Nå må vi få slutt på økonomisk rot i klubbene

Er det noe som ikke er positivt for omdømmet til ishockeyen så er det de stadig tilbakevendende oppslag om overforbruk, underbudsjettering, satsing over evne, etc etc..

I 2019 skrev jeg : “Det har vel knapt vært en sesong på 10 år uten at ett eller annet lag i de 2 øverste divisjoner har hatt tildels store økonomiske problemer. Moss, Skien, Tønsberg, Storhamar, Lørenskog, Frisk Asker, Vålerenga, Stjernen, Sparta, og nå Lillehammer er noen av klubbene som har hatt trøbbel”.

Men det sluttet jo ikke der..

Nå er det slutten av 2022 og Manglerud Star og Lillehammer er i relativt deep shit økonomisk. Lillehammer med behov for 3,5 mill for å redde klubb, og Manglerud Star fortsatt med 1,8 mill i minus ifølge kilde..

 

Vi kan jo ikke drive på sånn.

Ikke bare skades omdømmet til hockey.. men klubber som driver skikkelig og har ting på stell må se klubber som bruker penger som fulle sjømenn uten at dette får konsekvenser i særlig grad. Det feks MS gjorde i starten av denne sesongen kan ikke sies å være enn “sportslig doping”. Det å hente dyre spillere uten å ha dekning (garanterte penger, ikke lovnader) for å betale de hele sesongen er jo bare tøys.. og igjen, skadelig for produktet hockey.

 

Nitten.no har i dag et intervju med Ottar Eide. Jeg anbefaler å lese det og gjøre deg opp en mening om det ser ut som det i det hele tatt blir noe konsekvens for Lillehammer om de ikke klarer EK-kravet de har innen 31.12.22.

Det er ingen (tror jeg da) som vil at Lillehammer skal gå konkurs. Det gir altfor store ringvirkninger, og straffer spillere/lag som ikke har hatt noe med situasjonen å gjøre i det hele tatt.

Men, man kan ikke, i mine øyne, ikke gjøre noe heller om Lillehammer ikke klarer EK-kravet. Og EK-kravet er jo en ting…men om revisorrapport avdekker flere år med underrapportering mens Lillehammer har vært underlagt en handlingsplan… hva da?

Poengtrekk? Nå? Evt før neste sesong? Stjernen startet vel en sesong med 3 poeng i minus pga økonomi..

 

Det er hevet over enhver tvil at regelverk må forandres/skjerpes.

 

Jeg tror på lik behandling av alle klubber, og en mye strengere lisenspolitikk.

Jeg tror at om klubbene vet med 100% sikkerhet at lisensen ryker ved negativ EK (blant annet) så vil ikke klubbene bruke mer penger enn de har dekning for.

Jeg mener at man må holde grunnserie- og sluttspillsøkonomi adskilt, og ikke måtte/kunne budsjettere for sluttspill. Klubbene må kunne tåle sportslig nedtur og ingen kvartfinale uten at det er krise i regnskapet.

Jeg mener man burde få tildelt lisens på bakgrunn av grunnserieregnskap (skulle feks sluttspill medføre ekstraordinære kostnader på grunn av reise, som ingen på forhånd kunne budsjettere med, osv)

Jeg mener man må ha en mye heftigere inntekts- og kostnadsrapportering fra alle klubber i FKL og 1-div

Jeg mener klubbene må organisere seg med en person som har økonomisk oversikt til enhver tid.

Jeg mener klubber som vil hente spillere etter serie er i gang og lisens er gitt..må dokumentere for hvordan spiller skal betales.

Jeg håper fremtiden bringer mindre rot og surr.. som gir negative signaler i media og ut til publikum.

Jeg håper vi klarer å stabilisere prestasjonsdelen slik at produktet ishockey blir positivt ladet.

Det er med positiv omtale publikum kommer til hallene.

Dette igjen gir grunnlag for økt rekruttering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 kommentar
    1. Det virker på meg som om klubbene får godkjent (eller ikke) regnskap på slutten av året. Jeg tenker klubbene også burde få godkjent (eller ikke) budsjett før sesongen. Det vil si: Hvis en klubb budsjetterer med 10 ganger så mange tilskuere som de hadde håret før. så får de ikke godkjent budsjett og dermed ikke lov til å starte. Kanskje klubbene må kunne vise til realistisk budsjett før de får bruke penger på importer?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg