Didrik Svendsen: situasjon og bedømming


I kampen Vålerenga – Comet oppstår en situasjon da en Cometspiller i et angrep skyter og så slasher målvakt i et forsøk å gå på retur.
Nærmeste Vålerenga-back klonker først til Cometspiller på skinn, følger så etter og gir en liten kryss for å si ifra.
Samtidig som dette siste kommer så Svendsen som tredjemann og takler/dytter/slår Cometspiller slik at han faller og ser ut til å treffe vant.
Svendsen idømmes 5+20 for fighting på is, og nå er snakkisen hvorvidt han får kamper eller ikke.

Jeg personlig får ikke helt tak i denne situasjonen… lest som i «hva skjedde egentlig der»..

Cometspiller slasher målvakt. Klar 2-minutter, og han burde vite at «nå kommer det noe». Jeg synes det ser ut som han bøyer hodet og forbereder seg på at det er noe på gang og..

Vålerengaback reagerer og går etter Cometspiller.

Svendsen kommer som tredjemann inn, klar 2-minutter for roughing i utg.punkt.

Men så lurer jeg på: Hva og hvor treffer Svendsen?

Dømmes situasjonen som slag mot ansikt og/eller mot hode og dermed gir 5+20 for fighting?
Det ser jo på tv2 bildene mer ut som en kraftig dytt? Det ser jo ut som Svendsen er helt inne i kropp og så dytter med armene.
Hvorfor blir Cometspiller liggende såpass lenge? Mistet han pust da han traff vant? Traff han vant med nakke/hode?

En gang i tiden, da jeg var ung, så slashet en motspiller vår målvakt. Jeg rushet til og klinket til spiller så han falt. Stående over han sier jeg «du slår ikke på målvakt».. da slasher spiller meg i låret fra liggende posisjon, med det resultat at jeg klinker til han en gang til.
Dommer kommer til og dømmer 2+2 slashing på motspiller og 2 roughing på meg. Jeg sier til dommer at «men han slasher jo målvakt, da kan du jo ikke dømme på meg»..
Det gjør jeg ikke heller svarte dommer.. Det første slaget var gratis, det er det andre du får for.

Vålerenga-backen som reagerer med en slash og en liten kryss får ingenting her, sånn skal det være. Svendsen sitt innhopp som mann 3 er utvisning. Jeg er ikke sikker på om det burde vært 5+20.. jeg heller nok mer til en vanlig 2-min for roughing. Svendsen skal ikke dømmes på utfall, men på handling.. og handlingen her er vel ikke (med de bilder som er vist) den verste man har sett.

Så gjenstår å se om dommernes bildesystem eventuelt viser noe annet.

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg