Legevakta er ikke noe vanlig legekontor

Må du egentlig på legevakta med vond hals, eller kunne du tatt 2 paracet, lagt deg under dyna og ventet til fastlegen er på jobb?

Søndag hadde jeg nok en gang “gleden” av å benytte meg av Ringerike Legevakt på grunn av en skadesituasjon. Jeg ankom legevakten 20.45 med en finger ute av ledd, var forberedt på litt venting, ventet mye, og dro fra sykehuset med hånda i gips klokka 05.00 på morgenen.

Dette innlegget handler på ingen måte om at jeg synes det er fælt å måtte vente. Jeg vet at det er slik det er. Dette handler mer om hvorfor jeg og andre måtte vente. De som jobber på legevakten gjør jo en formidabel jobb, men når venterommet ser ut som en godt besøkt cafe på en lørdags formiddag så er kanskje legevakten blitt en sovepute for mange?

Jeg synes det burde stått et svær neonskilt på veggen hvor budskapet var:

Kan du vente, og heller gå til fastlege, gjør det!

Denne gangen så jeg små barn som virkelig trengte hjelp som måtte vente. Jeg så større barn som også måtte vente. Jeg så voksne som virkelig trengte hjelp som måtte vente. Jeg er en voksen som virkelig måtte ha hjelp, men jeg måtte vente.. og vente på hva?

Jo, vi alle måtte vente på folk som hadde ringt og fått time av en eller annen grunn. Når du ikke viser tegn til sykdom, og er inne i 5-6 minutter så er vel sjansen stor for at det ikke var en akutt grunn til at du var der? Vi måtte selvsagt også vente da ambulanser kom inn med pasienter. Det er jo absolutt helt innafor å vente på. Synes det bare er rart at mange ser ut til å se på legevakten som et legekontor de kan gå til på kveld, lørdager og søndager. Legevakt er for akutte greier. Legevakten er vel ikke for vanlige saker man skal ta hos fastlegen.

Jaja, oppfordring der fra meg altså: Tenk på om det strengt tatt er nødvendig med legevaktsbruk.

 

Liten personlig sak til slutt:

Jeg satt og ventet fra 20.45 og la merke til pårørende som stadig vekk ringte på døra og maste om det ikke var deres tur snart. Dette må dere slutte med og stole på at legevakten har kontroll. Det går enda saktere om dere forstyrrer hele tiden.

Nåvel.. Da klokken ble 01.00 kom en sykepleier ut og spurte oss 6 som var igjen om alle som var der hadde time. Det hadde alle bortsett fra meg, noe jeg også sa..og samtidig måtte oppgi hvorfor jeg satt der. Svaret fra sykepleier var knusktørt og litt hånlig faktisk; “vi prioriterer ikke fingre”.. neida sa jeg, men du spurte om vi hadde time og jeg svarte. Hun fortsatte med å høyt fortelle hvem som var neste etc.. uten å se noe mer bort til der jeg satt.

Sykepleier forsvinner inn på kontor, men kommer rett ut igjen, og da var det min tur alikevel. Ett blikk på hånda fra legevakt-legen og “du skal til røntgen”. Og vips så var jeg i behandling på sykehuset, 5 timer etter ankomst og 5 sekunders konsultasjon med lege.

Røntgen ble tatt, sendt på mottak for fingeren var skikkelig ute av ledd og måtte dras på plass. Det ble 3 timer venting på mottaket også, det var travelt denne natta, men her kom hvert fall en sykepleier og ga litt smertestillende.

Da det så endelig ble min tur snakket legen og jeg om hendelsesforløpet. “Søren og at du ikke kom inn med en gang da” sier legen. “Da du ankom legevakt var det lite å gjøre her og vi kunne fikset det med en gang. Kroppsdeler ut av ledd er også mye lettere å få på plass jo raskere etter skaden har skjedd det gjøres”.

Jeg klager ikke på jobben legevakt og sykehus gjorde på søndag og natt til mandag…men finner det litt underlig at ikke mottaket på legevakten vet at slike skader helst skal på på røntgen og behandles best fortest mulig.

Ps! Ikke få finger ut av ledd.. råtips…

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg