The Gallagher Invitational 2024, på Tyrifjord

Lørdag 15 juni er det nok en gang duket for The Gallagher Invitational på Tyrifjord. 

Turneringen er en herreturnering for venner og bekjente der alle sammen putter 150,- inn i en pott som så skal deles ut i sin helhet i premier. (til dere som er med: det kommer beskjed om når dette skal gjøres)

Årets turnering slås i gang klokka 14.30 med shot-gun start, dvs alle sammen starter samtidig rundt omkring på banen, og er da følgelig ferdig mer eller mindre samtidig. Man skulle nok gjerne ønske seg en times tid tidligere, men det får bli en annen diskusjon. Vi får se hvordan det går opp mot kafeteria etc i etterkant av runde.

Årets felt blir 56 spillere, som nok er det max antall jeg lander på for fremtiden også (med mindre noe spesielt skjer i pluss eller minus)

 

Jeg håper på en god og varm sommer 🙂

(og da fint vær på spilledagen)

 

For interesserte:

Det spilles en full golfrunde på helt vanlig måte.

-max score er par + 5 pr hull.

-vi teller bruttoslag + stablefordpoeng

-det kåres vinner på slag og stableford

-det kåres vinner på 2 stk longest drive (9 + 16)

-det kåres vinner på 4 stk closest to pin (3 + 6 + 10 + 13)

-det kåres vinner på closest to pin på to slag (18)

 

Premiepotten spillerne er med på å fylle går til 8 stk premier (de 8 først listede her)

Premien på hull 18 finansieres i løpet av runden.. den såkalte “lot-ball-potten”. Alle mistede baller koster 10,- , (dog begrenset oppad til kroner 100,- pr spiller).

Premieutdelingen skjer umiddelbart etter runden.

(er man ikke tilstede vinner man heller ikke, da går premie til nestemann)

 

Historikk:

The Gallagher Invitational startet jeg i 2011 etter flere års snakking/grubling på hvordan vi skulle ha det litt mer morro med golfspillingen.

Jeg landet da på en turnering etter helt samme format som den er i dag. Opprinnelig ville jeg kalle den Panthers Open, men av forskjellige grunner landet jeg på det den heter og har hatt som navn hele veien.

Første turnering var altså i 2011 med 24 deltakende spillere.

Noen, ikke mange, var med første året, og har vært med alle årene etterpå.

Noen av de som var med år 1 og som fortsatt er med er Bjørn Askimdal, Marius Ulseth, Marius Odne, Lars Olsson, Asle Berggaard, Pål Husøy og meg selv.

Hyggelig at også andre som var med i starten nå ser ut til å være på plass igjen.

Jeg opplever turneringen som noe mange venter på, og er ivrige på å få dato på hvert år, slik at kalender kan ryddes. Det er jeg utrolig takknemlig for, og litt stolt over.

På tross av “litt ruskevær” innimellom så har turneringen gått av stabelen hvert eneste år siden 2011.

 

Turneringen har hele tiden vært med tanke på at man kommer en time eller to tidligere enn vanlig til banen. Man tar seg tid til å skravle og juge litt om prestasjoner, samt sørger for å justere væskebalansen før man skal ut.

Vi har så fått en tradisjon i etterkant av turnering (Takk til Jacob Friestad) for de som også setter av kvelden.

 

Jeg kunne aldri fått gjennomført dette uten velvilligheten til Tyrifjord Golfklubb ved først Derek, og nå Anna, og selvfølgelig de andre som jobber i booking/pro-shop.

En stor takk fra meg til alle dere 😀

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg