Hvem er golfbanene til for? Medlemmene eller proffene?

Etter å ha gått en del runder i år og sett alle de nye golferne som kommer seg ut på banen så må jeg si at jeg liker tanken på hvordan Tyrifjord skal bli mer og mer.

Vi har alle vært der. Nybegynner. På utslag. Folk som ser på.

Stående på utslag man bare vet at man må komme seg forbi “dritten” for å være i spill. Sånn sett er ikke dette bildet representativt (hull 1 Tyrifjord) men på mange baner, og på mange hull, er det altså slik at du som nybegynner/kortslående må forbi et område selv ikke Brødrene Dal hadde funnet igjen noe som helst for å være i spill på hullet.

Det man ønsker seg på Tyrifjord slik jeg forstår dette er utslagssteder og overgang fairway som setter ball i spill selv om du topper ballen og den hopper og spretter bare et lite antall meter vekk fra der man slo. Rett og slett fairwaystart der utslagssted slutter.

Er det noe man som “god” golfer synes er kjedelig til tider så er det venting. Noen ganger er det selvsagt ikke til å unngå, men om man ser at det blir mye av det fordi det letes i “dritten” 30 meter fra utslaget støtt og stadig, ja da kan runden bli lang. Derfor liker jeg tanken på at ball ikke forsvinner fordi man toppet ballen rett frem 30 meter.

En ombygging/nytenking av klipp og bane vil selvsagt ikke spille noen rolle for de som ikke har store problemer med å treffe ballen, men for nybegynnere og andre med balltreff-dysleksi så vil en fjerning av rough-områder foran utslagssteder bety enormt mye med hensyn til det å være i spill, tidsbruk og da den generelle golfgleden.

For, som overskriften sier: Hvem er egentlig banen til for.. sånn i det store og det hele?

Tyrifjord har vel nå rundt 800 medlemmer (har tak på 900). Ut ifra hva jeg har fått med meg er snitt-handicappet på medlemsmassen noe rundt 27 pr nå (korriger meg gjerne).

Det vil da si at det går en meget stor andel golfere ute på banen som ikke er i nærheten av å spille banen på banens par, og som derfor ikke har behov for at den er vanskeligere enn den strengt tatt må være. For å skape flyt på banen er det da selvsagt viktig å få spillerne “levende” ut på fairway på hvert hull.

Apropos hcp.. Jeg har spilt mange runder sammen med under 10 hcp spillere jeg.. både fra hvit og gul.. og ingen av de har enda gått banen på par eller bedre. For disse spillerne vil det uansett ikke gjøre noen forskjell om man gjør det lettere for medlemsmassen å komme i spill.

Jeg tror ombyggingen/forandringen man ønsker å gjøre på Tyrifjord vil øke spillgleden for mange. Det å gå rundt på en golfbane og miste golfballer hele tiden er det jo ingen glede i. Slå ball i skogen, ok. Slå ball i vann, ok. Det er en del av spillet. men miste ballen 30-40 meter rett frem fra utslag, det er ikke nødvendig. Disse tankene er også viktige med hensyn til gjestespillere. Hvis gjester sitter i bilen på vei hjem og snakkisen er hvor mange baller de mistet… så er ikke det bra… og er vel ikke det som gjør at de forter seg hjem og booker ny tid.

 

Jeg leser forresten nå at flere og flere baner nå setter startintervaller ned til 9 og 8 minutter for å få plass til enda flere folk ut på banen.

Da er det enda mer viktig med flyt og mindre leting.

 

Svaret på overskiften er selvsagt at banen er til for alle.

Medlemmer og “proffer”.

Men banen trenger ikke bygges og lages for “proffene”..

 

2 kommentarer
    1. Hvis du tror at Tyrifjord er for proffer idag, da har du nok ikke spilt med gode nok spillere. Løsningen på ombyggnasjonen er ikke å flytte greener, men å flytte teesteder, slik at alle trives på banen. I tillegg vil man ha varierte lengder på hull for å skape en intressant bane. Ikke bare en unison lik lengde overalt. Til slutt, klippes høyroughen ned så er banen spillbar for alle. DET trenger man ikke endre layouten for.

      1. Hei Daniel. Med proffer mener jeg “proffer” som alle de som spiller på 4-5 og bedre handicap. Det er bare et uttrykk for å skille på kvalitet i spillet. Jeg tror det finnes like mange meninger om hva som er løsning som det er spillere i klubben. Jeg som middels-kvalitet spiller som innimellom topper meg ut i tjukkrough foran utslag feks liker tanken å at ballen fortsatt kan spilles og man ikke må til med andreball stadig vekk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg