Det å følge med på MDG og Oslo er litt som å passere en trafikkulykke

Du klarer på en måte ikke å la være å se og følge med heller.

På samme måte som jeg følte da jeg skrev innlegget “Jeg er glad jeg ikke har døtre” i forbindelse med kroppspress og toppbloggeres totale ansvarsfraskrivelse rundt deres påvirkning, er jeg egentlig ganske så glad for at jeg nå ikke bor i Oslo og må hanskes med MDG og Oslos byråd lekeprosjekt med innbyggernes liv rundt dette med anti-bilkjøring etc. Det å se enkelte miljøpolitikeres arroganse opp mot skjebner i Oslo etter innførsel av avgiftsbonanzaet begynner å ligne på arrogansen Støre og Tajik viser i rikspolitikken.

“haha Oslo, dere får dritten dere stemte for” skrev jeg 12 februar 2016. Jeg lurer på hvor mange ekstra mennesker og innbyggere i Oslo det er som i dag sitter og river seg i håret over hvor galt det faktisk har gått i korstoget mot bil. Jeg lurer på hvor mange ekstra mennesker det er som i dag sitter i Oslo og lurer på hvordan de skal få økonomien til å gå rundt, dette fordi de faktisk ikke kan bruke kollektivt til barnehage, skole eller jobb?

Jeg skjønner ikke at ikke Oslos innbyggere gjør opprør, stiller mistillit, nekter å være med på dette. Jeg skjønner ikke at dere ikke tropper opp på hvor nå enn de holder til og sier:

“Nå er det nok. Dere er spik spenna gærne. Dette vil vi ikke være med på”.

Dessverre er det slik at Lan Marie og MDG har, når de fikk litt makt, gått i “norskefella” og mener at straff er beste medisin for å få bukt med noe istedenfor å heller legge til rette for de gode tingene. OM feks kollektivtilbudene hadde vært gode og billige nok, ville nok mange flere benyttet seg av det slik at privatbillismen hadde stoppet litt opp. Det nytter jo ikke å gjøre BÅDE privat og kollektiv dyrere samtidig som nå er tilfelle.

“Hvorfor stoppe med bare dieselforbud i Oslo”.. Her er min hjelp faktisk til MDG og Oslos byråd til å få strupet bruk av bensinbiler også i Oslo. Dette er rett og slett en lettfattelig oversikt over hvilke bensinbiler som har lov til å kjøre når i Oslo. Denne er det bare å dele slik at flest mulig får det med seg.

 

Nåvel…

Norge står for noe sånt som 0,1% eller noe av verdens utslipp/forurensning. Meg bekjent, om ikke relativt seriøse aviser lyver, så forurenser turist-skipene som ankommer Oslo (og andre steder i Norge) massivt mye mer enn alle bilene tilsammen. Sett bort ifra det: Har noen i MDG og byrådet tenkt på det at de får jo ikke finansiert alt de vil om de struper biltrafikken så mye som de vil? Mindre biler = mindre inntekter. Lufta blir helt sikkert bedre uten kjøretøyer med motor med utslipp, men når man er kvitt alle de, hvem skal betale for alt da?

Dessuten folkens… dere har ikke en elbil. Dere har en bil med elmotor. Bilen i seg selv forurenset mer eller mindre like mye da den ble bygget som alle andre biler. Den vil forurense like mye da den skal skrotes..kanskje tilogmed med en ekstra vanskelighet pga batteriene?

Det sirkulerer et bilde på Facebook som på mange måter illustrerer hvor gærent ut Norge i min mening har kommet i det å plassere skyld for forurensning. Bildet viser en 8+8 felts vei pakket med biler inn/ut av en eller annen storby i verden. Bildet er på ingen måte et ett-steds tilfelle, det er sånn det det er i dusinvis av storbyer i verden. Da blir det nesten latterlig å høre våre politikere si at vi i lille Norge skal redde verden med å kjøre litt mindre bil.

Enda mer latterlig er vissheten om at topp-politikerne i Norge bare for få år siden messet som rene buddha-munker om hvor fortreffelig det var med dieselbiler og derfor oppfordret alle til å bytte ut den gamle bensintralla med en ny miljøvennlig dieselbil. Nå messer arvtakerne, som da var prinsene i tåkefyrstenes rike, om at dette bare er vrøvl og mener at alle som fulgte oppfordringen dengang bare var skrotehuer og tullinger som skal blø i lommeboka helt til de igjen bytter bil.

Like latterlig er for meg de satser myndighetene sørger for at kollektivtilbudene må ha istedenfor å virkelig satse på buss/tog løsninger som holder mål for publikum og samtidig er så billig at publikum vil bruke de istedenfor privatbil. Nå er det jo slik at om jeg og min familie skal til Oslo en dag på kino så er det billigere å velge bilen+parkeringshus nær der vi skal kontra ta buss. Politikere tenker jo da at da må vi sette opp prisen på bommer, bensin, diesel etc istedenfor å velge den åpenbart beste løsning, nemlig å gjøre det attraktivt å ta buss ved å sette ned prisene gjennom miljø-sponsing til buss-selskapene feks.

Avslutningsvis;

Det jeg ikke fatter med norske politikere er at de ikke ser ut til å fatte at det norske folk er dritt lei at svaret på alle utfordringer er å gjøre ting dyrere for å tvinge folk til å gjøre ting annerledes. Hva med å tenke nytt? Hva med å gjøre ting billigere slik at folk velger de beste løsninger? Hva med å ikke sitte på Stortinget å tro at alle utfordringer man ser i Oslo gjelder over hele landet? Hvis svaret på et spørsmål automatisk blir “vi lager en ny avgift” så er man allerede på ville veier og bare plusser på det som allerede er latterlig med den norske tilnærmingen til miljø.

Avslutningsvis… Skal man redusere norsk privatbilisme (som i det store og det hele ikke hjelper en dritt) så må myndigheter stille opp med fullgode alternative løsninger..

Det gjør de ikke i dag.

Ergo: Vi kjører bil!

Hei MDG; Hva med joggeskoavgift?

 

 

1 kommentar
    1. Likevel stemmer folk på sånt..og det gjør de sikkert til høsten også. Nordmenn == masochister? Liker å bli plaget og pint og bestemt over.
      Jeg har bodd der, jeg bor ikke der.
      Og jeg kommer ikke over de dyre malingprikkene i gaten, eller jordens styggeste utekontor der du kan sitte på utstilling og taste med blåfrosne fingre og snø i luggen. Er man viking, så er man viking…eller nei, de er jo utdødd, og ingen brukte kontoret. Så det ble fjernet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg