Når du får en firtoms spiker tredd ned i jekselen

Det er lite som skaper mer frykt i denne kroppen enn vissheten om at et tannlegebesøk er på agendaen..

Det er kanskje med unntak av veps den ene tingen jeg frykter mer enn noe annet. Det er også grunnen til at det gjerne går relativt mange år mellom hver gang jeg besøker hyggelige flinke smilende og dyktige Liv for litt hjelp med tenna.

I den siste tiden har jeg hatt seriøse problemer med ising i ei tann. Altså ikke icing i tenna, men ising.
Det begynte for en god stund siden med litt ubehag ved inntak av kaldt drikke (og det kan vi jo ikke ha noe av) og utviklet seg bare mer og mer til vondt ved alt som var kaldt inn i munn.
Da var det bare å melde tannlege da.

Forunderlig nok var det ikke så vanskelig å sette opp, og møte opp til time til dette.. jeg regnet jo bare med at det var noe fillegreier.
Normalt sett ville jeg jo sovet dårlig på natta, våknet flere ganger, hatt vondt i magen, gått på do mange ganger samt hatt bondeanger verre enn hu Venstre-politikeren som hadde seg med en lokal stud i åkeren.

Første besøk unnagjort i en fei. Tanna med problemer lokalisert og påpenslet no greier for å se om det roet seg. Underlig nok gikk jeg ikke opp trappene med skjelvende knær, knyttede hender, angst samt skuldre oppunder ørene.
Det roet seg ikke.

Nytt besøk noen dager senere for nytt forsøk med noe annet, også dette for å se om det roet seg.

Det gjorde det ikke.

Faktisk var det nå så ille at det ble Kongsberg-knekk i knea hver gang jeg skyllet munn etter tannpuss.

Da var det bare å sette opp time da for å ta nerven ut av spill. Som tenkt så gjort og i dag var dagen.
Så til i dag har jeg da sovet dårlig, våknet flere ganger, hatt vondt i magen siden jeg våknet samt hatt bondeanger verre enn Trine Skei Grande hadde på sitt aller verste da hun dagen etter sto i dusjen og skrubba knea rene for jord. Opp trappene gikk jeg med skjelvende knær, angst, indre uro, knyttede hender samt skuldre oppunder ørene.

Først var det til med sprøyte med bedøvelse. 1 liter med bedøvelse som virket helt fra kinnet ned til venstre rompeball.
Deretter måtte tannlegen lage kikkhull ned i tanna…så da var det til med et 10mm murborr for å kunne se skikkelig.

Da det var gjort ble tanna skyllet med en Karcher høytrykksspyler så emaljen på tennene ved siden av samlet seg i en klase hengende på drøvelen.

Etter dette var unnagjort dro tannlegen frem en firtoms-spiker, surret smergelpapir rundt og banka den ned i den store av de tre kanalene i tanna. Så røska og reiv hun spikeren litt rundt der før samme prosedyre ble unnagjort på 2 stk mindre tannkanaler. Da brukte hun bare sånn tynn spiker du henger opp bilder med.

På et tidspunkt brukte hun ekko-lodd for å se hvor dyp tannkanalen var.. jeg hørte hvertfall ekko..så greit sånn sett da at firtoms-spikeren har litt lengde på seg.
Etter enda en runde med høytrykken, og enda mer emalje hengende i drøvelen så ble litt medisin sprøytet inn i tanna før den ble forseglet med vinduskitt.

Nå sitter jeg her da. Bedøvelsen begynner forlate munn-området, og godt er det for det er ikke så attraktivt med en 51 år gammel mann som sikler litt ut av venstre munnvike.
Nå er jeg ikke så attraktiv fra før av at det gjør noe… men sikling hjelper hvertfall ikke.

Pyttsann om den medisinske bedøvelsen går ut.. er tross alt fredag og jeg har vært på polet jeg.

 

Takk for hjelpen Liv 😉😃😃

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg