Ishockey – bøllesport er bare en gammel myte

Ishockey har i altfor mange år blitt stemplet som en bøllesport av diverse medier, og av den grunn også dessverre fått den oppfattelsen ute blant folk. Jeg går så langt som å si at enkelte medier dessverre har kjempet hardt mot at ishockey skulle oppfattes som en stueren idrett som kan bedrives av alle.

Jeg er veldig glad for å -etter min oppfattelse- at den tiden ser ut til å være forbi, og at den oppoverbakken ishockey har gått her på Ringerike som jeg kjenner best til -og veldig mange mange andre steder- nå virker å ha rettet seg litt ut. Det skal lokalavisen Ringerikes Blad ha litt skryt for.. de har forbedret sin dekning av ishockey. Det er ikke lenger “ballen i mål” osv, De har fortsatt litt å hente på å sette inn riktig arkivbilde når de selv ikke har tatt et nytt til en kamp som er spilt, men alt i alt hjelper Ringblad nå til med at ishockey er en idrett på lik linje med alle andre idretter (nesten)

Kort og godt;

Ishockey bedrives nå av alle.

Barn, ungdom, kvinner og menn i diverse divisjoner av diverse kvalitet.

Kvinner og menn i yngre og eldre versjoner på mosjonistsiden.

Felles for de alle er en glede over å bedrive verdens raskeste lagidrett. Felles for de alle er at de brenner for sporten som på ingen måte er noe de driver med for å ha et alibi for å kunne slåss.

Tvert imot tenker heller jeg.

Ishockey gir de som driver med det en veldig god kroppsbeherskelse

Ishockey er en idrett som lærer barn og ungdom disiplin

Ishockey er en idrett som lærer barn og ungdom betydningen av å være et lag, og det å dra i samme retning.

Ishockey er en idrett som krever, som er krevende, men samtidig veldig belønnende ved utvikling og for prestasjoner.

Ishockey er en idrett som er lett å være tilskuer til når man er tilstede i hallen

 

Til slutt;

Joda, det hender ishockeyspillere blir sinna de og. Akkurat som de som spiller fotball. Men, har du noensinne sett et ishockeylag flokke seg rundt dommeren (slik de gjør i fotball) ved en utvisning/matchstraff? Har du noensinne sett ishockeyspillere gå i fistel pga en avgjørelse på is, som tilogmed sjekkes med video, slik de gjør i fotballen?  Det tror jeg ikke du har. Det har med disiplin å gjøre. Det har med respekt å gjøre.

Jeg har i mange mange år kalt ishockey for en dønn ærlig idrett.

-ikke noe tøys

-ikke noe filming og rulling

-ikke noe falskt

Det har jeg lyst å fortsette med.

Dessverre har det bredt om seg en vridning, ikke stor men det skjer, mot at spillere filmer, diver, overspiller, kall det hva du vil for å oppnå fordeler. Dette er en uting vi har sett i år etter år i fotballen..noe vi i hockeyen har ledd av og pekt nese til.

«I fotball later spillerne som de har vondt, i ishockeyen later spillerne som de ikke har vondt». Dette er velkjente ord for mange, og er i mine øyne heller det vi skal leve etter i hockeyen enn noe annet.

Klubb og trener må si høyt og tydelig fra, til eget lag, når det skjer at dette vil vi ikke ha.

Medspillere må si høyt og tydelig ifra at dette vil vi ikke ha noe av. Selvjustis må inn.

Supportere må si høyt og tydelig ifra til egne spillere at dette aksepterer vi ikke. Supporterne må ta for seg eget lag i stedet for å sitte på sosiale medier og slenge dritt om andre sine lag og spillere.

Dommere må kjøre hardere på den linja de har lov til. «Høy kølle, joda, men du ble ikke skutt»… 2 min til hver. Dette vil vi ikke ha».

Jeg mener nemlig det bør være karantene for filming/diving/overspill. Det er så enkelt som, igjen i mine øyne, at får du en 2-min for dette så skal man behandle dette som en disiplinærsak. Se på video, ta rapport, og sette straff. Filming/diving/overspilling er å sette hockeysporten i vanry. Vi må tørre å adressere dette selv om det går utover eget lag. Jeg mener dommere/disu i samarbeid skal kunne se på video, bli enige om at “dette burde vært tatt” og så sanksjonere deretter.

Filming etc hører ikke hjemme i hockey.

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg