Kommer det spillere nå som ikke vet hva “heads up” er?

Har hockeyen fått for strenge regler med hensyn på taklinger?

Spillepause så det er tid for litt generelle hockeytanker..

Dette blir selvsagt veldig subjektivt, men min oppfatning av ishockeyens utvikling er at den nå kanskje har nådd sitt mål nå vedrørende dette med beskytting av spillere. Fysiske spillere synes å bli utvist fryktelig mye lettere nå enn de ble før, og det etter min mening fordi puckførendespillere rett og slett ikke er forberedt på at det kommer en gubbe som vil stoppe de.

Heads Up betydde noe før. Jeg er ikke sikker på at den strofen betyr like mye nå. Det virker å være noe yngre spillere hører dommere roper for å tydeliggjøre hvor de står.

Gang på gang synes jeg å se spillere gå en vei, se motsatt vei etter puck, motta pass og så skal de på en måte ha fri plass og tid til å flippa-floppa-vispe-vispe før de er taklingsbare. Slik er det jo ikke.  Det gjelder å orientere seg før mottak og være forberedt hele tiden når man er taklingsbar.

Det er ikke rart at det ser “jævlig ut” når en spiller går med hodet/blikket ned på puck og blir taklet. Han er jo ikke med, har ikke orientert seg, er ikke klar men er taklingsbar. Det er jo bare å sammenligne med hvordan folk tryner når de uforvarende går på en stolpe eller lignende det.

Jeg har tidligere snakket endel om hvordan spillere begynte snu ryggen til motstandere i taklingssituasjoner og dermed skape en “takling bakfra” situasjon. Ishockeyen kan ikke bli sånn at vi utvikler en hel generasjon med puck-watchers fordi alle fysiske spillere blir utvist hele tiden når de prøver takle. Personlig synes jeg litt for mange spillere har fått 2+10 eller verre for takling mot hode når motspiller plutselig inn i situasjon skal gå på skøyter med Kongsbergknekk i knæra og hodet frem.

Har det blitt slik nå at flere og flere spillere dessverre ikke lærer seg å spille med tilstrekkelig oppmerksomhet og heads-up? Min generasjon spillere elsket jo å treffe på driblefantene med blikket ned på puck som kunne siktes inn og tas skikkelig. Godfølelsen da brystkassa til disse spillerne “bretta” seg rundt skulderen var legendarisk. Igjen; Er det blitt sånn nå at ungdomsspillere beskyttes i så stor grad av dommer og regelverk at de ikke lærer seg at man må orientere seg skikkelig.

Det er jo fortsatt lov å takle i ishockey. Noen ganger skulle man tro at såvel spillere, lagledere, dommere og publikummere har glemt det. Det skrikes og hoies på utvisning da spiller blir taklet i rundvant, en takling som mange av spillerne tilogmed på andre laget helt sikkert  inni seg tenker “ohh…damn”..

Når det er sagt:

Takling mot hodet er en uting. Men, i min mening er det himmelvid forskjell på en takling som siktes inn mot hodet og en takling som startes som et reelt vanlig taklingsforsøk men som pga tempo og retningsforandring (denne situasjonen har alle som spiller hockey vært i) treffer helt eller delvis i hoderegionen.

Forskjellen på disse to er stor i mine øyne, og er det landets dommere og DISU  må jobbe enda hardere med å skille på.

 

 

#hockey #ishockey #2hockey #Get #1divisjon

Legg meg gjerne til på snap: Jimbo-33.

2 kommentarer
    1. Hodeskader er et reelt problem, men jeg tror vi heller må få fokus på at taklinger er en del av sporten, lær ungene å følge med på spillet og være klar for taklinger. Det hjelper ikke med strengere regler, det ødelegger bare sporten. I gamle dager hadde man mange ullike spillertyper på laget, hockey var for alle. Nå er det snart kun teknikkerne igjen… Ikke alle er slik anlagt at man blir en trollmann med pucken, noen er anlagt til å være fysiske spillere, men nå sitter disse spillerne bare i utvisningsboksen, og det kan hende det ender med at denne spillertypen bare må legge opp for det ikke er plass til slike spillere på laget (selvfølgelig lenger frem i tid og ikke nå). Det er rett og slett så lite taklinger at det er farlig, spillerne er ikke oppmerksomme på at de kan bli taklet. Ikke bare lider spillerne, men vi som har fulgt med på hockey hele livet blir snytt for et stort aspekt av spillet. Taklinger er det som skiller hockey fra andre idretter, og uten taklinger kan jeg like så godt se på innebandy for kølleteknikk, kunstløp for skøyteteknikk, fotball for lagspill og formel 1 for fart. Nei, løs opp i reglene, la gutta takle, lær barne heads up, og (noe som irriterer meg helt vilt) få kommentatorene til å la være å påpeke om en takling er utvisning eller ikke. “Se på den taklingen, kanskje var det en utvisning?”. De sier jo aldr9 “Se på den kølla i leggskinnet, kan det være utvisning?”.

      1. Enig. Irriterer meg også faktisk det der at bare det er en takling som folk detter av så skrikes det på utvisning. Husker dagens assistentrener på Ringerike Per Braxenholm fikk en mid-ice takling siste året han var aktiv i en hjemmekamp. Spilleren som utførte takling fikk 5 + liten for charging mener jeg å huske.. Jeg spurte han etterpå.. “Du Per… den taklingen??”.. “Det der har aldri vært utvisning” svarte Per. “det var jeg soom ikke fulgte med, jeg stirret på puck”.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg