Det hjelper ikke med istid hvis du ikke trener når du er der

Norge har igjen blitt grundig slått av storebror Sverige.

Det er en ny dag for oss som er glade i ishockey. En ny dag der vi nok en gang har måttet se de svenske stjernene leke seg med de norske spillerne. For det var det de gjorde i går, lekte med Norge. Norge var ikke i nærheten i det hele tatt. Nå kunne jeg sikkert sittet og listet opp i ekte rosabloggerstil en masse punkter på hva som var feil i går, men det gidder jeg ikke. Det kan man lese om i VG eller Dagbladet.. eller rett og slett nøye seg med “det meste”..som er mest beskrivende for min del.

 

Det er nå vm begynner for Norge

Kommentatorene på streamen fra canadisk tv var inne på det i går. Det er på en måte nå vm begynner for Norge. Nå har de gjort unna de lagene de strengt tatt aldri slår og kan begynne kjempe mot mer likeverdige motstandere. “Det er på en måte en konkurranse i konkurransen for de mindre nasjonene.. det å spille om å slippe nedrykk” uttalte kommentatoren midt i tredje. Han har jo rett i det, dog tror jeg ikke vi norske skal håpe på alt for mye mot Sveits heller. Men mot Latvia, Østerrike og Italia skal Norge kunne kjempe om poengene.

 

Hvorfor er Norge så mye dårligere enn de beste?

Her er det mange som mener mye, inklusive meg. Hovedfokuset på hvorfor vi i Norge ikke er like gode som feks Sverige legges ofte på antall ishaller og at man ikke får nok istid. Vel, ja, vi har for få ishaller selvsagt, og vi har for lite istid. Jeg mener det er altfor enkelt å henge hovedknaggen på dette. Vi hadde enda færre ishaller da Espen Shampo Knutsen slo igjennom og havnet i NHL, det samme med Anders Myrvold, Patrick Thoresen, Andreas Martinsen, Mats Zuccarello. Det går faktisk an å bli god i Norge også, men det handler først og fremst pr nå om vinnerskaller, og ikke kultur i Norge. Det nyeste stjerneskuddet er Mathias Emilio Pettersen som er i Usa nå. Vinnerskalle som mer eller mindre har bodd i ishallen siden han var stor nok til å gå.

Det at Norge som nasjon ikke har kulturen som Sverige har med å ta vare på og klekke ut spiller på spiller handler om så mye mer enn antall haller.

Først og fremst må man trene hockey når man er på trening. Med de få timene man får må man bli bedre på planlegge trening, være forberedt på trening, kreve på trening, osv. Det blir meningsløst å hoppe ut på isen og bruke 20 av 50 minutter på å forklare øvelser for unger. Det blir meningsløst å bruke mange minutter av istiden på å oppdra andre sine barn på treningen. Det går ikke an å stå og klø seg i hodet og lure på hvorfor barnet ikke har progresjon når det kun trenes 2 ganger i uken, og med trening menes mer enn minutter på is.

Jeg mener Norge må begynne på bånn. Vi må begynne å skape treningskultur og garderobekultur allerede fra barna er små. Det må bli helt vanlig med fysisk trening før/etter istrening pluss på dager da man ikke er på is. Vi må skape kultur for at trening ikke er barnevakt. Skøyteskoler er lek. U8, U9 og U10 er lek..men så får vi begynne å spille ishockey. Da nyttter det ikke å komme 10 min for sent på trening fordi man måtte handle først. Da nytter det ikke med foreldreinnblanding lenger, det er treners vurderinger som skal telle.. og ikke en forelder som skal mene noe om hvem barnet skal spille sammen med.

Jeg var trener for et U12 lag som hadde 5 overårige spillere nedsøkt. Da terminlisten kom begynte foreldrene til disse 5 å fordele kampene mellom seg. Da jeg gjorde oppmerksom på at det var vel gjerne jeg som skulle bestemme hvem som skulle være med på hvilken kamp så de rart på meg. “Barneidrettsbestemmelsen sa jo at alle skulle få være med like mye”. Da jeg svarte at “joda, det er riktig det, såfremt man faktisk er på trening og. Du kan ikke komme her en gang i måneden og kreve din plass, det blir urettferdig mot de som tross alt er her hver gang” så fikk jeg et blikk som kunne drept. Da jeg så sjekket med forbundet rundt dette fikk jeg til svar at “joda, barneidrettsbestemmelsen skal sikre at alle som er med skal få spille like mye, men du må på en måte spise middag før du får dessert”.

Dette er litt av problemet i norsk ishockey mener jeg. Det er greit med tutehockey og alt det der, men vi må som idrett ha baller nok til å si at enten så er du med eller så er du ikke. Du kan godt komme og gå på skøyter hver 14ende dag…men da blir det ikke kamper på deg. Dette må foreldrene vite. Det må laget vite.

Videre mener jeg at når man har kommet forbi barneidretten så må man ha nulltoleranse for mobbing, hetsing, drittoppførsel etc på trening, kamp, i hall osv. Skal man skape kultur for ishockey og ta vare på laget så må de som står for dårlig oppførsel tas med en gang. Det får ikke hjelpe om spiller er en av de bedre. Lagenheten er viktigere. Hvis det da er slik at spiller (e) ikke klarer innordne seg etter treners ord på trening, ja så send av is, send hjem. Det skal ikke være slik at spillere gruer seg til å skifte i garderoben på gunn av mobbing etc. fra lagkompiser. Jeg har selv sett et helt lag falle i grus på grunn av dette.

 

Men så kommer vi til istid…

Det er selvsagt for få timer fra mandag til torsdag… for fredag etter 7 vil jo ingen trene. Dette må vi bort fra. Treninger må effektiviseres. Treninger må planlegges. Kommer man for sent kan man bare gå hjem, da er trening i gang og nye folk er forstyrrende for treningens gang. Vi må bli mer proffe på dette for å skape kultur.

 

Det viktigste..

Det må være lov å ville bli god. Det må være lov å ville trene mye. Det må være lov å uttale dette og kanskje dra med seg andre barn og ungdom.

 

Jeg skammer meg litt for å innrømme dette…men jeg spilte fotball som ung. Mye fotball. Det er derfor jeg har overtråkksankler og knirke-knær i dag (men hockey går fint). Men selv om vi spilte veldig mange kamper den gang så lagde vi faktisk egne bydels-lag i lille Hønefoss og spilte enda flere kamper. På vinteren “bodde” jeg på stadion, på hockeybanen, på utebanen, spilte ingen rolle om det var -2 eller -15.. vi var på løkkehockey. Det var da vi lekte og drillet…

På trening trente vi. 

 

 

#hockey #ishockey #2hockey #Get #1divisjon

Legg meg gjerne til på snap: Jimbo-33.

 

 

 

4 kommentarer
    1. Fantastisk bra skrevet og du treffer spikeren på hodet for å bruke ett sånt uttrykk. Jeg er selv aktiv i Stavanger Hockey og vi er flere der som har nøyaktig samme synspunkt. Dette MÅ foreldre forstå og alle som vil være med på lag må få dette inn med teskje. Skal en bli god i hockey må det trenes på treninger og en må også ha off-ice trening (kondisjon, styrke, balanse, puck kontroll, osv) Det må også legges til rette for de som ønsker å bli gode og da må foreldre la trenere få ansvaret for trening og laguttak til kamper.

    2. Hei! Jeg er veldig enig i det du skriver. Vi har en sønn på 10 år som spiller ishockey. Han elsker denne sporten. Flere av hans lagkamerater går på flere aktiviteter og møter ikke opp på alle ishockeytreningene og når de først er på isen er de ikke alltid så motivert. Treneren og laglederen har hatt en-til-en samtaler med spillerne og foreldrene og fortalt dem hvor viktig det er å møte opp på alle treningene. Til høsten ønsker lederne å ha med seg på kamper kun de som møter opp på treningene. Det skjønner jeg godt. Men er det lov? Hvilke rettigheter har man? Jeg finner ingen klare regler på dette. Ser at du skriver: “barneidrettsbestemmelsen skal sikre at alle som er med skal få spille like mye, men du må på en måte spise middag før du får dessert”. Står dette sort på hvitt noe sted, slik at vi kan ta dette videre med foreldrene?

      1. Jeg sendte en mail til sportssjef i hockeyforbundet jeg og spurte om det virkelig var slik at barn kunne komme og gå som de ville og hevde sin plass på kamper på tross av å evt bare vært på trening 1 gang i mnd.. Da fikk jeg svaret jeg har gjengitt. Han sa også at dette også var veldig viktig at klubb var enige seg imellom på og at de kommuniserte dette meget godt med foreldrene. Det er et litt betent tema dette selvfølgelig.. fordi det skal jo være morsomt.. men spørsmålet er jo hvem det er morsomt for tenker jeg… mammaen og pappaen.. eller det barnet som ikke henger med i det hele tatt fordi treningsgrunnlaget er bånn i bøtta..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg