Taklingen i DnB; Perfekt timet open-ice takling

Nok en gang ser vi en takling i Fjordkraftligaen som ser stygg ut, men som i veldig manges øyne, inklusive mine egne, er en god gammeldags perfekt timet open-ice takling.

Nilsen Berg idømmes altså 5+liten for en takling på Berg-Paulsen. Det dømmes charging.

SoMe flyter selvsagt over av uttalelser om denne. Heads ut, blindside, følg med, etc etc.. er det det går i.

Jeg synes dette er en klassisk situasjon der Nilsen Berg back-checker, ser spillet, vender inn i bane og stepper opp rett i kassa på Berg-Paulsen.

Det er IKKE slik at Berg-Paulsen går over blå med puck og hodet bakover, så alle de setninger med “kan ikke gå over blå med puck og ikke følge med” kan egentlig bare slettes.

 

Jeg prøver igjen å ta dette bilde for bilde:

(alle bilder klippet fra TV2-sendingen)

Kristiansen spiller Mauldin. Nilsen Berg i nedre del av bildet jobber hjemover.

 

Mauldin mottar pass og fortsetter frem. Nilsen Berg fortsatt på vei hjem.

 

Mauldin har gått over blå. Nilsen Berg begynner se spillet og oppfatter at Mauldin kommer til å slippe puck til Berg-Paulsen som kommer som tredjemann.

 

Her har slippet kommet. (her kan alle se at Berg-Paulsen ikke går over blå med hodet bakover). Nilsen Berg fortsatt nærmest oss i bildet er nå på vei mot Berg-Paulsen

 

Berg-Paulsen rett før mottak. Nilsen Berg fortsatt ikke kontakt.

 

Her har Berg-Paulsen puck og er derfor taklingsbar. Nilsen Berg har ikke tatt ett eneste skøytetak siden han selv passerte blålinjen på vei hjem. Han har skjært inn i banen og steppet opp i kropp på Berg-Paulsen.

 

Dette er det beste bildet jeg får til av treffet. Det ser ut som et klokkerent treff i kassa på Berg-Paulsen. Det at Berg-Paulsen tar en “salto” etter treffet skal ikke ha noe å si. Tyngde, tyngdekraft og rotasjon får stå som fasit på det.

Ut ifra de bilder jeg klarer se og få tatt så er dette ikke en utvisning. Det er en knallhard takling, og jeg skjønner at Stavanger-spillerne blir grinete siden jo kampen er avgjort.

Er det nødvendig å takle slik når man ligger under 7-0 og det er 8 minutter igjen… nei, det er det selvfølgelig ikke, men som ishockeyspiller blir det ofte slik innimellom at man tar den sjansen man får til å sette inne ei skikkelig bønne, og spesielt om man er litt frustrert.

Blindside er det jo ikke. Berg-Paulsen har akkurat mottatt puck og er taklingsbar. At han har hodet mot puck betyr ikke automatisk at det er snakk om blindside.

Jeg hadde vært 100% enig i 5+liten her om Nilsen Berg hadde vært litt tidligere ute.. men ut ifra de bilder man kan se fra tv-sending så er denne innafor.

Unødvendig på 7-0, ja.. men innafor slik jeg ser situasjonen.

 

Dukker det opp andre bilder av denne som motbeviser min oppfatning så skal jeg legge meg så flat jeg bare kan.. som ikke er lett lenger når man har blitt 52 og er glad i god mat og godt drikke 😉

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Når du ser på ansiktet til Thomas Berg Paulsen i dag, samt blodet på isen etter taklingen, tyder ting på at det ikke var en takling som bare traff brystet.

      1. Vel, i min tid som aktiv hockeyspiller så har jeg sett uttallige taklinger som er rene, men hvor spiller som blir taklet får blant annet eget visir i ansiktet. Det er stor kraft, hodet kommer frem og det skjer ting når takling treffer så godt som denne.

    2. Helt enig! Rad 3 i CC har diskutert denne med objektive briller, og skjønner ikke hvorfor de dømmer denne slik etter å ha sett den på video. Unødvendig? Ja. Lovlig? Ja.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg