Et lite oppfriskningskurs for kommentarfelt-krigerne

Grammatikk er ikke bare-bare.. eller only-only som det har blitt sagt

Covid-19 har ikke bare bragt frem konspirasjonsteoretikere, vaksinemotstandere, vaksineskeptikere og stats-hatere på samme måte som røykeloven bragte frem alle røykerne fra innerst inne i enhver brun pub i Norge.

Covid-19 har i tillegg bragt frem en helsikes mange kommentarfeltkrigere fra alle samfunnslag i Norge, dog helt klart med en overvekt av folk som har tatt utdannelsen sin ved Livets Harde Skole, linje for virus- og pandemikontroll.

Felles for veldig mange av disse er at øya går i kryss etter hvert som man leser kommentarene deres, for der er det ikke mye av barne- og ungdomsskolelærdommen som fortsatt sitter fast innenfor pannebrasken når det gjelder grammatikk. Det er mulig vel mye rocketobakk må ta en del av skylden her, men maken til rask av skrivekunnskaper på mange skal du lete lenge etter. (faktisk er det litt av det samme du kan oppleve om du leser inne på anti-barnevern-grupper)

Og nei, alle disse har ikke dysleksi. Ikke på tørre møkka.

Det er altså så mye rart som skrives over hele linja. Når personer skriver “Det var gått” om middagen sin for eksempel. Er det ikke noe som skurrer selv for de der? Ser de på på den setningen de har skrevet, klasker seg på lår og støvel, setter seg tilbake og er kjempefornøyd med dagens bidrag på sosiale medier?

Kort og godt:

Det handler om og/å, da/når, vært/hvert, for/får, etc.. + de mest elementære orddelingsfeil. Jeg påberoper meg like lite ekspertise på dette området som en veganer gjør på grilling av blodige biffer, men jeg jobber konstant med saken samt gir fruen tekster til korrektur når jeg husker det.

Så til saken:

Kanskje vi kan rydde noe av det enkleste av veien og heller akseptere at vi feiler på de mer vanskelige tingene? Jeg prøver meg på en enkel forklaring, fordi når lærere begynner med infinitivsmerker og prostatapronomener så lukker hjernen seg inne og tenker heller på bikinidamer etc..

Og/å:

“Å” brukes foran grunnformen av et “gjøre-ord” (verb), som å snakke, å hoppe, å spise, å drikke, å gjøre, osv.

“Og” brukes mellom to ting/ord som bindes sammen, som spise og drikke, hoppe og danse, synge og le.

Da/når:

Her er huskeregelen enkel; Dengang “Da” og hver gang “når”. Enkelt eksempel: Da jeg ble født… Kontra: Når jeg ble født… Du blir jo bare født en gang og da må “da” må brukes i setningen.

Vært/hvert:

“Vært” er er verb og hører til “å være”. Det betyr at “vært” skal brukes alle steder der “å være” i en eller annen form passer.

“Hvert” er et tidsbegrep. Hver gang, hvert minutt, hvert sekund, hver eneste dag, etc.

For/får:

Når det feiles her får jeg lyst til å ringe opp vedkommende og be de kaste pc’n sin. “Jeg gleder meg til jeg for ordnet det”. Endelig vant vi “får en gangs skyld”. Jeg skjønner ikke at det er mulig å feile på dette med mindre autokorrektur spiller deg et puss.

Orddeling:

Dette er nok det som opprører flest med hensyn til skriftspråk. Det feiles til og med i profesjonelle firmaer. “Det var kjempe gøy”. “Jeg brukte en rake rive”. “Vi selger jule tre”. “Vi selger toalett ruller”. “Det er tilbud på Ananas Biter”. Det finnes graverende eksempler og, faktisk mer graverende enn heklet under tøy 😉 og kongle bånd 😉 i håret men de kan kommentarfeltet få komme med. 🙂

Ps! Jeg vet mange har dysleksi og lignende. Dette innlegget gjelder ikke dere.

Ps!! Jada, du finner feil på min blogg.

Ps!!! Det er ikke bare skriftspråk som skjærer i øynene…

Les: Skjære unge mennesker i dagens Norge

 

#norsk #grammatikk #feil #riktig #orddeling

4 kommentarer
    1. Du glemmer det viktigste av alt. De som leser mye, utvikler leseferdighetene, og de som skriver mye, utvikler skriveferdighetene.

      Vi er ikke like med hensyn til kunnskaper på noen som helst områder, heller ikke kunsten å uttrykke seg skriftlig. Skal man si at de som ikke synger som en profesjonell ikke skal synge? Eller en som ikke har peiling på bil ikke skal kjøre?

      Mulig du er norsklærer eller bare frustrert, men tror du noen synes dette innlegget var motiverende til å skrive bedre?

      Du kan jo slite deg i håret i frustrasjon, eller du kan overse det og scrolle videre? Jeg heier på de som prøver, og tenker at desto mer skriftspråket brukes, jo bedre blir vi.

      Om jeg er aldri så uenig i standpunktene som blir fremmet, digger jeg engasjement på tross av evnene til skriftlig fremstilling. Og selv om det skulle stemme at det først og fremst gjelder de som er, som du skriver, utdannet av livets harde skole, betyr ikke det at deres bidrag i en debatt eller diskusjon er mindre verdt enn noen andres.

      Men jeg ønsker deg et riktig godt nytt år, og håper at vi alle klarer å utvikle et varmere og mer tolerant samfunn, både med og uten skrivefeil.

    2. Så moro å “møte” en annen blogger som er over middels interessert i rettskrivning og norsk grammatikk. Jeg deler litt av din frustrasjon over disse feilene, og som lærer selv er er det moro å bruke slike feil aktivt i undervisningen. Det å vise elevene bilder av skilt i butikkene hvor det står: “Lamme lår 90 kr” eller “Vi har pissa i fryseren” fremkaller mye latter, og får fokuset over på det som er viktig, nemlig å unngå oppdeling av ord. Videre har vi den fantastiske, eller kanskje man bør si grusomme, beskjeden som kongen sender til han som skal dømmes til døden: “Heng ham, ikke vent til jeg kommer!” For en grusom skjebne han gikk i møte når beskjeden han egentlig skulle sende var “Heng ham ikke, vent til jeg kommer!” Kommaregler, for/får, og/å og alt det andre du skriver, – la oss slå et slag for rettskrivingen 😀
      Som du skriver er du ikke perfekt selv, og det er ikke jeg heller. Særlig kommaregler, og ikke regler, sliter jeg med å forstå, men mer enn middels opptatt av dette er jeg, og nå har jeg funnet en “likesinnet”. Hm… – oppdaget bloggen din på denne måten. Nå må jeg nok ta en videre titt på hva annet du har å by på i bloggen din…
      Godt nytt år!

      1. Godt nytt år til deg også. Jeg burde sikkert klare forstå hvorfor mange skriver slik, men jeg klarer ikke. Det blir for mye «dumt». Det å ha en diagnose etc unnskylder mange, men alle har ikke det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg