Covid-kriger; Kan du regler for å/og, da/når, vært/hvert, for/får?

Eller er det på tide med et oppfriskningskurs?

Covid-19 har ikke bare bragt frem konspirasjonsteoretikere, vaksinemotstandere, vaksineskeptikere og stats-hatere på samme måte som røykeloven bragte frem alle røykerne fra innerst inne i enhver brun pub i Norge.

Covid-19 har i tillegg bragt frem en helsikes mange kommentarfeltkrigere fra alle samfunnslag i Norge, dog helt klart med en overvekt av folk som har tatt utdannelsen sin ved Livets Harde Skole, linje for virus- og pandemikontroll.

Felles for veldig mange av disse er at øya går i kryss etter hvert som man leser kommentarene deres, for der er det ikke mye av barne- og ungdomsskolelærdommen som fortsatt sitter fast innenfor pannebrasken når det gjelder grammatikk. Det er mulig vel mye rocketobakk må ta en del av skylden her, men maken til rask av skrivekunnskaper på mange skal du lete lenge etter. (faktisk er det litt av det samme du kan oppleve om du leser inne på anti-barnevern-grupper)

Og nei, alle disse har ikke dysleksi. Ikke på tørre møkka.

Men, det gjelder ikke bare folk med diplom og gullstjerne fra Livets Harde Skole dette her. Det gjelder også influencere. For; I en tid der influencere/bloggere stadig vekk får utgi bok, og media synes dette er råflott, bør man kanskje kunne forvente at de, altså bloggerne/influencerne vet hvor og når man skal bruke for eksempel “da” og “når”…?

En kvinnelig influencer ga ut bok for en stund siden og fortalte i et innlegg på egen blogg om hvordan boken ble til. Det er forsåvidt greit nok det, rent bortsett fra at en norsklærer ville slitt ut rødpennen sin med hensyn til grammatiske feil, spesielt rundt bruken av da/når.

Ingen er ufeilbare, men burde ikke en influencer som tross alt har fått gi ut bok også kjøre litt korrektur på innlegget som omhandler boken?

Det er altså så mye rart som skrives over hele linja. Når personer skriver “Det var gått” om middagen sin for eksempel. Er det ikke noe som skurrer selv for de der? Ser de på på den setningen de har skrevet, klasker seg på lår og støvel, setter seg tilbake og er kjempefornøyd med dagens bidrag på sosiale medier?

Kort og godt:

Det handler om og/å, da/når, vært/hvert, for/får, etc.. + de mest elementære orddelingsfeil. Jeg påberoper meg like lite ekspertise på dette området som en veganer gjør på grilling av blodige biffer, men jeg jobber konstant med saken samt gir fruen tekster til korrektur når jeg husker det.

Så til saken:

Kanskje vi kan rydde noe av det enkleste av veien og heller akseptere at vi feiler på de mer vanskelige tingene? Jeg prøver meg på en enkel forklaring, fordi når lærere begynner med infinitivsmerker og prostatapronomener så lukker hjernen seg inne og tenker heller på bikinidamer etc..

Og/å:

“Å” brukes foran grunnformen av et “gjøre-ord” (verb), som å snakke, å hoppe, å spise, å drikke, å gjøre, osv.

“Og” brukes mellom to ting/ord som bindes sammen, som spise og drikke, hoppe og danse, synge og le.

Da/når:

Her er huskeregelen enkel; Dengang “Da” og hver gang “når”. Enkelt eksempel: Da jeg ble født… Kontra: Når jeg ble født… Du blir jo bare født en gang og da må “da” må brukes i setningen.

Vært/hvert:

“Vært” er er verb og hører til “å være”. Det betyr at “vært” skal brukes alle steder der “å være” i en eller annen form passer.

“Hvert” er et tidsbegrep. Hver gang, hvert minutt, hvert sekund, hver eneste dag, etc.

For/får:

Når det feiles her får jeg lyst til å ringe opp vedkommende og be de kaste pc’n sin. “Jeg gleder meg til jeg for ordnet det”. Endelig vant vi “får en gangs skyld”. Jeg skjønner ikke at det er mulig å feile på dette med mindre autokorrektur spiller deg et puss.

Orddeling:

Dette er nok det som opprører flest med hensyn til skriftspråk. Det feiles til og med i profesjonelle firmaer. “Det var kjempe gøy”. “Jeg brukte en rake rive”. “Vi selger jule tre”. “Vi selger toalett ruller”. “Det er tilbud på Ananas Biter”. Det finnes graverende eksempler og, faktisk mer graverende enn heklet under tøy 😉 og kongle bånd 😉 i håret men de kan kommentarfeltet få komme med. 🙂

Ps! Jeg vet mange har dysleksi og lignende. Dette innlegget gjelder ikke dere.

Ps!! Jada, du finner feil på min blogg.

Ps!!! Det er ikke bare skriftspråk som skjærer i øynene…

Les: Skjære unge mennesker i dagens Norge

 

#norsk #grammatikk #feil #riktig #orddeling

4 kommentarer
    1. Vet du hva, det var akkurat slike ting jeg vegret meg for å skrive min blogg. Jeg var redd for at mange skulle henge seg opp i hvordan jeg skriver, og ikke om HVA jeg skriver. Det kan være mange grunner til at det skrives feil og at man ikke husker skrivereglene.

    2. Et godt innlegg! Jeg skriver nok også av og til feil, og av og til også med vilje faktisk…:) Jeg snakker nynorsk, men skriver bokmål… Men disse feilene her, når de skrives feil, må jeg innrømme at jeg bare hopper ut. Orker ikke… Unnskyld, og unnskyld, men slik er det bare…Og jeg synes det er helt ok at du påpeker det…

      1. Hm.. vi skriver vel strengt tatt alle sammen enten på bokmål eller nynorsk.. snakke derimot gjør vi alle med en eller annen form for dialekt 😉 For:

        I et hjem der halvparten av de voksne jobber som lærer, altså fruen, så er det nesten gråt og tenners gnissel når det snakkes om å snakke bokmålsdialekt. Da unge frøken Flatland i et program sa at en artist skulle «legge bort trønderdialekten og snakke bokmålsdialekt» var et slikt tilfelle. Jeg vet jo at slike uttalelser får ørevoksen til å poppe borte i sofaen og tittet derfor litt nervøst bort. «Jeg har lukket ørene» sa hun.. Bokmål er ikke en dialekt eller språkform. Bokmål er ett av to skriftspråk i Norge. Det andre skriftspråket er nynorsk. Når fruen, som er bergenser, blir bedt om å snakke bokmål «dør» hun litt innvendig hver gang. Vi snakker alle en eller annen form for dialekt, men vi snakker altså ikke bokmål. Be henne om å snakke «østlandsk» om dere vil hun skal dumme seg ut, men bokmål, nei det går altså ikke.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg