Så er Ringerike tilbake i 1-divisjon…

Her kommer litt historie, men mest minner

Det er mye historie mellom Ringerike og stort sett alle de andre klubbene i nåværende 1-divisjon. Ringerike har jo vært der stort sett hele tiden siden de kom inn i 1-div i 2010-2011 sesongen. Under her kommmer hvordan Ringerike har gjort det fra sitt inntog i 1-div. Nå skal ikke dette innlegget handle spesielt mye om dagens 1-div lag og deres motstandere, men snarere litt om hva vi “gamle traverne” opplevde mot de samme klubbene før Ringerikes nysatsing med Boork startet.

Det vi andre drev med i 2-3-4 div får bare være gammel morro, og en serie år med morsomme minner.

 

I 2010/11 var det 19 lag (9 stk andrelag) i 1-divisjon, Tønsberg og Comet i kval, Ringerike endte på 9 plass.

I 2011/12 var det 18 lag (9 stk andrelag) i 1-divisjon, Tønsberg og Comet i kval, Ringerike endte på 6 plass

I 2012/13 var det 14 lag (1 andrelag) i 1-divisjon, Comet og Ringerike i kval, Ringerike endte på 2 plass

I 2013/14 var det 13 lag i 1-divisjon, Manglerud Star og Kongsvinger i kval, Ringerike endte på 4 plass

I 2014/15 var det 10 lag i 1-divisjon, Tønsberg og Comet i kval, Ringerike endte på 3 plass

I 2015/16 var det 10 lag i 1-divisjon, Tønsberg og Bergen i kval, Ringerike endte på 6 plass

I 2016/17 var det 10 lag i 1-divisjon, Nidaros og Comet i kval, Ringerike endte på 3 plass

I 2017/18 var det 9 lag i 1-divisjon, Narvik og Ringerike i kval, Ringerike endte på 2 plass

I 2018/19 var det 10 (så 9) lag i 1-div, Narvik og Grüner i kval, Ringerike spilte Get-liga

I 2019/20 var det 9 lag i 1-divisjon, ingen kval ble spilt, Ringerike endte på 3 plass

I 2020/21 var det 9 lag i 1-divisjon, ingen kval, Ringerike vant og rykket opp (pandemi-regler)

I 2021/22 var det 8 lag i 1-divisjon, Manglerud og Grüner i kval, Ringerike var i Fjordkraft

I 2022/23 var det 8 lag i 1-divisjon, Lørenskog og Comet i kval, Ringerike var i Fjordkraft

i 2023/24 var det 8 lag i 1-divisjon, Narvik og Grüner i kval, Ringerike var i EHL

 

Kvalifiseringen denne siste sesongen endte jo da med Narvik og Comet i EHL, Grüner og Ringerike i 1-divisjon sesongen 2024-2025.

Hva så med lagene i 1-divisjon 2024-2025.. hva slags historie er det der? Her kunne jeg jo kommet med en hel masse greier fra Wikipedia etv.. men det gidder jeg ikke. Jeg skriver heller litt minner om lagene (sånn cirka) ut fra eget hode, og hva jeg og mine “kollegaer” på Ringerike opplevde i årene før 2010.

 

Nidaros

Har ikke spilt mot Nidaros faktisk, men Astor og Rosenborg hadde vi som motstandere. Husker vel sånn sett best at en matriss eller noe på Astor var dørvakt på Bajazzo og fikset hele laget inn for et par øller etter match og middag. Et “par” begere ble det, for da vaktene på Bajazzo blinka med lysene var det 18 mann igjen i lokalet.. alle fra Ringerike, alle rimelig børst. Vi vant søndagskampen og… men til dags dato tror jeg fortsatt at dørvakt-trikset var en del av Astor-gameplanen den gangen.

Huskes godt gjør også da trønderne kom til Schjongshallen for å spille kval.. en av spillerne hadde ikke med utstyr..han hadde konset maks på å ha madrass på bussen

 

Grüner

Uendelig mange kamper i divisjoner, elite, bredde, veteran, you name it.. alltid like hyggelig. Kamp, ja, da er det kamp, bortsett fra det er Grüner litt lik Ringerike. Jeg har hatt mange hyggelige samtaler med Trond Erik i mange år.

Noe herk at man ikke kan parkere på Freia lenger uten å passe maks på betaling etc.

Det var liksom frihetens plass ved Grünerhallen… ja og Shamrock da

 

Gjøvik

Har ikke spilt veldig mye mot Gjøvik i seriespill, men noe ble det. Flaks for oss så hadde vår nye trener i 92 vært spiller på Gjøvik..og da Fjellhallen åpnet formål OL så var vi et av de første lagene som spilte kamp der inne. Litt kluss var det med isen, den hadde smeltet litt da vi kom der.. men litt skraping og dårlig med linjer blant annet levde vi godt med. I senere år husker jeg spesielt godt en kamp i Fjellhallen etter comeback fra oldboystilværelse til 3-div spill igjen. Stod ca 1 meter fra vant da passet kom fra en side.. og en 120kg Gjøvikspiller fra andre siden. Rakk å tenke at dette gjør vondt hvis jeg tar puck -noe jeg selvsagt gjorde- og så ble jeg, idet jeg passet pucken videre- taklet så til de grader hinsides i vantet. Ren takling, vond takling, innafor takling.

 

Ski Elite

Vi trente i sin tid (før Schjongshallen, dvs før 1989) hver lørdag ettermiddag klokka 16.00 i Ski. Første gang vi skulle dit -og dette var før veien rundt- så kom vi over en liten bro inn i sentrum…visste ikke hvor vi skulle.. stoppa første og beste og spurte om veien… “dere kjører nedover der… bort til Freia-skiltet og så til venstre ved Fåååård… da kjører dere rett på hallen. Vel, vi gjorde som han sa vi… og riktig nok, venstre ved Fååååård stemte det. Vi havna rett på hallen vi. Første treninga i Ski ishall det året var vel første gang jeg som ishockeyspiller opplevde at laget hadde fått 4 stk fullstendige farger på treningsdrakter. (vi trente samme året hver torsdag kveld klokka 22.00-2300 i Lørenskog ishall… den var drøy til tider)

 

Manglerud Star

Jeg har ikke spilt mye mot Manglerud Star. Men jeg husker godt en kamp mot andrelaget deres der gamle stjerner spilte. De ga oss en leksjon i flip-pass og bevegelse. Spilte oss rett ut mens de «stod stille». Bortsett fra det er min erfaring med Manglerud Star en U10 turnering der MS-laget hadde Roy Johansen som trener/stab på sitt lag.

 

Kongsvinger

Kongsvinger har vi spilt en del mot. En gang back in the days stilte vi oss opp på dropp ved kampstart, og da vi lyttet til motstander så var det 5 sto finner som kaklet i vei. Vi tapte den kampen.
Et annet minne fra Kongsvinger var da 3 av oss, meg inkludert, ble skadet (kutt i ansiktet) relativt likt.. Da kom en fyr fra tribben og sa «jeg er lege, trenger dere hjelp?».. Så da satt vi der da, 3 mann og ble sydd, og ba’n forte seg for vi ville spille mer. (vi drev jo og skulle teipe kuttene så det ikke skulle renne blod da han legen kom).

Bergen

Badekaret.. Iskanten.. Vi har spilt litt begge steder i Bergen.
Alltid sent hjem… Åpen dag går foran ishockey i Bergen. Søndagsmatcher klokka 16.00 er digg når du er breddespiller. Verste minne fra min side (neida Sondre, skal ikke dra frem tversoverpasset på ledelse 3-4 en gang til) var ribbeinsbrist fra en buttending i lørdagskampen. Smertene forsvant mirakuløst utover kvelden i det Bergenske natteliv… men kom greit tilbake igjen dagen etter, og spesielt siden jeg forsøkte spille, glemte meg bort og fikk en takling rett inn i samme side…  Bussturen i en 16-seter uten fungerne fjeringer over fjellet var ehh.. interessant…

 

Ringerike

Hva skjer med Ringerike nå? Hvorfor hører vi ikke noe?

Hva skjer med klubben jeg har spilt for i en mannsalder nå og fått uendelig mange minner med og av?

Hva skjer med trener? Hva skjer med spillere? Hva skjer med alt mulig rart.

Det er for stille nå for en litt for overnyskjerrig enkel mann fra landet 🙂

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg