Er alle tiggere i Norge faktisk fattige?

Har de tigging som jobb, eller har de rett og slett ingen annen mulighet?

Tiggere og bladselgere er ikke noe nytt syn for noen av oss lenger. Riktignok har de fleste av oss tidligere bare opplevd å se de på ferier snarere enn her hjemme. Først dukket det bare opp noen få som nærmest var et “eksotisk” innslag i bybildet, så kom tiden da globetrotterne av oss nærmest snublet i en tigger på hvert gatehjørne i Oslo. Ja, det er fattigdom i Norge, ja det er hjemløse, ja, det er skjebner som kan få en til å fryse på ryggen. Men, det er uansett noe som gnager litt i hjernebarken, og det er det meget enkle spørsmålet: Har majoriteten av tiggere i Norge, og da spesielt de fra utlandet, dette som jobb eller er de faktisk reelt fattige?

Hvorfor tenker jeg slik? Jo:I går la jeg ut følgende status på Facebook:


 

Her er link til Tigger-bløff innlegget: Tigger-Bløff?

Denne statusen la jeg ut fordi jeg reagerte litt på ansamlingen. Det så faktisk ut som de hadde et team-møte, et morgenmøte om du vil der de planla dagen. Det stod altså 2 såkalte Hiace’r og 3 personbiler der. Jada, jeg vet det er klisjeen som sier de burde bodd i telt og kjørt rustholker… En “haug” av folk stod og snakket mellom bilene, noen satt inne i bilene. Mer eller mindre alle sammen er disse tiggerne/bladselgerne vi ser rundt i byen hver dag. De sitter rundt omkring på fortauene og de står ved innganger til butikker. Bilene var ikke noe drittbiler heller, alle med utenlandske skilter.

Hvor kommer de fra hver morgen? Hvor bor de? Oslo? Bruker de altså drivstoffpenger for å komme seg til byer innenfor en viss avstand fra hovedstaden? Blir de “tildelt” hver sin by? Hva er liksom greia? Det florerer jo en masse historier om tiggere som kommer kjørende inn til en by i greie/flotte biler, skifter til røta-klær, tigger hele dagen før de så kjører hjem til et flott hus på kvelden.

Innerst inne håper jeg ikke en eneste av de historiene er sanne….

All ære til de som selger blader/magasiner for å unngå å ty til kriminalitet. Dette innlegget handler ikke om de.

Det er bare det at jeg aldri har sett en =Oslo selger som har bilen sin stående rundt hjørnet fra der han/hun selger blader/magasiner.

Hva tror dere?

#Norge #fattigdom #tiggere #=Oslo #penger #bil #økonomi #byen #sentrum #hus #samling #morgenmøte #sex #pupper #rompe #kropp #selfie #twitter #facebook #instagram (må ha noen gromme hashtags og)

 

4 kommentarer
    1. Ja, si det! Bra innelegg. Dette har jeg også lurt på. Det sies jo at enkelte eier hus og bil i hjemlandet. Og at de kommer her for å tigge siden pengene de får her rekker lengre enn lønnen i hjemlandet.

    2. Jeg aner ikke, men jeg tror nok mange ikke er SÅ fattige… Men hadde de hatt det som plommen i egget, hanen på haugen, kongen på slottet, så hadde de nok ikke dratt milevis for å sitte med ekkel lukt og dritt -klær for å bruke tid på å TIGGE…Så festlig er det nok ikke…Men jeg tror nok mange er organisert, og jeg tror NOEN tjener penger på at andre tigger for dem osv…Så noen eier nok de bilene… Men ikke godt å si…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg