Er det lov å ta seg en øl på julaften når man har barn?

Ja, selvfølgelig er det det.

Det alt handler om er jo drikkekultur, eller i manges tilfelle, mangel på sådan..

Velkommen til, eller vi er jo godt inne i, tiden i media med “derfor blir du så full”.. og “er julen bare for barna?”

Vi er altså midt inne i den skikkelige juletiden. Avisene fråtser i artikler om julebordsfyll osv. Artikler som “Derfor blir du for full” og “Derfor blir du fyllesyk” etc..

Jeg tenkte jeg her og nå skulle legge den ballen død en gang for alle og forklare med enkle og forståbare ord hvorfor du blir A: for full og B: fyllesjuk dagen etter:

Du har drekki for mye!!

 

Sånn, da var det unnagjort.

Mye er sagt om norsk drikkekultur og hvorfor kulturen viser seg å være “grøftefyll” istedenfor den litt mer kultiverte tilnærmingen. En liten historie fra 23-24 år tilbake. Det var en fin sommerdag og vi avtalte på jobb at vi skulle møtes på en uterestaurant etter jobb og ta et par pils i solen. En kollega var ikke interessert, og på spørsmål om han var opptatt svarte han: “Neida, men det er onsdag. Hvis jeg skal drekke skal jeg bli dritings”.

Der ligger nok mye av problemet i den norske drikkekulturen.

Jeg får sikkert avholdsorganisasjoner på nakken når jeg sier at vi får ikke kultur på alkohol i Norge før vi får normalisert bruken av alkohol. Den eneste måten å få det til på er å sette ned prisene slik at folk kjøper og drikker lovlige varer, og med tid lærer seg til at man må ikke drikke seg selv under bordet hver gang en flaske åpnes.

En annen ting som kommer opp hvert bidige år er spørsmålet hvorvidt alkohol skal, eller bør, konsumeres på julaften. Ser du i kommentarfelt på slike artikler tyter det av folk som mener alt ifra null-konsum, til “gi unga en grandis og send de på rommet”. Jeg personlig synes avisene mangler et nyansert syn hver gang de kjører disse artiklene, nemlig det at det finnes en mellomting. Det virker å være veldig sort/hvitt for aviser og avholdsforeninger.

Først og fremst;

Julen er da ikke bare for barna. Julen er til for hele familien. Det er en tid for kos og glede for alle. Så er det opp til oss voksne og sørge for at det blir det.

Når det er sagt er jeg 100% bastant på at om du er en “skal jeg drikke skal jeg bli dritings” type får du la være å så mye som sniffe på korken inntil barn har lagt seg eller reist hjem fra besøk. Hvis man ikke klarer å håndtere alkohol og sovner i sofaen eller driter seg ut på andre måter foran ungene, ja så får man la være.
DA er jeg enig i null-konsum på julaften.
Men om man er en type voksen som fint klarer drikke en øl eller to, ta seg vin i en eller annen form og samtidig sørge for at julekosen går som den skal, ja da er du med på -i mine øyne- å avmystifisere dette med alkohol og viser barna at man må ikke “bli dritings” selv om alkohol drikkes. Da skaper man drikkekultur.

Når alt dette er sagt: Det er ikke noe galt med de familier som bestemmer seg for null alkohol så lenge de små er våkne. Dette er personlige valg som hver enkelt person og familie tar, og som skal kunne tas uten at det sette spørsmål ved det.

Det er akkurat det samme som for de som av en eller annen grunn bestemmer seg for å bli avholds. De skal da ikke måtte forklare seg hver gang de ikke drikker. Vi som tar oss en øl på julebordet blir jo sjeldent avkrevd en forklaring på hvorfor vi drikker den ølen..

Til slutt:

Jeg liker ikke de som i egenskap av en eller annen tittel eller jobb-stilling mener de skal bestemme over familiers privatliv og hvordan ferier og høytider skal feires.

Jeg oppfordrer heller til: Bruk hodet

Julen er til for alle, barn og voksne 🙂

#jul #julebord #julestrid #fest #morro #barn #voksen #full #drita #dritings #øl #vin #avholds #fyllik #julaften

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg