Litt om de nye reglene før treningskampene starter i dag

Det er ikke så mye forskjellig fra før, men litt er det.

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe særlig om dette enda siden dette også er relativt nytt for alle som skal dømme kamper, men siden Fjordkraftligaen starter med treningskamper i dag så vil også spillere, trenere, lagledere og ikke minst supportere støte på de nye reglene rundt utvisningstider.

Først og fremst… stort sett er det meste som før.. slashing, hooking, boarding, offside, icing, mål og ikke mål.. her er det det mest som før.. det er viktig å ikke overfokusere.. de aller fleste vil ikke merke endringene slik jeg forstår dette.

Nitten.no hadde en overskrift som sa: Nå er 2+2 utvisninger historie.

Denne overskriften er etter hva jeg forstår feil. Det som er borte er dømmingen av 2+2 for roughing. Fra og med nå, slik jeg forstår dette, så kan du få:

-2 min for roughing (som sones på vanlig måte)

-5 min for roughing (som sones på vanlig måte)

-5 + liten for roughing (ferdig for matchen)

-5 + video (som kan ende i liten eller match, uansett ferdig for match)

-5 + match (ferdig og sannsynlig karantene)

Det som er spesielt og nytt for oss nå er at 2 spillere som er innblandet i rough der den ene åpenbart er aktiv og den andre åpenbart er passiv nå kan dømmes 5 min på begge, men den aktive dømmes til 5+liten og den passive til 5 min soning (og dermed fortsatt er i match). Det betyr også at vi aldri vil se 2 stk begge idømt 5 min soning og fortsatt med i match siden begge ikke kan være defender.. da vil heller begge få 5 + liten.

 

Du kan fortsatt, etter hva jeg forstår, dømmes til 2+2 for high-sticking, så 2+2 er altså ikke borte.

2+10 for takling mot hode/rygg er også borte og erstattes vel da med 5 + liten (eller verre) antar jeg.

 

Nitten.no skrev også noe om at om man slipper inn mål så kommer man ikke innpå igjen. Dette gjelder altså ikke ved vanlige 2-minuttere, men ved soning av 5-minuttere.. slik vi er vant til når noen får 5+liten.

2+10 for takling mot hode er borte.. det er enten liten disp eller match som kan gis.

Det kommer også noe om goalkeepers restricted area.. dvs område bak mål.

 

Hele poenget med forandring i reglene er å få mest mulig like regler i alle land.

 

Se en informativ video: HER

Les selv litt på hockeysiden, HER

 

Legg meg gjerne til på snap: Jimbo-33.

 

#ishockey #2hockey #hockey

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg