Hockey og økonomi: Roten til alt ondt?

Det er skjærtorsdag (trur eg) og jeg sitter oppi fjellheimen, Eikedalen Skisenter, som forøvrig er nærmest totalt tom for snø i bakken, og leser en artikkel som sier at Sparta vurderer rettslige skritt mot Norges Ishockeyforbund.

Dette vurderes på grunn av store kostnader og tapte inntekter i forbindelse med et nytt regnskapssystem forbundet vil at klubbene skal bruke, men som åpenbart ikke var klart til bruk. Storhamar og Lillehammer har visstnok også brukt samme systemet og slitt tilsvarende etter hva jeg kunne lese i kommentarfelt.

Forbundet ønsker etter hva jeg forstår å innføre dette systemet for lettere å kunne jobbe opp mot klubbene med hensyn på klubblisensen klubbene må ha for å kunne være med i prestasjonsserien.

Jeg leste en kommentar om at man var redd for klubblisensen på bakgrunn av regnskapet denne sesongen, et regnskap som var meget påvirket av dette nye regnskapssystemet. Jeg vil tro at OM feks Sparta kan fremvise tall/begrunnelser for et dårlig regnskap på grunn av forbundets system så vil det bli anarki i hockeynorge om det samme forbund nekter Sparta klubblisens på grunn av regnskapet.

Når alt det er sagt:

Går du feks 3-4 mill i underskudd en sesong så blir det for lett å skylde på utenforliggende saker. Da vet du i ryggmargen ganske lenge før regnskapet tid at det som gjøres ikke er bra.

Det er noe som enkelt heter «penger inn før penger ut». Jeg tror økonomien til klubbene ville bedret seg betraktelig om man levde mye mer etter det prinsippet.

Ser i tillegg at mange skylder på Norges Ishockeyforbund hver gang det er noe. Husk da følgende: Norges Ishockeyforbund er klubbene. Norges Ishockeyforbund er spillerne. Det er klubber og spillere som legger føring og vedtar/avslår på tinget.

 

Så;

Hvordan går det med:

Gruner? Narvik? Stjernen?

Har hørt lite fra Grunerleiren siden opprykket. Blir hallen klar? Blir laget klart? Er alt på stell økonomisk for å tåle en Get-sesong? Tilgang spillere?

I Narvik ser jeg det signeres spillere. Trenerspørsmålet er vel fortsatt ikke klart, og lite trolig de får lokket Eronen tilbake med mindre de spar opp de pengene en Get-trener bør ha i lønn.

Det var jo også masse skriverier fra Fredriksstad rundt den negative egenkapitalen på ca 1,8 mill.. et tall Forbundet jo egentlig krever skal være positivt for å tildele klubblisens. Fredrikstad er vel i en slags «robek» greie og skal vise positive tall innen 31.12.19 etter hva jeg kan huske.

 

Vålerenga, Storhamar, Stavanger, Lillehammer, Frisk Asker, Sparta, Manglerud Star, Stjernen, Narvik, Gruner.

Slik ser Get ut pr nå.

Gjør den det også pr 01.09.19?

#Get #2Get #2Hockey #ishockey

4 kommentarer
    1. Interresante betraktninger, Jim. Men jeg tror at virkeligheten er mer brutal for kjaere hockey hjerter. I Norge er hockey interressen ikke som langrenn, skiskyting, alpint og hopp. TV pengene er rett og slett ikke der, og arenaene er for smaa til aa ha skikkelig tilskuer tall, og konkurransen om TV titteren er hard, siden NHL kamper og sikkert kamper fra Sverige ogsaa vises i Norge lett.

      Det er en – 1 – norsk spiller i NHL som er paa topp nivaa – Zucc, og Andreas Martinsen er respektabel. Andre lag har svensker og finner i hopetall. F—, der jo flere dansker i NHL – og gode ogsaa – enn nordmenn.

      Enten maa klubbene ha pengesterke “onkler” som spytter i kassa, eller saa er det veldig vanskelig for klubbene. Herregud, fotballen har ogsaa noe av de samme problemene i topp serien – PENGER!!

      1. Jeg er nok bare delvis enig i Gunnar Eriksens betraktninger.
        Jeg er enig i det Jim skriver, men til syvende og sist mener jeg det handler om tæring og næring – har du fått, eller er du sikker på å få, de pengene du nå skal bruke ?
        Jeg kjenner ikke situasjonen i hverken Stjernen eller Sparta, men hockey økonomi har relativt stabile kostnader på alt annet enn spiller- og trenerlønninger. Og det er jo antagelsene du legger budsjettet på som feiler – kommer det like mye publikum som sist sesong ? Er det sannsynlig at vi får resignert alle sponsorene på samme nivå ? Når det gjelder inntektene fra TV så er den direkte utbetalingen en ting, men hva med det som vises i TV ruta ? Tv2 ønsker flere saker fra klubbene – det gir eksponering- men klubbene har ikke klart å ta opp hansken.
        Kanskje midler til administrasjon må prioriteres på bekostning av spillerlønninger ?

        1. Jeg har stor tro på at mye bedre og strengere føring fra Norsk Topphockey ville hjelpe. «Først penger, så pølse» var et uttrykk Kjell Kristiansen brukte da vi bygde hall på Hønefoss. Det var et lurt og godt prinsipp.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg