Hva er det Sophie Elise og likesinnede ikke skjønner?

Kroppspresset lever som aldri før..

Debatten i går på tv der Sophie Elise og en tydeligvis svoren journalistfan Helene Skjeggstad møtte Kristin Gjelsvik og Linnea Myhre viste med all tydelighet, for meg hvert fall, at Sophie Elise og journalist-fan ikke egentlig skjønner bæret av hva Kristin og Linnea prøver å formidle, og få influencerne med SE i spissen til å skjønne.

Joda, Sophie Elise la seg flat på grunn av ett innlegg hun la ut om å tattovere hår på hodeskallen på noen bald-spots bak øret eller noe..men viste lite forståelse for så mye annet. “Jeg tror Norge trenger sånne som meg”…  Journalist Helene Skjeggstad prøvde å skape en virkelighet der spesielt unge påvirkbare jenter “bare kunne la være å lese”… og viser med det at hun mangler totalt dybde av forståelse for problematikken.

Les også: Du er feit og stygg!

Dette handler jo kort og godt om det kroppspresset og kroppsidealet disse toppbloggerne, de usunne toppbloggerne, står for. De fronter en virkelighet som er helt usannsynlig å oppnå for de aller aller fleste av de unge jentene der ute, men som samtidig da setter griller i hodet på de og får de til å tenke “jeg er ikke bra nok”… Mange av disse unge jentene har ikke den ballasten de trenger for å kunne skille epler fra pærer i det de leser på blogg etter blogg. De føler seg rett og slett mislykka når de oppdager hva som er feil med de, fordi SE eller andre toppbloggere skriver at “det og det er feil”..og så har de ikke midler/muligheter til å gjøre som sin helt og dermed er depresjon og spiseforstyrrelser feks ikke så langt unna.

Les også: En mann forelsker seg ikke i kjønnsleppa di!

Er det ikke litt snodig forresten at veldig mange kvinnelige bloggere som poster innlegg ala “Jeg er mer enn bare et flott utseende” legger ved bilder i samme innlegg der pupper, rompe og kropp tilfeldigvis synes veldig godt? De samme bloggerne er også veldig flinke til å poste innlegg om egentlig ingenting…men legger ved et bilde som skal lokke folk til å klikke på det uansett. Clickbaiten er altså ikke overskriften men bildet.

Nettavisene biter på. Alt for å kunne krydre web-siden med kropp. Jeg har ikke noe imot det jeg altså, ikke misforstå, men synes det blir nesten for dumt til tider. Det topper seg hvert år i noen måneder rundt Paradise Hotel spesielt..

Det er en litt snodig tid vi er inne i. På den ene siden så kjempes det daglige kamper for likestilling og skikkelig behandling av hverandre i arbeidslivet. Kampanjen #metoo er skikkelig innarbeidet og stadig flere varsler kommer mot maktmennesker som har brukt sin stilling for å “få seg noe” eller har utøvd sexpress/trakassering. På den andre siden har vi da så de unge sosiale medier-kvinnene. De som vet at pupp, rompe, sex, kropp selger som hakka møkk og går ikke av veien for å ledsage det minste daglige gjøremål på bloggen sin med et saftig bilde. Et bilde som skal selge storyen, selge bloggen..og da seg selv.

“Denne koppen drikker jeg kaffe av”…rompa ut, puppa ut, trutmunn: klikk…

“Dette er dagens antrekk”… strike a pose, masse kløft: klikk..

Slike eksempler tyter det av på blogg og nett. Jentene/damene spiller på dette uten tvil for å få klikk og tjene penger, samtidig som de klager å å bli sett på på treningsstudioet. Det enkelte/mange av disse driver med er jo med på å undergrave den jobben mange kjemper for den vanlige dama i gata etter mitt syn. Jentene/kvinnene objektifiserer seg selv til tider helt uten “hjelp” fra menn.

Hvem er det så som har mye av skylda for dette, ja i tillegg til de alltid eksisterende medier som rapporterer fra Hollywood etc? Jo det er en gruppe mennesker:

 

Kvinnelige toppbloggere uten gangsyn.

Kvinnelige toppbloggere som fraskriver seg det ansvaret de har fått som unge jenters forbilder. Kvinnelige bloggere med alt fra 5-70 tusen daglige lesere.

Nei du kvinnelige toppblogger, du kan ikke fraskrive deg ansvaret. Du har på en gitt dag 30 tusen ungjenter som lesere som tror lykken er silikon her, botox der samt eventuelt få barn i ung alder og bli blogger på heltid.

Jeg er så glad jeg ikke har døtre som forsvinner ned på rommet sitt for å ta selfies med trutmunn og strutterompe. Jeg er så glad jeg ikke har døtre som føler seg mislykka fordi de ikke har silikonpupper og fitnesskropp.

Det å lese kvinnelige toppbloggere fraskrive seg sitt ansvar overfor sine lesere blir bare for dumt. Det eksisterer ufattelig mange unge jenter der ute som er lettpåvirkelige og ute av stand til å skille deres liv mot en toppbloggers.

Kan du, kvinnelige toppblogger, bare prøve se for deg en ungjente på 13-15 som sliter med selvtilliten, som ikke føler hun er noen, som ikke tenker hun betyr noe for noen, som ser deg legge ut lettkledde bilder for å se hvor mange “likes” du får? Kan du se for deg det og samtidig igjen påstå at du ikke har et ansvar?

Er du i det hele tatt bevisst på hvor mange jenter det finnes der ute som ikke har fått den riktige bagasjen hjemmefra? Som ikke har lært hjemme hva som er rett og galt? Som ikke har lært disse grensene man helst ikke skal tråkke over før man er voksen og klar over sine valg og hva de kan bety for fremtiden? Er du i det hele tatt klar over hvor mange ungjenter som sliter rundt omkring i Norges land pga bilder etc på avveie fordi de tror livet du lever er det eneste rette?

Jeg sier ikke at du ikke skal få gjøre som du vil kjære kvinnelige toppbloggere; Jeg sier bare at du kan være ditt ansvar bevisst. Advar jentene. Fortell de hvordan livet er. Informer om ulempene, ikke bare vis det glamorøse. Og fremfor alt: La være å introdusere komplekser unge jenter ikke egentlig aner hva er. La de vokse opp og lære seg å kanskje like sin kropp selv om du ikke liker din.

 

Og sånn litt til slutt til dere damer:

Det begynner så tidlig for damene. Allerede som unge jenter begynner sammenligningen og “dømmingen” av hverandre. Ungdomsårene er vel ikke noe lettere da romper, pupper og kropp ubønnhørlig popper opp og ut. Tenk om jentene lærte allerede da å gi mer faen i hva andre jenter tenker om kroppen deres?

Det hjelper liksom ikke å bli voksen heller for damene. Kropper og kroppsformer selger som hakka møkk og kvinnene bombarderes med slik og slik skal og må du se ut. Sånn og sånn må du trene og leve. Du er ikke lykkelig før huset ditt ser sånn ut. Tenk om alle damene som sitter til stadighet og gremmes og føler seg mindreverdig, ulykkelig, mislykka, etc hadde klart å rett og slett gi mer faen. Det er vel ikke andre damer som skal bestemme om du er verdt noe..

Kvinners verste fiende er jo kvinner selv, og spesielt om man har vært så heldig å bli mamma. Da kommer det berømte mammapolitiet inn og tar vekk all glede og lykke om du som mor ikke har evnen til å tenke (og evt si) “kyss meg i ræva” til alle de mødre som mener de har rett til å kritisere andre mammaer i deres mødregjerning. Tenk om alle damer hadde klart å bli flinkere til å gi mer faen i hva “besserwissere” sier..kanskje hadde tilogmed mammapolitiet dødd ut?

Hold kjeften på deg, du er mann, hva vet vel du… Det tenker du kanskje nå? Vel, jeg vet da noe. Jeg vet hva jeg tenker om dette, det har jeg jo skrevet over her. Jeg vet hva jeg ønsker damer skulle bli flinkere til, det står vel og over her. Jeg vet jo og hva jeg som mann liker, og jeg tipper jeg ikke er alene heller, og det er at damer er som flottest når de er seg selv. Når de byr på seg selv. Det spiller ingen rolle om det er litt tynt her eller litt tykt der.. Stemmer kjemien betyr sånt ikkenoe.

 

#blogg #bloggere #jente #kvinne #dame #sex #kropp #pupper #rompe #silikon #operere #forbilde #tenk #tenke #kvinnedag #sideboob #trutmunn #sexy #clickbait  #samfunn #oppdragelse #medmenneskelighet #barn #voksne #hensyn #kropp #kroppspress #sex #samliv #pupper #silikon #botox #rynker #rompe #lepper #bryster #butlift #strutterompe #struttepupper #kjønnsleppe

4 kommentarer
    1. Bra innlegg. Du kunne sikkert tatt med gutta også, for det øker på blant dem. De skal ha x antall cm “der nede”, de skal ha muskler, ikke kviser, ikke være lave, ikke for tynne, ikke for tykke, må ha sprettrumpe, etc.
      Lurer på hvordan i alle dager jeg overlevde ungdomstiden…briller, kviser, fett hår, små pupper..og ikke en sjanse på å kunne få fikset det den gangen. 😁Ikke var det særlig viktig heller, de fleste hadde slike “problemer” en periode. Det ble regnet som normalt! Jeg fikk mer enn nok av puppestell etter svangerskap. Melkemugger..jeg så meg selv i profil i speilet og tenkte “fy fa** så stygt”. Det var da jeg skjønte at ei som normalt veier 50-52 kg ikke skal ha så enorme pupper. Jeg hadde akkurat passe.
      I dag: Stiv og støl, grå, rynker, slapp hud med valker, og jeg gir blanke i akkurat det, men prøver trimme litt for helsens skyld. Ingen forguder meg mer enn barnebarna, så hva mer trengs? Ingenting!

      1. De aller aller fleste kommer jo gjennom denne tiden.. problemet, eller løsningen da, slik jeg ser det er jo for samfunnet å forsøke begrense skaden disse unge menneskene påfører seg selv før de modnes og skjønner mer av livet. Takk for kommentar 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg