Salsten-taklingen, Disu og sammenligninger..

Jeg har vært litt avventende med å mene for mye om denne taklingen og den straffen Salsten får for taklingen på Bjørnstad i kampen mellom Ringerike og Storhamar.

Litt avventende har jeg vært fordi jeg jo selv satt i sekretariatet og jo da garantert vil få en masse bemerkninger om hjemmebane og partisk på vegne av Ringerike.

Jeg skal prøve på vanlig vis å mene noe om denne på en objektiv måte.

Men først limer jeg inn Disu-teksten:

**Spillet er i Storhamars angrepssone der pucken har havnet i rundvantet etter et skudd på mål. Ringerike-spiller nr.44 får pucken fra en medspiller og går framover. Storhamar-spiller nr.17 Eirik Østrem Salsten kommer fra høyere opp i sonen og kommer mot Ringerike-spiller som er puckfører og er taklingsbar, og setter inn en takling. Ringerike-spilleren har en litt lav posisjon med hodet. Østrem Salsten takler Ringerike-spiller nr. 44 med en oppadgående bevegelse og taklingen treffer i ansikt/hode.

Østrem Salsten som taklende spiller må bære det fulle ansvaret i denne situasjonen. Taklinger som dette utsetter motspiller for stor skaderisiko og er uønsket i ishockey.**

 

Parks slipper puck inn til Bjørnstad som her ikke er presset.

Bjørnstad tar imot puck og beveger seg forover, fortsatt ikke presset av motspiller.

Bjørnstad får P.Thoresen inn fra siden… og rett forfra kommer Salsten. Bjørnstad legger puck over på backhand for å få den ut av farlig sone

Bilde rett før takling treffer. Rett før dette bildet tas slipper Bjørnstad puck ut siden mot vantet og er sånn sett taklingsbar. Hadde taklingen ikke truffet hode/ansikt ville dette vært, i mine øyne, en god forecheck-takling. (bare så det er sagt).

Bilde stoppet rett etter takling.

Alle som har spilt hockey, og taklet, vet at litt automatisk kommer am/albuen ofte opp i en “follow-through” bevegelse, så det er ikke alltid albue-takling selv om det kan se slik ut mange ganger. Jeg synes å se samme her, dvs en skuldertakling som dessverre treffer ansikt/hode i en liten oppoverbevegelse, og så kommer arm/albue opp rett etterpå.

Dommer viste oss 5min med hånda umiddelbart og sa så han ville se på video.

Der konkluderte dommerne fort at det var takling mot hode, som de tok for med en gang, og ga så Salsten 5+20.

 

I mine øyne ikke charging som noen mener.. det er heller ikke albuetakling slik jeg ser det.. det er en takling som dessverre for Salsten treffer ansiktet/hodet til Bjørnstad.

Jeg tenkte umiddelbart 3 kamper da jeg så denne i reprise. Det ble 4 kamper.

Det er vel ikke helt uventet at det blir 4 kamper for hodetaklinger.

Jeg ser mange sammenligner Trettenes sin kne-takling og 2 kamper med denne og 4 kamper.

Jeg mener at man kan ikke sammenligne 2 slike forskjellige saker. Man må se på samme type forseelse om man skal sammenligne i det hele tatt, men selv på samme type forseelse kan man ha forskjellige pluss/minus faktorer som må tas med betraktningen. Det kan være farten, kraften, oversikt, med vilje, “uflaks”, etc.. Uflaks finnes vel egentlig ikke, men noen taklinger blir stygge pga siste liten bevegelse…

(når det er sagt mener også jeg at Trettenes burde hatt 3-4 kamper for sin kne-takling).

 

Jeg ser at Storhamar-supportere (SSU) oppfordrer til sitt-ned aksjon i første periode i dag på Classic for å markere “reaksjon på klovneforbund og amatørmessig Disu-utvalg” på grunn av “siste ukers hendelser toppet med gårsdagens terningkast” for å støtte Salsten.

Var ikke de samme folka glade for at Disu forkastet innmeldelsen fra Dommerutvalget? eller mener de at Disu feilet der og?

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg