Si hva du vil om hvem du vil, men ikke plukk på syklistene

Da blir det nemlig bråk

Jeg trodde at jeg hadde plukket relativt mange på nesen ved å skrive innlegget “Oppdra ungen din selv, læreren har ikke tid” eller da jeg skrev “Skjære unge mennesker i dagens Norge”, ,men der tok jeg feil gitt. Det som virkelig får temperaturen opp er et innlegg jeg fikk publisert i Ringerikes Blad som heter : Gå av sykkelen når du skal krysse veien.

Innlegget handler kort og godt om trafikksikkerhet og trafikal oppførsel på sykkel. Det var ikke på noen måte ment som et angrep på syklister generelt, men heller som en oppmuntring til å jobbe litt med spesielt de unges sykling i trafikk og oppførsel ved kryssing av vei. Jeg sier jo kort og godt “gå av sykkelen”.. fordi barn kan ikke vurdere trafikken slik voksne kan gjøre.

Selvsagt blir jeg “arrestert” av noen fordi jeg sier syklistene skal gå av sykkelen når de krysser vei i gangfelt… Jeg burde sikkert presisert i opprinnelig innlegg det paragraf 18 i forskrift for gående og kjørende sier, nemlig;

“”3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart””

Det er jo nettopp den formuleringen som beskriver det som ikke skjer i byen her hvert fall. Senest i dag, på en søndag, kom vi kjørende på forkjørsvei i sentrum. Akkurat da vi kjører gjennom et kryss skeiner en syklist på skrått tvers over krysset uten å se seg for som gjør at vi, på tross av å kjørte sakte, fikk en støkk. Jeg fatter ikke at voksne syklister i god fart på fortauet tør å bare peise rett ut i gangfeltet.

Det er ikke til å unngå å legge merke til at de fleste som reagerer på dette etter at noen la linken ut på twitter er syklister i Oslo-trafikken som mener jeg selvsagt er en uting som kjører bil, og at jeg tydeligvis mener at alle skal passe seg ellers kjører jeg bare over de og deres barn. Flere stiller også spørsmålstegn ved min kjøreadferd siden jeg opplever/har opplevd situasjoner i trafikken. Dem om det. Det mest interessante er ønsket om å angripe. Angripe ordlyd og setningsbruk. Angripe ønsket om å lære barn/ungdom trygg adferd.

For 3 dager siden var jeg på vei på butikken og kjørte Storgata i Hønefoss. Jeg legger merke til en el-syklist som kjører i god fart på fortauet og krysser absolutt alle kryss uten å se seg for, senke fart eller på noen måte være oppmerksom. Denne syklisten kjører slalom mellom gående og bryter paragraf 18 del 3 så det suser. Hadde det kommet en bil ut fra en av sideveiene så hadde ikke bil eller sykkel hatt en sjanse. Det er slik situasjoner det er viktig at barna ikke lærer av.

 

Jeg vil da gjerne understreke følgende:

Jeg har ikke noe imot at folk sykler.

Jeg har ikke noe imot syklister i trafikken.

Jeg vi ikke ta ifra noen rettigheter syklister har.

Jeg vil bare at alle skal være trygge.

Det betyr at vi må lære barna trygg oppførsel i trafikken.

Det betyr også at syklister må følge de regler de har.

 

2 kommentarer
    1. Problemet er at syklister som sykler over gangfelt, ikke ser ut til å fatte at de da er kjørende og må følge andre regler enn de som trasker over det samme gangfeltet…..dvs syklistene har vikeplikt for trafikk fra høyre side, SELV OM de sykler på gangfeltet. Særlig barn har trøbbel med den kunnskapen der..helt fraværende. Her skjedde det en dødsulykke en gang.

      1. Jeg håper ingen leser ditt svar, og følger det du skriver slavisk. Dersom en syklist velger å sykle over et gangfelt, har syklisten vikeplikt for trafikk fra begge sider. Ikke bare høyre. Det er tydelig at det ikke bare er barn som har trøbbel med denne kunnskapen ;).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg