Hva er det egentlig som foregår i Ringerike Kommune?

Er det en ukultur i administrasjonen eller vet man bare ikke bedre?

Jeg liker ikke å kalle noen for uredelige, ei heller ønsker jeg at noe skal bli tatt for å være noe i nærheten av det, men for en legmann som prøver å følge sporadisk med så er det deler av den administrative ledelsen i Ringerike Kommune som i det minste føles å være litt “dodgy”…

Når det gjelder saken Hønefoss Skole og Ullerål Skole så mener jeg da altså å ha fått med meg at kommunestyret vedtok å stenge Hønefoss Skole og bygge på Ullerål Skole. Dette gikk ut offentlig og ikke lang tid etter kom det inn klager/innsigelser på vedtaket. Disse klagene/innsigelsene ble så av byråkratene bare lagt nederst i bunken og aldri presentert for kommunestyret, som de egentlig skulle siden kommunestyret var de som vedtok stenging og bygging. Byråkratene tok altså en selvstendig avgjørelse på at dette ikke var viktig nok eller skulle ha noen betydning i byggesaken.

Når så avisen og privatpersoner begynner bruke sosiale medier i forbindelse med flytting av elever og ekstremt lang skolevei for noen, på en skolevei som ikke er sikret tilstrekkelig, og heller ikke er planlagt sikret for det beløp som et uavhengig firma mente var rett, ja da dukker klagene/innsigelsene opp igjen med et “ooops”…. Kommunestyret reagerer kraftig på hva som har skjedd. Politikere legger seg flate og har ikke ord. Men til slutt vedtar de at klagen ikke kan tas til følge siden skolen allerede er under bygging. Noe de antakeligvis ikke hadde fått lov til om statens vegvesen blant annet hadde fått se klagene/innsigelsene når de kom til kommunen.

Nå har foreldre, politikere og media pushet såpass hardt på at rådmannen har måttet be om pris på oppussing av Hønefoss Skole. Dette for å etterkomme et ønske om det og da selvfølgelig for å understreke eget syn på at oppussing blir for dyrt. Det er mulig jeg er dum som et brød akkurat på dette området, men meg bekjent var sikring av skolevei til Ullerål beregnet til noe sånt som 125 mill? Du kommer ganske langt på oppussingen med å bruke de pengene, antakeligvis halvveis. Og da har vi ikke snakket kostnader for sikring av vei mot Benterud. Det siste jeg så var at foreldregruppa nå mener rådmannen har priset oppussing Hønefoss Skole kunstig høyt. Jeg håper ikke det er tilfelle, men bare det at innbyggerne i en kommune har så lite tiltro til rådmannen sier litt om hva som menes om rådmannens gjerning.

Nåvel.. saken står nå der nå.

 

Jeg liker ikke å tenke den tanken jeg nå gjør, men jeg skal skrive den alikevel.

Jeg klarer ikke la være å tenke tanken på hvor mange saker som dette det eventuelt kan finnes i kommunens arkiver? Hvor mange klager/innsigelser har byråkratene tatt på egen hånd og ikke levert dit de egentlig skal? Hvor mange av de tidligere større prosjektene har menigmann klaget på og ikke fått gehør eller engang svar?

Jeg håper ikke det er mange…

 

jaja.. jeg har noen spørsmål og jeg da… håper noen som vet svarer

1- finnes det noen regulering som hindrer boligutbygging på Hønefoss Skole tomta?

2- finnes det noen regulering som hindrer boligutbygging på Eikli Skole tomta?

3- finnes det noen plan i kommunen for bruk av disse tomtene?

4- er det noen av disse 2 skolene som er vernet? helt eller delvis?

5- finnes det plan i kommunen for bedre trafikkavvikling Benterud når alle boligene er bebodd?

6- Hønengaten har sykkelvei malt på bakken, når kommer det i Kongens Gate?

7- Hvorfor beregnet man massiv befolkningsvekst når Monserud ble vedtatt, men ser ut til å se bort i fra hele veksten når man snakker om skole og skoleplasser?

8- har Ringerike Kommune hatt som som helst å si i “gymnaset” riving/bygging? eller er det kun fylke?

2 kommentarer
    1. Her er svar på spørsmålene dine:
      1. Ja, det må omregulering til hvis Hønefoss skole tomta skal bli boliger. I forslag til den nye byplanen er tomta foreslått regulert til “Privat og offentlig næringsvirksomhet” noe som ikke “utelukker skole – men selvsagt og kan brukes til annen næringsvirksomhet.”

      2. Nei, jeg tror ikke det. Mulig en omregulering, men det er ingen stor sak.

      3. Se punkt 1 om tomta til Hønefoss skole. Ingen planer jeg kjenner til for Eikeli.

      4. Tror ingen av skolene er vernet. Stor enighet om at bygningen Hønefoss skole, fasaden etc har en viss historisk verdi

      5. Nei

      6. Aner ikke

      7.Regnestyket for bygging av Monserud hadde ikke gått opp uten massiv befolkningsvekst.
      Regnestykket for nedleggelse av Hønefoss hadde ikke gått opp med massiv befolkningsvekst.

      9 Stort sett fylket. Men tomta er regulert til undervisningsformål.. Noe flere mener og ønsker at tomta til Hønefoss skole også bør bli, men som byplansjefen mener ikke er nødvendig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg