Trenger vi egentlig mer penger til kunst & håndverk i skolen?

Har ikke ungene laget nok vindskeive brennmerkede brødfjøler nå?

Hva med å heller satse mer, og ikke mindre, på mat & helse?

Dette er et tema jeg har vært med på å diskutere nå ved noen anledninger. Foreldre med barn i barne- og ungdomsskole som heller ser at barn og ungdom lærer mye mer om mat og helse, samt “livet” kontra å sitte på håndarbeidssalen/sløyden og lage ting som kun foreldre kan synes er flotte greier.

Samfunnet syder over av store og små som ikke har et kosthold man egentlig trenger at de har. Det er junk og lettvinne løsninger i altfor stor grad og dermed får ikke spesielt barna den “bensinen” de trenger for å holde koken hele dager på skolen. Norge som nasjon blir bare mer og mer usunn, og beste medisin mot dette er å få ungene med på laget. Hvis barna begynner kommer de voksne etter. Ungdommer kommer over i videregående og aner knapt at strøm, vann og kloakk, etc er noe mamma og pappa betaler for.

Innlemmet i faget mat og helse burde selvsagt også faget “livet” komme.

Hvor tjent er vi med å være en nasjon som pakker inn barn og ungdom i bomull og ikke lærer de realitetene de kommer til å møte senere. Er vi tjent med at majoriteten av ungdommer ikke vet at man må betale for absolutt alt man spiser/drikker og bruker hjemme. Er vi tjent med at ungdommer ikke vet hva som skal til for å drifte et hus, en familie, en eiendom, etc. Burde man ikke satse mer på et fag som tar for seg dette kontra å lære de å strikke, male, pusse med sandpapir og brenne inn mønster i treverk?

Burde vi ikke heller lære bort sunne verdier innenfor mat?

Helse og fysisk form?

Burde man ikke lære bort mer rundt betaling av regninger, jobb. lønn, skatt, sparing, forsikring, pensjon, etc?

Selvfølgelig skal man ikke lære barn akkurat det, men alt til sin tid.

 

I barneskolen er det mye mer viktig å ha lærere som er engasjerte og dedikerte til å få med seg barna på læring av de viktige grunnpilarene i utdannelsen.

Da er det mye viktigere å ha lærere med engasjement og evne til å dra med seg elever og stimulere til læring kontra å ha lærere med “1000” studiepoeng.

Akkurat der er Norge på ville veier mtp lærere i barneskolen spesielt.

Barn lærer ikke av en uengasjert tørrpinn med poengene i orden… de lærer av engasjerte varme lærere.

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg