Vinner av serie må rett opp, taper rett ned

Dagens ordning kan gi noen absurde avslutninger på sesong som ikke er “rettferdig”

Dagens situasjon er jo som alle vet at de 8 beste i Fjordkraftligaen går til sluttspill, mens de 2 nederste må spille kvalifisering mot lag som kommer fra 1 divisjon.

I 1-divisjon er det slik at de 4 øverste spiller et såkalt play-in sluttspill der 1 møter 4 og 2 møter 3 om de 2 plassene i kvalifisering for Fjordkraftligaen.

I 2-divisjon er det slik at de 2 beste i 2-div møter de 2 nederste i 1-div en -1- spillehelg om 2 plasser i neste sesongs 1-divisjon.

 

Dette vil jeg ha en forandring på… og hvorfor? Jo;

La oss bruke årets sesong som eksempel siden dette er første sesong vi får til play-in etter at det nye systemet ble vedtatt.

Narvik ble seriemestere i pr med grei margin. De var suverene før covid-pausen, mistet mye offensiv kraft under pausen, men vant serien likevel. Det er hevet over enhver tvil om at Narvik hvert fall fortjener å spille kvalifisering om en plass i Fjordkraftligaen etter den sesongen de har hatt.

Det absurde er at Narvik kunne plutselig i best av 5 play-in oppgjøret nå mot Nidaros miste 3-4 mann med sykdom/skader, da i tillegg til de som forsvant i covid-pausen.. og rett og slett ryke ut i play-in. Det ville da betydd at i en sesong Narvik har vært suverene i 1-divisjon så ville de ikke engang fått spille kvalifisering. Jeg synes ikke det er riktig. Vinnerne av en serie skal belønnes.

 

Jeg vil ha et nytt system

Avstand bunn Fjordkraftliga og topp 1-divisjon er ikke så stor som den engang var. Jeg skjønner at man hadde dagens ordning den gang det var 10 og 15 måls forskjell hver gang et lag fra øvre div møtte et lag fra div under. Sånn er det ikke lenger.

 

Så; Hva vil jeg?

Jeg vil at de 8 beste i Fjordkraft spiller sluttspill som i dag. Det kan vi ikke forandre på.

Jeg vil at plass 10 i Fjordkraftligaen rykker rett ned. Laget har vært dårligst og fortjener nedrykk. Laget skal ikke kunne “gå på sparebluss” i januar/februar for så å redde plassen i kvalifiseringen.

Jeg vil at plass 1 i 1-divisjon rykker rett opp. Laget har vist gjennom en sesong at de er best. De har vunnet serien og i nær sagt alle idretter betyr det opprykk. Sånn bør det bli i hockey også. Dette gjør det også lettere å begynne jobbe med nye og større sponsorer tidligere enn før.

Jeg vil at plass 2-3-4-5 spiller play-in om -1- plass i kvalifisering. 2 møter 5 og 3 møter 4 i en best av 5. Vinnerne her møtes i en best av 5 om plass i kvalifiseringen. Vinneren her møter plass 9 i Fjordkraftligaen.

Jeg vil at plass 9 i Fjordkraftliga og vinner av play-in spiller best av 5 om -1- plass i Fjordkraftligaen.

Jeg vil at plass 8 i 1-divisjon rykker rett ned

Jeg vil at plass 1 i 2-divisjon rykker rett opp

Jeg vil at plass 7 i 1-div og plass 2 i 2-div møtes i en best av 5 om -1- plass i neste sesongs 1-divisjon.

 

 

 

 

 

 

 

4 kommentarer
    1. Heia Jim!
      Det systemet du legger frem her, er jeg helt enig i👏👏. Vi bør få en forandring.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg