Norge behandler voksne som viljeløse små barn på vinmonopolet

Grensen for overformynderi er vel nådd?

Det er ingen hemmelighet at jeg synes norges alkoholbestemmelser er hinsides fornuftig av en del grunner. I tillegg; Norge forsøker å bruke tvang og kostnad som en del av politikken for å holde konsumet nede, noe som jo har virket veldig bra… eller ikke…

Argumentene alle har hørt før er jo kjente nok de, men de kan jo ikke gjentas for ofte, for makan til nedlatende holdninger til voksne individer vi har her i Norge mht alkohol og bestemmelser rundt det tror jeg knapt finnes noe annet sted. (jeg tar sikkert feil akkurat der, men pyttsann)

-Hvorfor i all verden skal ikke øl kunne selges i butikkens åpningstid? Hva i all verden er logikken i denne bestemmelsen?

-Hva er logikken i at man som voksen/myndig 18-åring kan gå på polet og kjøpe kassevis med vin på en lørdag…men prøver du kjøpe en flaske brennevin er det farlig for deg?

Men;

Hvor enn dustete disse eksisterende reglene er, så har altså Helsedirektoratet “toppet heile driden” i disse dager. Jeg liker Vinmonopolet jeg. Jada, jeg synes butikker godt kan selge “vanlige” vintyper etc.. men det er på polet du får ekspertisen. Det er på polet du kan snakke med ansatte som kan og vet mye om hva de har, og hva som passer til hva.

Saken;

Helsedirektoratet har altså bestemt at det skal ikke være lov å ha en merkelapp på polhylla som sier “Nyhet” da dette er et salgsfremmende tiltak…

Er det mulig?

Dette er da for fanden meg bare en opplysning om at det er en nyhet. Den står ikke ute på gata i svært neonskilt og blinker med teksten  “vi har en ny type rødvin, kom inn og kjøp”. Det står bare et lite papirskilt der flaska står i hylla som informerer om at det er en nyhet. Noe som gjør at den som ALLEREDE ER INNE PÅ POLET blir informert om at den og den flaska er ny i sortimentet.

Dette er ikke alkoholreklame, som forsåvidt er greit ikke er lov.

Det er en opplysning.

Hvor dumme tror Helsedirektoratet og norges politikere at vi er?

Det finnes mange i norges land som liker å bruke tid på Vinmonopolet. Lese på etiketter. Finne viner som passer til den og den matretten. De leser anmeldelser av viner i aviser etc og kjøper ut ifra dette. Dessverre ser det ut til at norges politikere og Helsedirektoratet tror at alle er drankere og viljeløse små barn som ikke tåler å lese at en rødvin er ny i sortimentet når de har tatt seg en tur innom polet.

 

Nåvel…

Etter denne poengteringen fra Helsedirektoratet ser jeg for meg denne samtalen på polet:

Kunde spør ansatt: Hei, jeg skal ha biffmiddag i kveld, og så lurer jeg på denne rødvinen her. Er den ny?

Ansatt: Øhhhhhhh……..

 

2 kommentarer
    1. Jeg er helt enig i alt det du skriver, men jeg gir i grunnen blaffen.
      Handler omtrent ikke en dråpe alkohol innenfor Norges grenser.
      Kjøper 99% av all alkolhol enten via taxfree eller på Systembolaget.
      De norske sjokkprisene på alkohol er ikke laget for oss vanlige lønnamottakere.
      At Helsedustoratet velger å overtolke alle regler på den strengeste måten, er ikke noe nytt.Men de får bare holde på med tøyset sitt.Betyr ikke en skitt uansett…

    2. Jeg prøvde meg på hjemlevering fra vinmonopolet for første gang. Alt gikk vel inntil barnetv begynte, det er nemlig ikke lov til å ta polvarer inn i hjemmet etter kl 18. Det tok polet 8 dager å samle sammen bestillingen, på nettsiden deres sto det antatt leveringstid på de forskjellige polvarene, selv om jeg ikke kunne velge annet enn det som var tilgjengelig på mitt lokale pol, fordi polene ikke sender seg i mellom. Bring sjåføren hadde stresset med å rekke statens deadline, men ankom dessverre ikke før kl 18.15, og jeg hadde bestilt hjemlevering mellom 14 og 18. Fordi leveringen blir registrert, fikk jeg ikke noe alkohol. Hadde jeg selv kommet hjem fra polet kl 18.15, ville ikke staten lagt seg opp i det. Vet ikke hvorfor fristen er kl 18, er det fordi man da er regnet som dritings nok, etter å ha drukket tett siden polets åpningstid kl 10? Eller er det fordi man skal holde seg edru mellom kl 18 og 10? Eller er det fordi man skal være nødt for å dra på puben etter kl 18 kanskje, noen som vet? Virker uansett hull i hodet at man bare får drikke hjemme på dagtid og ellers må ut på kveld og nattetid, og drikke på egnede steder skjermet for annen offentlighet. Foreldrene må visst ut på byen kl 18, slik at barna får sett barnetv hjemme i ro og fred, for da er det skjenkestopp i hjemmet. Smuglerne stemmer Krf, som er vinmonopolets store beskytter, men jeg er allikevel sikker på at Jesus gjorde vann til vin etter kl 18, da festen gikk tom utpå kvelden. De forstår ikke at høye priser på polvarer fører til mer smugling og omsetning av farlig sprit, de tror bare at alle nordmenn ville ligget døddrukne om man avskaffet vinmonopolet. Fraktprisen var rimeligere enn å knuse en polvare på bussen, har trynet i fanget på noen før, da jeg har vært uheldig å treffe på en stresset bussjåfør, med hendene fulle av poser med dyre glassflasker. Han ga full gass med en gang jeg gikk på bussen og jeg kunne ikke slippe posene i gulvet for å holde meg fast. Etter å ha stått på kne med hodet mellom beina på en jente foran mange tilskuere, da vurderer man hjemlevering. Det skjedde så fort at hun fikk nærmest en omvendt fødsel. Jeg ble heldigvis ikke puttet inn på vann og brød, fordi jeg fulgte statens retningslinjer til punkt og prikke: Polet kl 15.30 + kollektivtransport. Lurer på når varene mine kommer, ble bedt av sjåføren om å etterlyse varene mine, men kundeservice stengte kl 16 på vinmonopolet og kl 17 på Bring. Jeg nekter å bestille på nytt og vente enda en uke på at kanskje posten rekker hjem med polvarene mine til barnetv i tide.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg