Elbil-regnskapet går ikke opp.

Har dette rett og slett utviklet seg for fort til å se alle konsekvensene?

Er elbiler egentlig bra for miljøet totalt sett?

Jeg har flere ganger snakket med en som sitter midt i suppa hva gjelder akkurat dette med miljøregnskap for elbil kontra vanlige biler og jeg kan ikke si annet enn at vi er komplett enige.

De fleste (eller hvert fall ganske mange) har vel fått med seg det tv-programmet der man fant -det kan vel ikke kalles annet enn-  en ren elbil-kirkegård. De fant altså relativt nye biler som hadde blitt vraket fordi det er ikke lønnsomt å reparere.. eller rett og slett for dyrt. Den ene bilen de fant var jo helt i orden bortsett fra batteripakken som ville koste 260 tusen å bytte om jeg ikke husker helt feil.

Dette er det vi snakker om.

“billige” elbiler i utsalg…med vanvittige kostnader på reparasjoner.. Ikke moms på bilen, men moms på deler etc..

Dette med biler handler om livsløp. Hvor lenge lever bilen? Forurensning ved bygging fordelt på leveår.

En bensinbil/dieselbil kjøpes ny av familie1. De bruker den i 4-5 år før de selger og kjøper seg ny familiebil. Familie2 som ikke er like bemidlet som familie1 kjøper bruktbil og har denne i 4-5 år de også før de selger. Den samme bilen kan hende lever i gode 7-10 år til før den begynner bli klar for skraphaugen. Det vil si at de lever i 20 år uten store problemer. Joda, noen turer på verksted har det helt sikkert vært, men alt i alt så er det i løpet av 20 år bare laget 1 stk bil med den forurensing det medfører.

Det de erfarer på verksteder nå med elbiler er ikke dette. Elbiler vrakes og byttes i mye større grad på grunn av skader og drastisk reduksjon på rekkevidde osv. I tillegg; For å spare strøm brukes led i lamper.. led som ikke kan byttes, man må bytte hele lampa, og den koster flesk samt er med på å skape forurensing ved laging. Slik fortsetter det med veldig mye.

Hvor mange slike elbil-kirkegårder har Lan Marie og hennes meningsfeller sett for seg?

Jeg leste en rapport som sa at elbiler skal kjøre rimelig mange kilometer og mil før co2 regnskapet kommer på elbilens side. Er det tatt inn i betraktingen til elbil-fantastene?

Har man tatt for seg steder der det blir -20 og verre i livsløpsstudier på elbilene?

Har man tatt med seg kostnad og forurensing ved bygging av alle ladestasjoner man må sette opp?

Har man tatt med alle kostnader og forurensing ved utbygging av strømnettet?

Det snakkes stadig vekk om kjørelengde på elbilene. Som ny har den kanskje 300 kilometer. Etter få år har den kanskje bare 200.. For de som bor nord i landet er jo dette ikke holdbart i det hele tatt..spesielt om du slenger -25 inn i den ligningen.

Jeg sier som min venn: Hva er det med dette elbil-regnskapet politikerne forstår som vi som jobber med biler ikke forstår?

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg