Hva bør egentlig gjøres med Get?

Hvordan skal vi få en forutsigbar Get, ja forsåvidt en forutsigbar 1 divisjon også?

Det har vel knapt vært en sesong på 10 år uten at ett eller annet lag i de 2 øverste divisjoner har hatt tildels store økonomiske problemer. Moss, Skien, Tønsberg, Storhamar, Lørenskog, Frisk Asker, Vålerenga, Stjernen, Sparta, og nå Lillehammer er noen av klubbene som har hatt trøbbel.

Hva som har gjort at klubbene har slitt og evt også måtte kaste inn håndkleet er ikke godt å vite med 100% sikkerhet for utenforstående, det vet bare de som sitter midt oppe i det sånn faktamessig, men om man følger litt med på klubbene så har man jo en anelse og har fått vite noe.

Forbundet har tatt grep for å bedre det sportslige, og da også heve kvaliteten, for å være enda mer attraktive for publikum og sponsorer ved å bestemme 10 lag i Get og 8 lag i 1 divisjon etter kommende sesong, samt da en nedgang til 5 utlendinger i bruk pr kamp.

 

Vil det hjelpe i seg selv?

Jeg mener nei… for ingen av de grepene som gjøres fra forbundets side hjelper i det hele tatt om klubbene selv “bruker pe-eng som fulle sjømenn” hver gang de får litt ekstra cash mellom henda.

Jeg fikk en melding som sa at klubbene hadde frist 01 juni for å innrapportere ståa pr 30 april. Slik skal altså forbundet kunne holde øye med økonomien til Get-lagene (sikkert 1-div også). Hvis dette er noe som er fast hvert år så finner jeg det meget merkelig at man først ved regnskapets time skjønner at bankkontoen har lekki som ei sil hele sesongen, for man må vel jobbe med slikt kontinuerlig? Jeg finner det særs underlig om alle kvitteringer legges i en haug og så skal regnskapsfører gjøre alt etter sesongen er ferdig?

 

Så;

Jeg tror ikke noe på låsing av serie. Jeg tror på konkurranse.

Jeg tror på muligheten for å kunne rykke opp og ned.

Jeg tror også på lik behandling av alle klubber, og en mye strengere lisenspolitikk.

Jeg tror at om klubbene vet med 100% sikkerhet at lisensen ryker ved negativ EK (blant annet) så vil ikke klubbene bruke mer penger enn de har dekning for.

Jeg mener at man må holde grunnserie- og sluttspillsøkonomi adskilt, og ikke måtte/kunne budsjettere for sluttspill. Klubben må kunne tåle sportslig nedtur og ingen kvartfinale uten at det er krise i regnskapet.

Jeg mener man burde få tildelt lisens på bakgrunn av grunnserieregnskap (skulle Narvik ende på 8 plass vil feks 2 lag få ekstraordinære kostnader på grunn av reise, som ingen på forhånd kunne budsjettere med, osv)

Jeg mener man må ha en mye heftigere inntekts- og kostnadsrapportering fra alle klubber i Get og 1-div

Jeg mener klubbene burde levere “tilstandsrapport” også pr 01 januar på samme måte som 01 juni slik at vårsesongen ikke kan “krydres” med spillere man ikke har råd til.

Jeg mener klubbene må organisere seg med en person som har økonomisk oversikt til enhver tid.

 

Jeg håper fremtiden bringer mindre rot og surr.. som gir negative signaler i media og ut til publikum Jeg håper vi klarer å stabilisere prestasjonsdelen slik at produktet ishockey blir positivt ladet og rekrutteringen øker. Det er med positiv omtale publikum kommer til hallene. Dette igjen gir grunnlag for økt rekruttering.

 

 

Så;

Legg gjerne inn en kommentar eller send meg en epost på [email protected], alternativt send en melding på Facebook.

 

#hockey #ishockey #2hockey #Get #1divisjon

Legg meg gjerne til på snap: Jimbo-33.

 

5 kommentarer
    1. OK, her er min kommentar, noe farget av at jeg bor i USA. Men hvorfor ikke la Norsk Ishockeyforbund i realiteten annsette alle spillere, og betale lonninger, slik det er i NHL? Ordne opp med alle forsikringsdetaljer, sette “cap” for lagets lonnsbudsjett, og saa la lagene innbyrdes forhandle med spillere, staa for overganger osv., men naar kontraktene er signert, la forbundet betale lonninger, kreve inn fonds fra lagene, og eventuellt holde en prosentdel tilbake for finasielle garantier osv.

      Legene selv staar for inntekter, og maaten de faar inntekter paa. Noen har sikkert “rike onkler” og staar seg bedre enn andre, men slik er verden.

      1. Det er da ikke NHL som betaler lønningene eller ansetter spillerne? Dette gjøres av hver enkelt klubb, men man har ett system hvor NHL bestemmer hvor mye hver enkelt klubb kan bruke på lønninger, for å sikre at alle ikke bruker mer enn det de har tjent og at alle klubbene får en sunn økonomi og tjener penger. Dette gjør at de rikeste klubbene ikke får bruke uvettes mye penger selv om de har økonomi til dette, eller har eiere som er villige til å bruke av sine egne dype lommer.

    2. Rapportering av den økonomiske ståa i klubbene gjøres flere enn 1 gang i året.

      Rapport pr. 30.04 har en frist innen 01.06
      Rapport for OTP. YSK og Lisens bekreftelse, har en frist innen 15.08
      Rapport pr. 31.10 har en frist innen 30.11
      og Rapport pr. 31.12 har en frist innen 15.03

      De som har fått godkjent en handlingsplan, har månedlig rapportering med frist innen den 20 den påfølgende måneden.

      Ergo så er rapporteringensrutinene til forbundet gode nok. Men hvordan de respektive klubbene klarer å sende inn rapporter når de selv vet de ikke har kontroll, er en annen sak.

      Å holde serie og sluttspill adskilt blir helt feil, sålenge man rapportere pr. kalenderår. For da vil sluttspillet ikke få effekt før neste regnskap/lisenstildeling!

      Når det gjelder budsjettering, så mener jeg forbundet ikke bør godta at klubbene budsjetterer med økning i billettinntekter, men mer en nedgang fra fjoråret på 5 %. I tillegg bør ingen få budsjettert med mer enn 2 kamper utover seriespillet. Dette da man er sikret minst 2 kvartfinaler eller 3 kvalikk-kamper.

      Økning i sponsorbiten på over 10% må underbygges med skrevne kontrakter.

      Og disse tiltakene sammen med at lisens ikke vil bli tildelt ved negativ EK, vil gjøre at man forhåpentligvis får slutt på kunstig høye budsjetter og store underskudd.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg