Ringeriksbanen; Hva var det jeg sa…

Ringeriksbanen kan ikke bli ferdig til 2028.. Dette forteller prosjektdirektøren.

Dagens regjerning vil at det skal bygges billigere.

Hva var det jeg sa?

Oppstart skulle vært i 2019, så ble den utsatt til 2021, med påfølgende krangling om det skulle stå oppstart 2020 eller 2021. De ble enige om 2021. Men, hvem er det som ble enige, jo det var politikerne. Det var ikke fagfolkene. Det var ikke Jernbaneverket. Det var ikke Bane Nor. De sistnevnte har hele tiden holdt igjen og sagt at det politikerne prøver å bløffe til seg velgere med (mine ord) ikke er gjennomførbart med hensyn til finansering og fremdrift.

Dette mine damer og herrer er altså forklaringen på 90% av alle “politikerne holder ikke det de lover” situasjoner vi leser om i media. Politikerne kan love mer eller mindre hva de vil, men da realiteter slår inn, da fagfolk kommer på banen så hjelper det ikke hva en tidligere budeie fra Ytre Sauda står og lover på vegne av Senterpartiet eller hva en kontorrotte med blådress uteksaminert fra BI lover på vegne av Høyre. Det er fagfolkene som slår i hjel og/eller bremser de beste intensjoner i tillegg til at en 3-4-parti regjering selvsagt må inngå kompromisser segimellom.

Hva tenker jeg så om fremtiden?

Vel, i 2021 er det nytt stortingsvalg. Dette er dessverre også mer eller mindre samtidig som ny nasjonal transportplan skal opp til behandling. Jeg er stygt redd for at om ikke bygging av Ringeriksbanen er i gang da det stortingsvalget er ferdig så blir hele prosjektet lagt i en skuff i påvente av ny nasjonal transportplan. Fortsetter dagens regjering så kan vi ha et ørlite håp om oppstart innen 8 år etter dette valget…blir det skifte til Rød-Grønn så tror jeg dessverre at Ringeriksbanen blir en saga blott. IGJEN!

Skulle det bli slik at en rød-grønn regjering i 2021 blir avhengig av MDG/Rødt så tror jeg hipsterne fra Grünerløkka setter en stopp for all pengebruk uttafor Ring1 med mindre det er tvingene nødvendig for importen av latte-smatte-datte-kaffe med en dæsj med melk i.

Jeg er ikke overrasket over dagens melding. Jeg tror det egentlig er mest bull fra ende til annen dette med innsparing fra dagens kostnadsramme på 34 milliarder, for overskridelser i statens navn har da aldri vært noe problem. Jeg er redd for at det er sterke lobbyvirksomheter ute å går her for å forfordele andre jernbaneprosjekter, som virker, fordi ringeriksregionen bare surrer og krangler om fugle- mark- bille- og froskebestander der vei og bane skal gå i friluft.

Vil vi ha mer miljøvennlig transport og et togtilbud som faktisk er interessant å benytte seg av så må politikere SAMMEN med fagfolkene nå få fingen ut av nesa eller verre steder og få dette startet.. hvis ikke tror jeg målsettingen min om å bruke Ringeriksbanen til Oslo som pensjonist ryker.

Den statlige reguleringsplanen blir jo da følgelig ikke vedtatt fordi det handler om å spare mer penger..

Det er synd vi på Ringerike ikke har en regjeringspolitiker som pendler..

Just sayin…

#ringeriksbanen #jernbane #Ringerike #Hønefoss #tog

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg