Det narkotiske stoffet er kun forbudt i konkurranse… heh?

Tv2 melder i dag at flere Cometspillere har testet positivt for bruk av rusmidler, og at dette rusmiddelet er kokain. Halden Arbeiderblad melder også om at det er flere.

Comet selv er ute med en pressemelding som sier i starten av x antall spiller(e) har testet positivt på bruk av ulovlig rusmiddel, som om det kanskje bare var 1 spiller, men fortsetter pressemeldingen med “spillere” og “spillerne”, så man kan ut ifra pressemeldingen gå ut ifra at det gjelder mer enn 1 spiller. Pressemeldingen sier videre at det ikke er noe prestasjonsfremmende middel, og at tiltak er gjort og satt i gang.

Tiltak med å varsle Forbundet om dette ble tydeligvis glemt. Ishockeypresidenten visste ikke noe.

På slutten av pressemeldingen kommer dette, sitat :

“Klubben har valgt å gi spillerne en ny sjanse. Vi vil tilby hjelp til de spillerne det gjelder og vise støtte fremfor utstøtelse. Vi skal hjelpe våre ansatte. Det er viktig å presisere at klubben på ingen måte støtter bruk av ulovlige rusmidler i noen sammenheng og tar sterk avstand fra dette. Vi i Comet skal være gode forbilder. Ulovlige rusmidler er ikke forenelig med våre verdier og holdninger. Vi tar sterk avstand fra dette, men ønsker som sagt å støtte og gi hjelp istedenfor å utstøte”.

Dette er selvsagt vel og bra… men på en eller annen måte må jo nå Comet også ta vare på alle de som IKKE bruker kokain eller andre rusmidler.. som nå selvsagt er “mistenkt” sammen med de som har gjort dette.

 

Nå er ikke jeg noe spesielt god på brøkregning… men en ting mente jeg å vite ganske bastant.. og det er at kokain alltid er forbudt? Hvorfor har idretten en egen bestemmelse som sier at sanksjon kun kan gis fra idretten om man tas med sånn rus i kroppen ifm konkurranse? Konkurranse sett med kamp-øyne er 23.59 dagen før match og til etter evt dopingkontroll er gjort.

Så satt på spissen så kan altså en utøver først tisse rent og så dra ei stripe på samma dassen etter kamp og ikke bryte idrettens regler for rusmidler.

I etterdønninger av en slik avsløring så kommer det jo alltid frem ting. Det kommer meldinger fra her og der. Jeg får også slike meldinger. Alle holdes anonyme fra min side selvsagt. Comet er nok ikke den eneste klubben som har slike problemer i dagens samfunn. Comet er dog den eneste/første jeg har fått med meg som har adressert dette ut offentlig. Andre klubber har nok mer sansen for ned-dyssing.

Jeg tror vi alle hadde fått bakoversveis om Wada eller andre kvalifiserte kom på uanmeldt storkontroll hos alle klubbene i 1-div og EHL.

Det er forbanna mye narkodritt i samfunnet nå. Utesteder melder om do-køer for helt andre grunner enn at gjestene er tissetrengte. Det er da sånn sett ikke overraskende at man finner det i idretten også.

Narkotika er noe dritt. Det dreper. Jeg vet, jeg har mistet mange kompiser fra barndommen pga det der. Derfor har jeg nulltoleranse for bruk av narkotika. Det spiller ingen rolle for meg om det er sånn eller sånn.. narkotika er et forbudt stoff. Jeg kan derfor ikke fatte hvorfor det er en egen regel om “ifm konkurranse”.

Sånn avslutningsvis..

Husk at det er ikke alle på Comet dette gjelder.

Tallet er stort mellom “flere” og “alle”.

Comet som klubb har en jobb å gjøre nå.

Man kan jo spørre seg selv… Hvorfor kom dette ut nå fra Comet på denne måten?

Har press fra media noe med dette å gjøre?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg