Var det egentlig noe poeng å stenge Kollen?

Er det egentlig noe poeng å stenge/avlyse noe som helst pga corona-frykt?

Vi er inne i paradoksets tid

Det er Holmenkollen-helg og det tyter av folk i skogen langs løypa på tross av bestemmelsen om å begrense tilgangen på stadion. De som er i skogen blir nå kalt alt fra hedersfolk som trosser hysteri til egoistiske idioter som setter livet til landsmenn på spill. Men, har vi egentlig noe grunn til å kjefte på de som er ute i skogen og heier frem idrettsfolk? Gjør de egentlig noe galt?

Les : Topp 10 luringer i dagens coronahverdag!

Linken jeg la inn over omhandler for meg noe helt annet enn de menneskene som i dag og sikkert i morgen innfinner seg i skogen rundt løypene i Holmenkollen. Den handler om de folkene som er ilagt karantene pga smitte eller mistanke om smitte.

Når det er sagt:

Det må gå an å stille seg spørsmålet om denne stengingen av stadion er helt gjennomtenkt? Er stenging av andre idrettsarrangementer helt gjennomtenkt? Er stopping/avlysing av eventer og konserter helt gjennomtenkt?

Jeg skal forklare hvorfor jeg sier det:

-meg bekjent går all tog-trafikk som normalt

-meg bekjent går all buss-trafikk som normalt

-meg bekjent går all t-bane-trafikk som normalt

-meg bekjent går all trikk-trafikk som normalt

-meg bekjent går det meste av innlands fly-trafikk som normalt

-meg bekjent går det aller meste av landets kollektiv-trafikk helt som det pleier.

Så;

Myndighetene setter ingen begrensinger på nordmenns bruk av alt listet over her. Vi er “frie” til å bruke alt av kollektivtrafikk, kjøpesentre, svømmehaller, etc etc.. sålenge vi ikke føler oss corona-dårlige. Hvorfor skal vi da begynne å begrense idrettsarrangementer, kulturarrangementer osv når det ikke settes noe begrensning whatsoever fra myndigheters side annet enn nevnte karantene og forventning om at vi alle bruker hue hvis vi føler oss syke?

Litt flåsete sagt så er jeg altså “fri” til å ta buss Hønefoss-Oslo, stapp full av folk, og gå av på Skøyen. Ta trikk, stapp full av folk, opp til Majorstua, deretter t-bane, stapp full av folk, opp til Holmenkollen… men jeg får ikke komme inn på stadion fordi DA kan jeg bli smittet…

Jeg vet selvfølgelig at dette handler om begrensning av smitte. Men begrenser vi noe som helst ved at alle kan ta buss, bane, trikk, fly akkurat når de vil?

Corona rammer de med redusert immunforsvar hardt. Vi som har immunforsvaret i orden får litt influensa og buse i nesa av dette. Derfor er det alles ansvar å ta forholdsregler og ikke utsette andre for oss selv om vi føler oss litt pjusk.

Som med så mange andre tilfeller av sånne greier:

Følg råd om hygiene.

Bruk hue og ta hensyn!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg