekretariat på elite så ble interessert i hva som egentlig skjedde.
        Har jo da funnet ut at det ble dømt feil der, så ikke rart noen og enhver lurte på hva som skjedde.
        De 2 første fikk, riktig eller feil, 2 min for usportslig feiring foran målvakt da de laget 2-7. (jeg vet ikke 100% sikkert hvorfor). Så ble de idømt 2 min ekstra personlig som var feil. Det skulle enten vært 2 «vanlige» minutter, eller 10 personlige.

        Det er alltid lov å være engasjert som foreldre 🙂 Jeg var det selv en gang i tiden da min eldste spilte.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg