Det er helt greit å forurense noe jævlig for å bli miljøvennlig

Det er tydeligvis også verdt å kjøre et land i dass for å oppnå det samme

Det har vært lite snakk om miljø- og klimakrisa i det siste, men nå som regjeringen har pøst ut med oljepenger for å redde landet dukker de som er komplett imot olje-inntektene til Norge, MDG, opp igjen og fortsetter sitt uendelige kjedsommelige hodeløse mantra om å legge ned oljenæringen. Une Bastholm oppfordrer statsminister Solberg og å ikke gi mer penger til oljenæringen for å redde de, hun vil heller at det skal være en grønn omstillingspakke. MDG vil jo satse på havvind, karbonfangst og -lagring og elektrifisering av kysten.

Jeg spør samme spørsmål til Une Bastholm som Lan Marie Berg fikk i et debattprogram: Hvem skal betale for denne satsingen? Hvem skal betale for fangst av vind -tusentalls vindmøller? Hvor mange vindmøller må vi ha ute i havet? (og vil ikke det ødelegge det maritime miljø, oppå og under vann).

Dessverre er det ofte slik at debatter der MDG er med blir sånn klassens time der bråkebøtta ødelegger alt ved å skravle om alt mulig surr.. som for de fleste er uforståelig… og jalla (på godt Hønefoss’k)

La oss heller ta noe så enkelt som en bil.. og prøve ta et folkelig miljøregnskap på tema..

Meget enkelt eksempel:

Jeg kjøper meg en middels stor bensinbil. Den har jeg i 20 år. Den har sin produksjonskostnad og sine driftskostnader med hensyn til slitasje etc, men jeg kjører samme bil med samme motor i de 20 årene. Det spiller ingen rolle om det er sommer eller vinter. Bilen bringer meg dit jeg skal.

Naboen kjøper seg en middels stor elbil. Den har 7 års garanti. Den har også sin produksjonskostnad og sine slitasjekostnader. En venn av meg i bilbransjen sa at ingen kommer til å ha råd til å ha elbil uten garanti, for må batteripakka byttes koster det seriøst med kroner. Med tiden svekkes batteriene og du får færre og færre mil pr lading, og ved vinterbruk reduseres derfor dette ytterligere. Er du så avhengig av at bilen gir deg milene du trenger, og du ikke ønsker havne opp i batterihavari etc uten garanti, ja da bytter du hvert ca 6-7 år.

Disse to scenarier tilsier at jeg med min bensinbil forurenser ved produksjon av 1 bil + drivstoff disse 20 årene. Naboen derimot han forurenser ved produksjon av 3-4 biler. Hvem forurenser da mest? Tenk også på at ting må vrakes, destrueres, resirkuleres etc.. som også skaper forurensning.

Så spørs det da.. er det verdt det?

Alt vi har lest om hva som skal til for å kunne levere disse batteripakkene, er det verdt det?

Det virker jo som det er mer enn greit å forurense for å bli miljøvennlig. Alle biler forurenser ved produksjon og ved bruk, den store forskjellen er selvfølgelig drivstoffet.

Men.. hvor sikker er man som elbil-eier at man kjører på miljøvennlig strøm? Tenk om vi må importere strøm, og den kommer fra kullkraftverk? (det er nemlig fullt mulig).

Jeg er ikke sikker på at elbiler er så jævla miljøvennlig når man regner sammen alt.

 

Jeg håper inderlig at ikke MDG får mer å si i dette landet. De har nå lekt med Oslo en stund, det er nå greit, men å leke med Norge kan de bare ikke få lov til.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg