Automat1 : Dette var bullshit fra ende til annen

Vet du at de reserverer 1500,- når du stapper inn kortet og skal fylle drivstoff?

Nåvel, her kommer:

En liten historie om et selskaps uvilje til å faktisk gjøre noe…

Mandag 27 mai stoppet jeg ved Automat1 sin stasjon i Osloveien i Hønefoss og fylte bensin for rundt 400 kroner. Dette er en kortautomatstasjon, altså ikke noe betjent stasjon. Som alltid når man stapper inn et kort og skal betale så sjekker automaten at det er et visst beløp på kortet og reserverer et gitt beløp inntil tanking er gjort og transaksjonen er gjennomført. Da skal reservert beløp frigis.

Det skjedde tydeligvis noe i systemene til Automat1 den dagen fordi ved sjekk av nettbank på onsdag så står det trekk på 1500,- på min konto.

Da må det jo ringes og fikse opp i dette.

Det skulle vise seg å ikke bli så lett..

Automat1 svarer: Det har skjedd noe feil i systemet vårt søndag og mandag. Vi regner med dette er i orden og reservasjonen slettet innen kort tid. Om ikke så får du hjelp av banken din til å slette dette. Vi kan ikke, dette er en avtale mellom kortutsteder og din bank. Vi selger bensin vi, vi kan ikke slette sånt. Du er viktig for oss, hadde vi kunnet hjelpe så ville vi gjort det.

Okay tenker jeg, da fikser dette seg sikkert. Jeg skal nok klare meg uten differansen på 1100,- i et par dager.

I dag fredags formiddag sjekker jeg nettbanken igjen og ser at reservasjonen på 1500,- fortsatt står der. Ny samtale med Automat1 er på sin plass tenker jeg da.

Automat1 svarer: Vi besvarer mange slike samtaler akkurat nå. Jeg avsluttet faktisk akkurat en på chat samtidig som jeg tok telefonen fra deg. Jeg kan dessverre ikke gjøre noe. Det er banken din som må hjelpe deg. På tro og ære: Vi selger bensin vi, vi kan ikke slette sånt. Du er viktig for oss, hadde vi kunnet hjelpe så ville vi gjort det. Vi blir bare møtt med personvern etc når vi kontakter bankene.

Okay tenker jeg, da får jeg kontakte banken da. Siden jeg er inne på nettbanken så tar jeg en chat med Sparebank1 rett etter samtalen.

Sparebank1 svarer: Ja, vi opplever en masse henvendelser nå om akkurat dette. Vi kan dessverre ikke gjøre stort siden det er Automat1 som står for reservasjonen. Men be de sende oss en mail med beskjed om at reservasjonen kan oppheves så gjør vi det.

Okay tenker jeg.. da får jeg ringe Automat1 igjen da.

Automat1 svarer: Du må nok få banken til å sende oss en mail, for hver gang vi prøver så får vi bare i retur at banken ikke kan bryte personvern ved å gjøre dette. Du vil ikke tro hvor mange som har ringt oss om dette i dag. Vi selger bensin vi, vi kan ikke slette sånt. Du er viktig for oss, hadde vi kunnet hjelpe så ville vi gjort det

Okay tenker jeg, samtidig som jeg begynner bli litt irritert. Jeg får ringe banken igjen da.

Sparebank1 svarer: Nei, dette er ikke en avtale vi står for. Dette er en avtale firmaer har gjort. Esso har 1200,- som beløp, Automat1 har 1500,- Det er de som må frigi reservasjonen siden det er de som har gjort den. Du må be de om å slette den, eller sende oss en mail som gir oss rett til å gå inn på din konto og slette reservasjonen.

Okay tenker jeg…. nå begynner begeret å bli fullt… Jeg henter meg mer kaffe og ringer Automat1 igjen…

Automat1 svarer: Jeg skjønner ikke hva banken din snakker om. Det er de som må slette dette, vi har ikke myndighet eller mulighet til å gjøre dette. Du er jo den viktigste personen for oss. Hadde vi kunnet hjelpe nå så hadde vi gjort det. Be banken din sende oss en mail så skal vi bekrefte i bauger og kanter vi..du er tross alt den viktigste for oss, du er jo vår kunde.

Okay tenker jeg..(samt Aaaaaaaarghhh)  og etter å ha funnet epostadresse og kontaktinfo til Automat1 ringer jeg banken igjen.

Sparebank1 svarer: Hva i alle? Sier personen dette? Det medfører ikke riktighet, hadde vi fått en mail hadde vi utført med en gang. Har du noe kontaktinfo slik at vi kan ta kontakt? Automat1 kan egentlig bare sende bankene en fellesbeskjed eller selvfølgelog pr person og frigi beløp så gjør vi dette helt uten noen form for snakk om brudd på personvern etc. Jeg skriver opp nummeret ditt, så ringer jeg deg opp igjen om en stund.

Sparebank1 forteller: Nå er reservasjonen på kontoen din borte. Vi fjernet den.

 

Ved sjekk i nettbank ser jeg at reservasjonen på 1500,- er borte og det riktige beløpet på ca 400,- er trukket.

Hvordan det går for alle de andre som opplever dette vet jeg ikke. Det jeg vet er at dette var altfor dårlig kundeservice. Har man hatt en feil i et system og trukket tusenvis av kunder for masse penger så må man henge i stroppen i mye større grad for å rydde opp når man blir gjort oppmerksom på feilen.

Det føltes rett og slett som om kundeservice jobbet steinhardt for å få kunden (meg) til å ordne opp i dette selv. Det blir for dumt.

I tillegg lurer jeg på hvor mange som ikke følger med som nå har en slik reservasjon på kontoen sin som de ikke har oppdaget.

Har du fylt på en ubetjent stasjon i det siste?

 

4 kommentarer
    1. Akkurat samme opplevelse med Automat1 og Skandiabanken.
      “Vi kan ikke fjerne den, de må banken gjøre” – Automat1
      “Vi kan ikke fjerne den, det må Automat1 gjøre! – Skandiabanken

      Dette er jo ikke holdbart! Er det ikke skrevet noen regler eller lover på dette?
      Og hvorfor i helvete skal de reservere 1500,-? Det er svært få biler (ikke tatt hensyn til lastebiler) som i det hele tatt kan fylle så mye……
      Hvorfor kan man ikke bare sjekke at de som fyller har dekning? Det burde holde. Og så la personen fylle for det som er tilgjengelig på konto.
      Unødvendig å låse 1000-1200 MER enn de man fyller for.
      Galskap!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg