Har dere virkelig trodd at Facebook ikke bruker bildene deres?

Du skal ha stått opp rimelig sent på morgenen om du ikke har fått med deg de siste dagers oppblussing og deling av et kjedebrev på Facebook som sier i hovedbudskap at man ikke tillater Facebook å bruke bilder og info fra sin profil «fra og med nå».

Det virker faktisk som om man tror at dette er noe Facebook skal begynne med i disse dager.

Til det sier jeg;

Har du som deler dette virkelig gått rundt og trodd at Facebook ikke har brukt akkurat den informasjonen og innhold de har hatt lyst til for å fremme Facebook og tjene penger?

Har du aldri lurt på hvorfor Facebook plutselig har masse reklame for produkter du har googlet etter?

Har du aldri lurt på hvorfor Facebook plutselig har reklame for ting du har sett på og snakket om med andre?

Har du aldri stusset over at Facebook plutselig har reklame for den type musikk du hører på?

Telefonen din er et informasjonssenter som snapper opp hva du driver med, hvor du er, hva du snakker om, hva du søker etter, osv osv..

For noen år siden var kona på Hadeland Glassverk. Hun var inne i en av butikkene. Snakket ikke med noen, brukte ikke telefonen til noe som helst, den lå i vesken hennes. I butikken så hun noen glass hun syntes var skikkelig fine. Hun nevnte de ikke for noen. Hjemme i stua på ettermiddagen går hun inn på Facebook. Hva reklameres det for der? Jo det var akkurat de glassene hun hadde sett på.

Så folkens. Gi F*** i disse kjedebrevene. Det at du har en telefon er hele greia. Facebook bruker, og har brukt, all den teknologien de kan i telefonen for å kartlegge og reklamere for akkurat det som du liker.

Da du lastet ned Facebook-appen var det gjort.

 

 

2 kommentarer
    1. Jeg må si at det egentlig er ganske skummelt… Vi blir rett og slett overvåket!
      Jeg er så glad for at jeg kun har en dumbphone uten apper, uten GPS og internett.

      1. nja… jeg lever vel et liv der jeg er lite redd for at folk vet hva jeg gjør/hvor jeg er… men skulle ønske det ble innrømmet hva/hvordan de gjør det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg