Jeg forstår ikke alltid BB-bedømmingen til tilskuerne

Vel, jeg forstår ikke alltid bedømmingen til diverse juryer heller.

Det er egentlig samme hvor kampen spilles, ofte er valget litt off ift hva kampen har vist.

Hver gang Ringerike spiller hjemmematcher så er det en “jury” som bestemmer BB for bortelaget, mens det for hjemmelaget er publikum i hallen som stemmer i appen.

Jeg må innrømme at det ofte er en litt uforståelig BB på hjemmelaget basert på den kampen som er spilt. Det bærer litt preg av at det er en favorittspiller som får BB uavhengig egentlig av prestasjon i kampen.

Det ender ofte med at det er den som har scoret får prisen, og spesielt om dette er en av de som “har et navn”. Det er veldig sjelden det sees 5 trekk bakover på den situasjonen der backen feks taklet en spiller, vant puck, og så satte igang et angrep med en fin pasning som så ender i mål 5 trekk senere.

Ofte får målvakten prisen fordi det er lite mål bakover. Det kan like gjerne da være lite mål bakover på grunn av få skudd, eller at målvakt har reddet mange skudd. Det er selvsagt bra å ha 90% i en kamp, men om 9 av 10 skudd kommer fra siden fordi backene er flinke å presse angriperne ut til siden før avslutningen, ja da er det egentlig bra forsvarsspill man skal fokusere på, og ikke så mye målvaktsspillet. Målvakter på EHL-nivå slipper stort sett aldri inn skudd fra skrått hold som de ser utgangen på, så jeg tipper faktisk ikke at de selv mener de har prestert stort ved å ta akkurat de skuddene.

 

Jeg skulle ønske at man så litt mer på prestasjoner “bakenfor prestasjoner”. Vi hadde feks en kamp i Schjongshallen der Håkon Engh var en gigant i forsvar i de 2 første periodene, og så litt mer “vanlig” i tredje.. men han var ikke topp3 i appen engang. BB den dagen ble en av angriperne som scoret mål.

Vi har hatt mange kamper der Dennis Ryttar har vært meget god. Han har enda ikke fått BB i Schjongshallen. Akkurat det er for meg uforståelig. Robin Bjørnstad er også en spiller som gjør jobben, men ikke stjeler overskriftene normalt. Jeg mener også han ville fortjent en BB for den opp-ofrende jobben han gjør som back.

Her er listen over BB gitt i Schjongshallen så langt denne sesongen:

Rimjans x2

Bækken x2

Arnkværn x3

J.Rønning x2

Andersen x1

Tammela x4

Friestad x1

Falkeid x1

Byrkjeland x1

 

Jeg vet det er lett å bli “blendet” av scorede mål eller mange skudd/lite mål dvs redninger for målvakten.. men ofte er mange av prestasjonene produkt av andre spillere sine gode prestasjoner.

La meg gi noen eksempler:

Om spiller A 2 ganger i løpet av matchen sender en “ferdigscora” pasning til spiller B som scorer ved å enkelt bare dytte puck i mål… ja da er BB i mine øyne den matchen spiller A som tross alt gjorde jobben.

Om en av Ringerikes backer takler og smeller på.. hindrer motstander god ankomst i sonen, tvinger motstander til å ta skudd fra dårlig vinkel samt har flere gode igangsettinger bakfra… ja da er den backen i mine øyne en mye mer kvalifisert BB enn den angriperen som kanskje bare hadde en god involvering og satte et fint mål på den involveringen.

Om en senter til stadighet vinner dropper, gjør jobben som tredjemann til punkt og prikke, avskjærer pasningsmuligheter og er er inne i slottet sammen med backene og gjør drittjobben… ja da må man se på han som kandidat til BB selv om han ikke scoret et mål.

 

Jeg sier med dette ikke at publikum i hallen gjør noe feil. jeg oppfordrer bare til å se litt lenger enn mål og redninger.

 

Dette gjelder vel sånn sett i alle haller… det er mye rare BB-utdelinger rundt omkring.

 

Ps!

Jeg tror heller ikke at målvakter setter pris på BB i et 1-7 tap…bare fordi “det kunne vært verre”..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Det minner meg litt om en diskusjon mellom Bill Burr og Wayne Gretzky. Bill Burr sa han foretrekker å sitte midt på langsiden og høyt, for å få oversikt over spillet. The Great One sa han foretrekker å sitte i et hjørne helt nede ved sien. Men: “Jeg har samme oversikten der som Bill får der han sitter”

      Alle som er i hallen ser kampen med sine øyne. Det er ikke noe rett svar på hvem som “ser kampen best” – og derfor er det heller ikke så lett å si at en bb er et rettere valg enn noen andre.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg