Myten om Steinerskolen…

Dansing av den lille gangetabellen, synging av norsk-tyske gloser, hårpynt av kongler og strikketights trangere enn Prima Vera sine var… Mytene er mange om Steinerskolen, de menneskene som jobber der, de elevene som går der og måten skolen i sin helhet blir drevet på. (bildet er av 3 helt vanlige kongler og ikke kongler fra smykkeskrinet til kona…de konglene ville vært malt i flotte farger)

Jeg hadde også hodet fullt av antakelser da min kone startet å jobbe på Steinerskolen….og antakelsene ble vel ikke mindre da hun kort tid etter satt hjemme i stua og forsøkte gjennoppfriske gamle kunster på blokkfløyte og etter hvert satt på terrassen og skulle lære seg gitarspilling sammen med en venninne (klikk her for å lese) slik at hun kunne rocke frem vanskelige engelske gloser i c-dur. Det er forøvrig en helt klar fordel at det ikke er så store klasser på Steinerskolen for ikke bare får lærerne mer tid til hver enkelt elev men det blir jo og litt mer oversiktlig og stille på avslutningene for da 18 barn skal blåse på blokkfløyte samtidig kan det bli litt i overkant bra lyd (klikk her for å lese om det).

Etter som tiden har gått har jeg sett ganske så mange fordeler med å ha ungene på Steinerskolen. Fordelene med den mindre skolen mener jeg overskygger all “ulempen” med betaling og foreldreinnsats i form av dugnad og deltakelse…som jo de aller aller fleste foreldre burde gjøre uansett. Andre fordeler med Steinerskolen er jo at de har tradisjon for å la ungene oppleve naturen…da også med overnattingsturer i telt.. I år var det yngstesønnen sin tur til å dra på telttur med skolen og klassen og jeg som skogens mann måtte jo bare hente frem Monsen-genet i meg..

Forberedelsene til teltturen med Steinerskolen kan du lese om her : Å gruglede seg til tur!

Referatet fra teltturen med Steinerskolen kan du lese om her: Luskende huggorm, trampende mygg og flott norsk natur!

Nåvel… Mytene jeg hadde om Steinerskolen har sakte men sikkert blitt brutt ned av flinke lærere, hyggelige elever og veldig mange entusiastiske foreldre som ikke vil annet enn godt for sine barn. Når det er sagt så er det fortsatt slik at jeg nok ikke er og heller ikke kommer til å bli prototypen på en Steinerskolepappa…til det har jeg for mange tommeltotter og lite kreativ fantasi…men be meg om å rydde, vaske, løfte, bære etc..det kan jeg bidra med..det og litt humoristiske blikk på hva og hvordan Steinerskolen oppfattes der ute…som som i dette innlegget (Steinerskolelærergubbe). Litt morsomt med egen tilværelse må det være lov å ha det. Det er fortsatt ikke sånn at kona spretter ut om morgenen i sin heklede stringbkini og henter urter og grønnsaker til frokost…sånt har vi ikke..

Så, nå er nesten ett nytt skoleår igang der elever skal fortsette med dansing av diverse gangetabeller, snekre kjoler på sløyden, strikke gymtøy, spille på heklede banjoer osv osv…. Neida… ett nytt år er straks igang og enda ett år skal et visst antall elever få nyte av entusiasmen til lærerne der oppe i “fjellsiden” i Åsbygda.

Godt skoleår 🙂

#steinerskolen #skole #entusiasme #elever #lærere #foreldre

3 kommentarer
    1. men du……….seriøst vi kaller en spade en spade…….MANGE sære unger går der…..enten fordi de var sær eller blir det.
      Eg kjenner flere….og eg tenker ikkje åja sånn er hun fordi hun gikk på Steinerskolen…neida…..disse ungene var ybersære………og eg gikk ikkej på samme skole som dem i gaten pga mammas jobb…så eg visste ikkje at de ikkje gikk på den som alle andre gikk på dvs der eg vokste opp avr et slags kryss og ungene ble delt i hytt og pine…ikkje alle i samme gate gikk på samme skole…så eg visste altså ikkje at de sære ungene gikk på Steinerskolen….fant ut etterhvert når de kom dinglenede med greier de drev med…..så ja kanskje har det endret seg-det vet du bedre enn meg siden du har folk innafor…….men eg kjenner hvertfall 10 særinger som er ENDA særere enn andre som gikk på Steinerskolen…..den mest sære var en usannsynslig snobbet jente som man sku tro gikk på en preppy kostskole i Sveits og ikkje hang rundt med de i slusekofte og tights hahaha 😀
      Når det er sagt ønsket eg at datteren min gikk på Montesori, så vi har alle vår skjellett i skapet hahahaha

    2. Jeg har kjent mye folk som har jobbet i Steinerskolen, og har litt innblikk, om ikke MYE. MEn det jeg ser er at Steinerskolen skaper trygge, sterke barn 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg