Kjeft’a.. skal du ha deg en på kohorten eller?

Barneskolen er i gang, og med det dukket et fremmedord opp gitt:

Kohort

Man skulle jo tro, ved å høre dette ordet, at dette er et ord som har noe med kroppen vår å gjøre. Det er på en måte det, eller noe snekker/rørlegger-aktige greier.

“Fy søren ass.. nå har jeg skikkelig vondt i kohorten.. Skulle nok ikke løpt opp den bakken i går”..

“Jeg hører litt dårlig om dagen.. litt svimmel er jeg og. Mulig det er betennelse i kohorten i øret?”

“Doktor, jeg spilte kamp i går og gikk opp i en duell.. da jeg landet sa det knekk i ryggen.. tro du det er kohorten som har kommet ut av ledd?”

“Hei, når du henter vateret og stikksaga, husk å ta med kohorten også!”

“I dette rommet er det nok best med kohortmembran for å tette skikkelig”

“Vi var nesten ferdig med alt stenderverket da uværet kom. Nå er kohorten ute av stilling og målene blir feil.”

 

Men, sånn er det jo ikke;

En eller annen suppegjøk i en eller annen administrasjon har altså sittet på en do med sånn “ord for dagen dopapir” mens h*n hadde korona-kontor og plutselig kommet over ordet kohort.

*Kohort er en gruppe mennesker født i samme tidsperiode

(kohort kommer opprinnelig fra benevnelse av små grupper i den romerske hær)

 

Det var altså ikke nok for denne personen at elevene skulle deles inn i grupper. De måtte deles inn i kohorter. Sjelden har vel like mange småbarnsforeldre googlet et og samme ord ord på samme tid som da planen for oppstart barneskole lappen kom.

 

1 kommentar
    1. Artig å legge noen nye ord til sin livslengde. 😎Jeg hørte også til blant dem som måtte google. Men nå sitter det! For resten av året, eller i hvert fall skoleåret.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg