Hvor er det blitt av respekten?

Jeg befinner meg i skrivende stund i Roskilde.

Festivalen er ferdig og det har roet seg ned her i  byen. Kona og jeg bor i et hus (låner av familie) akkurat langt nok fra sentrum til at det blir en passende gåtur til torget, gågate og ute-serveringen.
På disse gåturene opplever vi stadig vekk å møte yngre mennesker på fortauet, gjerne 2 og 3 i bredden.
Da sier det seg selv at noen må vike.

Det er da en gjenganger at det er kona og/eller jeg som viker, for de yngre gjør det ikke.

Jeg finner dette svært underlig siden begge vi er oppdratt og har lært å respektere de eldre, vike for de eldre, gi plassen til de som er eldre, etc.

Lærer ikke de yngre i dag å respektere de som er eldre enn seg? Lærer de ikke høflighet og folkeskikk?

Er foreldre nå så opptatt av jobb og selvrealisering at oppdragelsen av barna kommer i andre og tredje rekke? Gidder de ikke? Har de ikke tid?

Er det viktigere med Instagram-hus, glamour-liv, high-paid jobber enn å sørge for at ungene lærer basic av oppdragelse og respekt?

Det verste er jo at foreldre med frekke unger gjerne forsvarer de og. «Jammen»… h*n er jo bare så og så gammel..

Det er jo ikke få ganger man leser og har lest om fortvilte lærere som føler seg fratatt all myndighet mht disiplin i klasserommet. Elever er frekke, uforskammede, svarer, og gjør nærmest som de vil, og når lærer forsøker ta dette opp får lærer skylden av foreldrene istedenfor.

Jeg kunne selvsagt tatt en «gå rett på samma hva jeg støter på» når vi treffer på en 2-3 yngre på fortauet. Et langt hockeyliv har lært meg å stå på beina (skøytene) i sammenstøt, men jeg har liksom ikke lyst å ta det helt dit.

Bare så det er sagt; Dette gjelder like mye i Norge som her..

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg