Rønningen, situasjonen, Disu, karantene

Du har ikke vært mye på sosiale medier, eller ikke sett/lest nyheter de siste 2 dager om du ikke har fått med deg saken om Sverre Rønningens 20 min for “abuse of official” i kampen mot Lillehammer.

I etterspill av dette har Rønningen nå da mottatt en karantene for denne forseelsen på 3 kamper.

Det verserte og verserer mye greier her.. men en ting må man ha klart for seg:

Rønningen har ikke mottatt karantene for den situasjonen vi alle har sett der Lillehammer-spiller slår etter Rønningen og treffer linjedommer. Det er altså ikke en misforståelse her. Utvisningen er gitt på bakgrunn av det som skjer i situasjonen før dette.

Bildene er tatt med tlf på skjerm

Det er en situasjon foran mål som eskalerer ut i rundvant med Rønningen og Ville

Her ser du bilde tatt idet Rønningen slår/har slått det slaget som linjedommer rapporterer inn som et slag han blir truffet på.

 

Det er altså ikke det slaget som skjer i denne situasjonen som fører til karantene for Rønningen. Det slaget er det som “alle” er helt oppgitt over (og som Rønningen snakker om i “ett eller annet på sommeren intervjuet”)

 

Så er spørsmålet;

Hva skjer egentlig videre herfra.

Min personlige mening: Dommerne burde her, etter match,  sett på bildene fra selve situasjonen og konkludert med at “njaaa… her gikk vi inn for tidlig i en opphetet situasjon. Det tar vi på vår kappe og vasker ut hele greia. Ingen rapport til Player safety / Disu”.

Det skjedde dessverre ikke.

Saken havnet på Disu sitt bord. Jeg tror ikke Disu egentlig ønsket det.

Saken er vel da slik at når en sak havner på Disu sitt bort så må de ta stilling til den basert på dommerrapport fra kampen samt tilsvar til situasjon.

Jeg tror det skal fryktelig mye til, hvis det i det hele tatt er mulig, at Disu kan overprøve dommerrapport fra en situasjon som dette.

Fakta:

Ja, det var gruff

Ja, det ble noe greier

Ja, Rønningen var involvert

Ja, linjedommer ble nok truffet

Spørsmålet vi uansett må stille oss:

Burde linjedommer gått inn i den situasjonen?

Burde linjedommer latt Rønningen og Ville ta en fight før de gikk inn

Jeg mener ja

Jeg mener linjedommerne setter seg selv i en sårbar situasjon ved å gå så tidlig inn. Litt på samme måte som når spillere vender ryggen til en meter fra rundvant.

Jeg hadde håpet at noen ansvarlige i dommersystemet kunne korrigere denne før den havnet på Disu sitt bord.

Dessverre er det jo da slik, hvis jeg forstår det rett, at Disu må se på saken etter at saken er fastslått til “abuse of officials” fra andre personer enn medlemmer av Disu.

Slik saken da står… hvis det er tilfelle…

Hva ville vi dømt om vi hadde papirer foran oss som sa: Rønningen klinte til dommer i trynet?

 

Som alle (de fleste) andre saker i norsk ishockey..

Alt er ikke krystallklart

 

Men, i denne saken burde man gå inn og si “vi overreagerte, stryk karantene på Rønningen”.

EDIT:

Jeg er ikke enig med meg selv i konklusjonen lenger.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg