Litt mer om dømmingen av Ringerike-Comet gruffet

Foto : Sofie Alexandra Kitterød

 

Dette er ikke for å henge ut dommertrio i det hele tatt, men diskusjonen går heftig om hvordan dette egentlig skulle ha blitt håndtert “etter boka”. Behandlingen av dette interesserer meg og mange andre.. og etter hver som vi forsøker få oversikt skjønner man at dommerne kan ikke få med seg alt dette uten å ha video å bruke…eller i det minste være 4 dommere.

Comet spiller altså 5 mot 4 da sluttsignalet går. Ringerikes #34 er da innblandet i noe, og 3 stk Cometspillere er raskt ut på is. Gruff starter og så er begge lag ute på is og gruffer inntil dommere får kontroll og alle går i garderoben.

 

Hva ble dømt:

Ringerikes #9 får 2 min for roughing + 20 min misconduct for å forlate straffebenk og bli med i situasjon

Ringerikes #34 får 2 min for roughing

Ringerikes #44 får 2 min for roughing

Comets #15 får 2+2 min for roughing

Comets #22 får 2 min for roughing

 

Hvordan skulle dette teoretisk blitt dømt:

Ringerikes #9 skulle hatt 2 + 20 for å forlate straffebenk. (men ikke om det var funksjonær som åpna døra).

Første spiller på Ringerike som forlater benk skulle hatt 2+2+liten.

Første spiller på Comet som forlater benk skulle hatt 2+2+liten

Resterende spillere som entrer is skulle hatt 10-minuttere

I tillegg skulle alle som gjorde noe straffbart (ofte roughing) hatt 2-minuttere.

 

Hvordan skulle dette praktisk blitt løst:

Her var jo stort sett alle på is, så det ville jo blitt bare tøys (og kjedelig) å sitte se på klokka telle ned 10 minutter med alle utvist på begge lag, så her må det litt praktisk dømming til.

 

Det var vel strengt tatt Ringerike som startet gruff så hadde vært innafor med 2+2 for rough på Ringerike og 2 min rough på Comet i forbindelse med selve “oppstart gruff”.

Deretter:

Første spiller på Ringerike som forlater benk skulle hatt 2+2+liten.

Første spiller på Comet som forlater benk skulle hatt 2+2+liten

Ringerikes #9 skulle hatt 2 + 20 for å forlate straffebenk. (men ikke om det var funksjonær som åpna døra).

Dommere kunne plukket de mest aktive på begge lag og gitt 10 min

Dommere kunne fått med seg de mest aktive på rough og gitt 2-minuttere

 

Eller det kunne vært enda mer praktisk:

Ringerike 2+2 min rough

Comet 2 min rough

Første spiller på Ringerike som forlater benk skulle hatt 2+2+liten.

Første spiller på Comet som forlater benk skulle hatt 2+2+liten

Ringerikes #9 skulle hatt 2 + 20 for å forlate straffebenk. (men ikke om det var funksjonær som åpna døra).

 

Og så hoppa over resten.

 

Til slutt til alle som klager på håndteringen her: Gå på Livearena, sett deg til med popcorn og notatblokk og se om du får med deg alle som skal ha minutter i situasjonen.. uten å bruke pause eller tilbakespoling 🙂

 

Legg meg gjerne til på snap: Jimbo-33.

 

#ishockey #2hockey #hockey

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg