Ringerike: Amatørpolitikere, eller er de blitt lurt?

Hønefoss Skole – skolevei  – kostnader

Jeg klarer liksom ikke riste av meg tanken på at en eller annen i styre og stell i Ringerike har “handa litt for langt ned i kakeboksen” når det gjelder nedleggelse av Hønefoss skole og alt det som henger med rundt den saken.

Det har blitt skrevet side opp og siden ned om Hønefoss Skole, skolevei, undersøkelser, sikringstiltak, sakspapirer og hvordan saken er håndtert i kommunestyret etc etc.. Innbyggere har fått møte politikere/byråkrater i kommunen, men tilogmed da virker det som man bare gjør det fordi avisen er der.. og så turer man videre som man selv vil når døra er lukket.

Jeg har selv skrevet denne: Skoleveisaken i Ringerike

Saken har gått videre fordi det har kommet frem punkt på punkt i denne saken, som for en legmann som følger sånn passe med, nærmest virker som om politikerne i Ringerike enten er de komplette amatører eller rett og slett har blitt grundig rundlurt av noen som ville ha denne saken trykket gjennom før all info kom på banen. Det at Ringerikes innbyggere ville reagere når planene om nye skolekretser dukket opp er tydeligvis noe man tenkte “pyttsann” om..

 

Nåvel…

 

En av de tingene jeg henger meg opp i er skolevei, og da trygg skolevei for elever i alle aldre. I følge sakspapirer så har ett eller annet firma hatt i oppdrag å kostnadssette hva de vil koste å sikre skoleveien fra “Remakrysset” og opp til Ullerål skole. Dette er visstnok da en sum på 125 millioner om jeg ikke husker helt feil (korriger meg gjerne). Jeg har ikke sett noe tall på, og om det i det hele tatt er gjort, et kostnadsoverslag på hva det vil koste å sikre skoleveien fra “Remakrysset” til nye Benterud Skole.

Du skal ikke være rare brøkregneren for å skjønne at kostnaden for sikring av skolevei til Benterud kommer på minst det samme beløp.

I planene pr nå er det, meg bekjent, satt av 10 millioner for å sikre skoleveien til Ullerål,  og da ikkenoe mot Benterud.

Har jeg oppfattet dette riktig?

 

Altså..

 

Om alt som har kommet frem av opplysninger rundt manglende behandling av en politisk sak og deretter beslutning på feil grunnlag er riktig, så kan jeg ikke skjønne annet enn at denne saken må opp til komplett ny behandling i kommunestyret. Alle tall etc på bordet.

Jeg tenker jo at om det kommer frem at det vil koste 125 millioner pluss pluss å sikre skoleveien begge veier… altså 250 millioner kroner, og da vet vi at i det offentlige blir det lett 300 millioner pluss…. ja da kan det tenkes at en ny titt på å bevare en sentrumsskole er innafor.

Du får pussa opp litt for 250-300 millioner..

 

Tomta der Hønefoss Skole står er en attraktiv tomt. Jeg skjønner at eiendomsutbyggere ville gni seg rimelig godt i henda om de fikk kloa i den tomta og kunne rive all bebyggelse som ser ut mot elva, for så å bygge leiligheter.

Jeg tenker at den tomta alltid skal være kommunal..og med et kommunalt tilbud på.

 

2 kommentarer
    1. Bra sagt og riktig begrunnet!

      For tre år siden hadde jeg et møte med Kjell B. på ordførerens kontor. Da sa Kjell til meg at det ville koste det dobbelte å rive skolen enn å pusse den opp!

      Det er ikke mange år siden taket ble totalrenovert. Det har vært krisiske røster til ventilasjonen. Det er null problem å legge ny ventilasjon med den takhøyden det er i rommene. Her er det god plass til store rør!
      Og mye vokum.Det er rart hvordsn generasjoner av skoleelever har overlevd! Nye skoler råtner på rot. Merkelig!

      Her er det noen som kommer til å selge sjela si hvis den blir nedlagt!

      1. Det er forøvrig også ganske interessant at Ringerikes innbyggere må betale så det svir for det nye renseanlegget på Monserud fordi vi skal bli så mange….mens det i byen, som skal øke med 10 tusen folk, skal legges ned en skole…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg