Fredagsordene; Hva nå Ringerike Kommune?

For lenge siden startet mitt lille skriveprosjekt med kampreferater fra oldboysserien hockey, samt fredagsord på mail internt på jobben. Den største suksessen pr nå mht skriving/blogg var å ligge øverst på blogglistene noen dager, men internt på jobb huskes best en historie i fortellerstil om en tur med Elsrudruta oppover vestsiden av Ådal’n. Den gang bussen nær sagt var en blikkboks med fastmonterte respatexstoler og bord.

Nåvel, jeg tenkte dette med Fredagsord kanskje kunne og burde vekkes til live igjen, men nå da på blogg-plattformen selvsagt.

Hvorfor? Jo, fordi det skjer litt av hvert i ringerikssamfunnet om dagen.

Den største poteten er og må være Ringeriksbanens fall. Tåkefyrste Støre var innom distriktet og var vel sånn sett krystallklar for en gangs skyld. Ringeriksbanen kan vi, som jeg har skrevet gang på gang, rett og slett glemme. Jeg blir faktisk veldig overrasket om ny E16 fullføres slik den er planlagt. Skal jeg spå noe i den sammenhengen så spår jeg at innen et par år er Rørvik camping i full drift igjen. Bech med bryna sitter ute i Hole og gnir seg i henda mens biffen ligger på grillen. Banevokterne er pissesure på egne vegne, mens alle vi andre bare “hva var det vi sa”.

En annen het sak om dagen er ordkrigen mellom Ivar Gunnar Lia og Eva Bekkelund-Eriksen i Ringblad. Det siste innlegget til Lia har i skrivende stund ca 80 kommentarer. Lesing av det kommentarfeltet er fredagsunderholdning god som noen.

Jeg tror det hele startet for lenge siden da Lia skrev et innlegg som het “Facebook, en trussel mot lokaldemokratiet”.  Min mening; Hvis ikke politikere lokalt/nasjonalt tåler at folk har meninger, og som de ytrer om en sak.. ja da bør de ikke sitte i den rollen de har. Utbyggingen av Ullerål skole er jo nettopp en slik sak der folket graver frem det byråkrater/lokalpolitikere tier om. Jeg tror faktisk at SoMe er et pluss for demokratiet.. for yrkespolitikere kommer ikke unna med svada og sprøyt i like stor grad som før.

 

En ting som slår meg i forbindelse med at Ringeriksbanen utsettes i minst 100 år til er dette:

Ringerike Kommune satt med, en for meg, utopisk drøm om at det skal bli 60 000 mennesker i kommunen. Det tilsier ca en dobling av dagens innbyggertall. På grunn av dette kom vannverk Kilemoen og renseanlegg Monserud, som skal være istand til å ta imot de nye 30 000 innbyggerne som visstnok kommer med et knips etter at Ringeriksbanen står ferdig.

Hva skjer nå da Ringerike Kommune?

 

En siste ting denne fredagen…

Føie og kapasitetsleddet på strømregningen.

Det er for meg uforståelig at denne ordningen er innført, det er like uforståelig at Føie og andre kan, etter det jeg forstår, mer eller mindre bestemme disse innslagsintervallene selv.

Føie har altså lagt seg så lavt at det er mer eller mindre umulig å komme under 450,- intervallet. Og dette er på sommeren. Snart er det høst og vinter.. og staten har presset folket over på strøm-oppvarming av hus.

 

“oi oi oi..  du slo på lyset 3 ganger denne måneden ja.. da blir det 450,- på deg gitt”..

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg