Det er viktig å by litt på seg selv.. og andres tabber…

Det er ikke fritt frem for at det innimellom skjer litt av hvert i familien Hallbigr (det der skjer når autocorrect fikler med etternavnet vårt). Historiene begynner å bli mange og gode, så alle er det selvsagt ikke mulig å ta eller huske, (selv for meg) men jeg tenkte nå hvert fall å slippe til 5 stk små greier nå siden det er sommer.

Vi kan begynne med en gang langt langt tilbake i tid da undertegnede bodde hjemme hos mor fortsatt. Det var en tid da fredag- og lørdagskveld ofte ble tilbragt på byen, med da tilsvarende litt slitne søndager. På en slik søndag bestemte mor seg for å lufte sønn med en relativt lang gåtur litt ut på dagen, som så skulle avsluttes på den lokale kiosk med innkjøp av byens beste burger. Det skal nevnes at mor er vegetarianer sånn sett..men synes det er digg med en cheeseburger innimellom. Nåvel, stående foran disken blir jeg oppmerksom på min mor som står som tidenes spørsmålstegn og ser på meny-tavla.. snur seg mor meg og sier “hva er ku-leis for noe?”. Jeg titter opp med min slitne kropp og tilsvarende slitne hode, leser og sier “Det står ikke det vettu… det står kule-is”.

Neste lille historie skjedde i går. Undertegnede og sønn dro til Bergen og kjøpte bil. Handelen gikk greit og vi dro av sted. Han hadde også kjøpt en adapter som skulle ta imot telefonens musikk og spille på bilens anlegg gjennom FM-frekvens. Problemet var at vi fikk ikke noe til å stemme. Vi kjørte til Voss uten musikk. Da satte jeg meg bak rattet og sønn fortsatte fikle litt med adapter før han måtte ta en dubb. Ved Gudvangen våknet han til igjen og begynte fikle med adapter nok en gang. Den ville ikke spille musikk. Vi hørte noe laaaangt inne i surr-lyden der..men det skjedde ikke noe uansett hva vi gjorde. Plutselig hørte jeg sønn sitte og knegge av latter… som gikk over i aaargh..ere mulig… Han hadde funnet ut av problemet… Han hadde ikke lyd på på telefonen…

For ikke så lenge siden skulle sønn nr 2 møte noen klassevenner for å dra og bade. De skulle hjem til en av de i Vikersund. Vi bor på et sted som heter Tolpinrud utenfor Hønefoss. Sønn nr 2 kledde på seg og gikk de 20 minuttene ned til sentrum for å møte 2 stk klassevenner for å ta bussen sammen med de til Vikersund. Inn på bussen bar det, sette seg ned mht covidregler og full pakke, og så se og oppleve bussen kjøre samme vei ut av sentrum som han hadde gått ned siden jo Tolpinrud er på vei til Vikersund. Han kunne altså bare gått 2 minutter opp til buss-stoppet.

Jeg har også gjort mye rart, men en av de seneste er dagen da jeg lagde meg rett i koppen suppe til lunch en dag jeg jobbet hjemmefra. Jeg tenkte samtidig at det ville være godt med noe kaldt og drikke så jeg fant frem et glass og fylte et glass med pepsi-max. Det siste som var igjen i kjøleskapet Da vannet til rett i koppen suppen kokte helte jeg det over i koppen, rørte og lot det stå litt før jeg smakte på smaken. Jeg fant ut at det trengtes litt mer buljongpulver så det fant jeg frem. T-skjeen oppi glass og hente ut en stk toppet skje med buljongpulver.. som jeg så tømte rett opp i glasset med pepsi-max… Følelsen av å se buljongpulveret synke ned i brusen kan ikke beskrives med annet enn dooohhh…. Det ble vann til lunch gitt…

Den siste lille historien kommer fra en dag da fruen i huset og undertegnede satt på terrassen en sommerkveld. Myggnettet oppe, lys på bordet og hvert vårt glass med rødt. Det var så hverdagsromantisk som du kan tenke deg. Plutselig ser fruen at det ligger 3 mygg og dupper i rødvinsglasset. “æsj…” og inn på kjøkkenet for å fikse. Det skulle ikke bare fiskes opp med fingeren nei.

Det ca 30 sekunder før jeg hører en rå latter.. og “er det mulig” før latteren igjen tar over.. Jeg blir jo nysgjerrig så jeg kommer meg inn på kjøkkenet for å få greie på hva som skjer. Gjennom hikstende latterkuler får jeg så historien. Hun skulle jo bare sile ut myggen så hun hentet en sil, holdt den over vasken og tømte glasset i silen. Det var bare ett ørlite problem… hun hadde glemt å sette noe under. Så da stod hun der da med en sil med 3 mygg mens rødvinen var putt borte.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Hehehe… I love it 🙂 Det er så gøy når man kan by på seg selv og sine egne tabber, – ikke ta seg selv så høytidelig. Dette synes jeg var en god idé. Tror jammen jeg skal gjøre det samme og skrive om mine tabber, – det er nok ikke få når jeg først får tenkt meg om 😉
      Takk for et koselig og morsomt innlegg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg