Det å være et lag.. være med på et lag..

Et lite “oppgjør” med dårlig kultur i breddehockeyen fra meg…

Jeg har spilt så lenge nå på seniornivå i hockeyen, og opplevd så mye forskjellig, at jeg føler det er helt innafor å sette noen ord ned på “papir” om hva jeg mener om rett og slett dårlig kultur blant breddespillere i hockey (forsåvidt også i fotball og… husker det fra dengang jeg fortsatt var med på den idretten).

Men, det skal sies:

Dette gjelder ikke alle. Dette gjelder de som enten føler seg truffet.. eller burde føle seg truffet. Mange spillere opp igjennom årene har hatt god kultur.. dette gjelder ikke de.

Dette gjelder garantert heller ikke bare i klubben jeg har opplevd dette i gjennom spill på bredde nå i 5 forskjellige 10-år.

Hva er det jeg er oppgitt over? Jo:

Hvor mange av dere i breddeklubber der ute har ikke opplevd det at man sitter i garderoben i august/september med 2 målvakter og 15-20 mann, alle helt punche på ny sesong. Alle sammen enige om å være et lag og gå løs på sesongen med skikkelig oppmøte på trening og kamp.

Og så:

….siste kampen før jul spilles så med målvakt + 9 utespillere,,,

Det er fristende her å si : WTF…

 

For meg er det slik at når man sier man skal være med på et lag.. ja da er man med på et lag. Da blir man med fra man starter på høsten og er med helt til serien er ferdig på våren.

-du tar et valg

-du velger å være med på laget

-du sier at at du skal være med

 

Det betyr at du prioriterer laget, og da kanskje spesielt kampene.

Det betyr at du setter deg til med terminlisten når den kommer og ser om du må bytte vakter på jobb om du har en slik jobb.

Det betyr at du sier ifra til kjæreste/samboer/kone at “disse datoene er jeg opptatt”.

 

“middag med dama”

“kino med dama”

“fyllesjuk”

“familiemiddag”

“jeg har prøve neste tirsdag”

Ikke noe av dette er gangbare unnskyldninger..

 

En annen ting som gjennom årene har irritert ræva av meg, (det ser ikke sånn ut da.. rompa stikker så rett ut at baklommene ligger vannrett), er hjemmebanespillerne…

Du klarer omtrent ikke på tørre møkka å dra de ut på bortematch… men treninga før hjemmekamp er de på plass for å kunne bli tatt med i valget til lag på hjemmekampen..

Mitt råd til alle som driver med laguttak:

Sett hjemmebanespillerne ut av laget inntil de har spilt bortematcher. Spill heller med de 9-10 som alltid møter opp enn å la 1-2-3 stk som kommer og går som de vil få spille hjemme. De lærer aldri før de blir satt ut.

 

Takk for meg. God torsdag!

 

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Jim, saa sant – saa sant. Er man paa et lag maa en ofre for laget, enten det er i idrett eller annet sosialt “lag” – paa jobben, hjemme med familien osv. Min erfaring er at hvis man i ung alder laerer dette gjennom idrett gjenspeiler det seg ogsaa i livstilen i samfunnet. Som junior spiller paa LIV, var jeg fast hoyre back, engang var jeg paa ferie nesten en uke i Arendal, men jeg dro fra full fart, jenter og greier, tilbake til Honefoss for aa stille opp til en kamp.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg