Jeg er egentlig dritt lei all klaginga på dommerne

Uttalelsen provoserer sikkert noen, men det tar jeg lang flygefart og driter i faktisk.

Kanskje fordi jeg har dømt litt selv..og vet hvor vanskelig det er.. jeg vet ikke hvor drevne alle andre er, men.. det jeg vet er at jeg måtte ta en U15 spiller som tiltet fullstendig på is.. som slo og sparket etter spillere og meg som dommer, og rett og slett kaste spilleren over vantet (det var den gang det ikke var glass helt rundt), og så melde til lagleder: “Han der spiller ikke mer hockey på en stund”.

Er vi blitt en gjeng med sutrepaver? Dette spurte jeg meg selv om for en stund siden.. og jeg klarer ikke legge det helt fra meg. For det er noe som blir bare mer og mer plagsomt, og det er den evinnelige sutringen over dommeravgjørelser og dømming, som skjer spesielt på sosiale medier.

Er jeg pro dommere? Vel, ja, kanskje det.. men mest er jeg pro spillet.. Så er jeg mot hets osv.. leser jo nå at i Sverige har dommere blitt drapstruet… Vi hadde vår sak i fjor: Dommer trakk seg

Vi er jo vant til å se fotballspillere samles rundt dommeren og diskutere og gestikulere ved hver eneste lille avgjørelse samt at panelet i fotballekstra sitter og ser på reprise på reprise og fortsatt ikke blir enige om avgjørelsen var riktig eller ikke. Hvis man er en av de som ler da man ser reprise av situasjoner på fotballbanen og sier at “det er jo ikke rart dommeren ikke fikk med seg det” så kan man jo da tenke seg situasjoner som går 5-10 ganger så fort på et mye mindre område (dvs masse folk i veien) og så prøve å få med seg alt som skjer på hockeybanen.

Dommerne i ishockey har ikke slow-mo reprise-avspillings-mulighet der og da, de må dømme i nåtid. De må dømme på tiendels sekund, hundredels-sekund.. ting vi nesten ikke ser i reprise engang.. og det kjatres og sutres det over i det lange og det brede på FB og Twitter i ettertid og under kampens gang.

Sutringen i sosiale medier etter feks Get-kamper tar jo helt av til tider. Det blir jo bare verre og verre. Dommere gjør feil, deal with it.. Mange nok år med sånn det er nå så har vi ikke flere dommere å kjefte på for de gidder ikke mer. Dette er fritiden dems, det er ikke fulltids dommere. Dommerne går ikke ut på isen for å ødelegge en ishockeykamp, de går ut der for å gjøre sitt beste. Så skjer det ting som man ikke får med seg. Det har skjedd før, det kommer til å skje igjen.

Hva med å la en gjeng supportere sitte på hvert sitt rom og dømme en pågående kamp. Ingen kommentarer, kun lyd fra hall. Hvordan ville det sett ut da? En person fortalte meg at de forsøkte det med trenere i Sverige.. En kamp og situasjoner ble dømt til de grader så forskjellig at trenerne selv var enige etterpå at “det er nok greit at det er dommerne som dømmer”… egne lags briller ble rett og slett for tykke.

Videre: Er det kamper som helhet det klages på? Er det for mange utvisninger? For få? Det hører jo med til sjeldenheten at en ishockeyspiller, samme på hvilket nivå, er enig i en utvisning. Dømmes det for mye icing? Offside?

Det er jo ofte slik at underdogs ofte blir mer utvist enn topplagene. Det kan komme av mange ting det, blant annet av tempo og at man blir hengene etter. Det er bare å se på tidligere kamper for det norske landslaget det der vi alle følte at Norge ble straffet hardere enn feks Canada, Sverige, Finland etc da vi spilte mot de. Dette kom jo i mange tilfeller av at Norge hang etter og tok mange minutter på hektinger. Dette har jo bedret seg heldigvis med årene.

Ofte er det jo så enkelt at når det ene laget vinner så er det andre lags trenere, spillere, apparat og publikum drit misfornøyd med alt fra vaffelen i kiosken og mykheten på dasspapiret, til dømminga til dommerne. Da er det jo slik da at hver eneste runde er mer eller mindre 50% fornøyd og 50% ikke fornøyd i forskjellige graderinger.

Og enda enklere.. Har vi ikke dommere blir det bare kokkos…

Legger ved noen linker til andre skriverier om idretten vår:

Det å være et lag.

Den lille gutten står og gråter.

Hvem er egentlig helten?

Når talentet er begrensende.

4 kommentarer
    1. Noe av det bedre jeg har lest på lenge, men når det er sagt – mye fornuftig som kommer som innlegg her.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg