Lekser – det har gått helt over styr

Burde ikke barna være lengre og gjøre mer, på skolen?

Er det en ting som forundrer meg mer enn folk som kaster seg over tastaturet kun etter å ha lest overskrifter og ikke artikkel/innlegg, så er det mengder av lekser ungene i hvert fall den offentlige skole forventes å gjøre i løpet av uken.

Den ukeplanen som kommer hjem i sekken på mandager er så omfattende og full at 2 voksne regelrett får bakoversveis, ekstra rynker, matte øyne og knekk i knærne.

Jeg er overbevist om at om arbeidsgivere hadde begynt pålegge arbeidstakere samme mengde hjemmejobb etter endt arbeidstid ville sikringene gått helt inn i det innerste LO-kontor.

Her i huset er barnets skoleuke:

Mandag fra fra 08.15 til 12.50.

Tirsdag fra 08.15 til 12.50.

Onsdag fra 08.15 til 14.30.

Torsdag fra 08.15 til 14.30.

Fredag fra 08.15 til 13.20

Nå kan man jo mene hva man vil om barns skolehverdag, men hva i all verden som er meningen med å slutte klokka 12.50 og 13.20 for barneskoleelever, og så samtidig sende med de store mengder lekser som skal gjøres hjemme fatter jeg egentlig ikke. Hadde det ikke vært fryktelig mye bedre for alle at barna var på skolen og gjorde mer der med kvalifisert hjelp?

Det er jo heller ikke til å underslå det faktum at mange voksne faktisk ikke er istand til å hjelpe barna, eller rett og slett hjelper de på feil måte.

Norske familier er i dag avhengig av at begge de voksne jobber i stor grad, og disse skoleslutt-tider skaper jo da en masse nøkkel-unger (for de av dere som er litt yngre: før gikk barn med husnøkkel i snor rundt halsen om man var så “uheldig” at både mamma og pappa jobbet).

Lekseplanen deles ut på mandager, og alt skal selvfølgelig da være ferdig til fredag, dvs at fredag ikke er en leksedag (sammen med lørdag og søndag). Da har barna 4 dager til rådighet.

Sier man at et gjennomsnittsbarn har tiden fra 16.00 til 20.00 til rådighet hver dag disse 4 dagene, fordi veldig mange barn er ikke i stand til å gjøre lekser før mamma/pappa er hjemme, ja da begrenser “leksetiden” seg betraktelig. Barna er hjemme lenge før 16.00 to av dagene… men hvor motivert er egentlig barna for lekser rett etter skoleslutt?

I tillegg: Vi ønsker jo at barna skal være i aktivitet. Det tar jo også tid.

En ting er selvstendige ungdommer som gjør lekser uten mamma/pappahjelp.. Noe helt annet er det med barn som må ha hjelp, eller i det minste at mamma/pappa er tilstede slik at det blir gjort lekser i det hele tatt.

Lekser -slik jeg ser det- skal være fortsettelse av, eller repetisjon av, det man gjør og har lært på skolen for barneskoleelever. Det skal ikke være store omfattende oppgaver, som for noen foreldre/foresatte betyr at de også da har en jobb etter jobben med å hjelpe barna klare levere noe ihht planen.

 

Hvorfor ikke heller slutte 14.30 alle dagene og så se om det går an å få unna det meste på skolen, og så eventuelt bare ha små repetisjonsoppgaver i lekse?

 

 

 

 

 

 

1 kommentar
    1. Tydeligvis store forskjeller fra kommune til kommune. Mine barn har opp gjennom barneskolen hatt lite, eller ikke noe, lekser.
      Det har også vært et forsøk på leksefri skole som har fungert veldig bra. Pr nå har yngstemann oppgaver som skal gjøres, og hvis de ikke jobber bra på skolen med de oppgavene, så må resten gjøres hjemme. Generelt vært lite lekser. Et ark eller 2 med oppgaver som skal gjøres i løpet av uka i perioden som har vært etter at de hadde prosjektet med leksefri skole. Skolen er fra 08:30 – 14:00 hver dag unntatt onsdag som er en klassetime kortere.
      ( Halden )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg