Du kan nå tørke deg bak med planene for Ringeriksbanen og E16

Det prosjektet kommer ikke til å bli bygget de neste 30 årene

Statsbudsjettet er ute og E16 over Sollihøgda er ikke i planene for oppstart. Det er gledelig nok ferdigstillelse av motorveien ved Gran mot Roa.. så noe er det jo, men det at ikke E16 er nevnt er skuffende, men forventet, fra min side.

**Det gjennomføres ekstern kvalitetssikring av prosjektet høsten 2020. Regjeringen vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte i 2021**.

Det betyr kort og godt at enda flere milliarder skal brukes til å trenere et prosjekt det allerede er brukt milliarder på å planlegge. “Ekstern kvalitetssikring”.. = bare piss og svada.

Hvis det var noen som trodde noe annet da gladkristengutten tok over samferdselsdepartementen… sorry… men dette kommer til å bli trenert sålenge man bare klarer.

Det å tro noe annet enn at det blir enda 10 år med karbonadesmørbrød og politisk valgflesk i forbindelse med ny E16 og Ringeriksbanen blir som å tro på og se at det innføres varm skolemat i hele grunnskolen etter neste valg samtidig som Donald Trump står frem på tv i Usa og innrømmer at han ikke kan og vet alt.

Det lokale politiske miljø i Ringerike og Hole er i dag “sjokkert” og kaller dette budsjettet “dramatisk”. Det er ikke mer dramatisk enn hvert eneste j**** budsjett de siste 50-60 årene… for ikke å si 100.

 

Få fingeren ut av stjerna og innse realitetene:

Vi kommer til å måtte leve med alle svingene før Sundvolden, svingene fra Sundvolden til Vik, Steinssletta med 70km/t, den nye dustete lagde rundkjøringa etter Hønensvingen i mange mange år enda.

 

For de som er fra Hønefoss-Oslo strekningen så er snakk om ny E16 over Sollihøgda ikke noe nytt…og for dere som ikke er fra samme strekning så er det jo nå heller ikke noe nytt siden jeg jo skrev rett over her at det jo er snakk om en ny E16 over Sollihøgda.

Jeg har jo da tidligere skrevet litt av hvert om nettopp denne strekningen, så som “Dødsveien Hønefoss-Oslo” Dødsvei og “Det er ikke noe kø på E16” Fjott og mange flere…men det kan dere google dere frem til selv ved simpelthen å skrive Geriatriks + (søkeord), altså ikke skriv søkeord men skriv det du vil søke etter, og så vips, en mengde brillefine sakprosartikler om feks E16.

Det er alltid en propp navnga jeg engang et innlegg. Det er selvfølgelig ikke slimproppen jeg da mente (og til de som ikke vet hva en slimpropp er…I dare you to google it). Proppen jeg snakket om er den proppen en i lokalpolitikken her snakket om da han ytret: “Det er vel ikke noe vits med ny E16 til Sandvika hvis proppen er E18 inn mot Oslo”. Så konklusjonen etter en sånn uttalelse måtte jo da være at vi rett og slett skal drite i å bygge ny og bedre/tryggere vei fra Hønefoss til Sandvika fordi det er kø fra Sandvika til Oslo.

Jeg synes jo et sånt standpunkt til fremskritt blir litt sånn som om da Alexander Graham Bell skjønte at han hadde oppfunnet telefonen bare sa til seg selv rett før ferdigstillelse at “nei, er dette no vits da…har jo ingen å ringe til alikevel så dette legger vi på is”.

 

Hva tenker jeg så om fremtiden?

Vel, i 2021 er det nytt stortingsvalg. Dette er dessverre også mer eller mindre samtidig som ny nasjonal transportplan skal opp til behandling. Jeg er stygt redd for at om ikke bygging av E16/Ringeriksbanen er i gang da det stortingsvalget er ferdig så blir hele prosjektet lagt i en skuff i påvente av ny nasjonal transportplan. Fortsetter dagens regjering så kan vi ha et ørlite håp om oppstart innen 8 år etter dette valget. Blir det skifte til Rød-Grønn så tror jeg dessverre at E16/Ringeriksbanen blir en saga blott. IGJEN!

Skulle det bli slik at en rød-grønn regjering i 2021 blir avhengig av MDG/Rødt så tror jeg hipsterne fra Grünerløkka setter en stopp for all pengebruk uttafor Ring1 med mindre det er tvingene nødvendig for importen av latte-smatte-datte-kaffe med en dæsj med melk i.

Jeg er ikke overrasket over dagens melding. Jeg tror det egentlig er mest bull fra ende til annen dette med innsparing og ekstern kvalitetssikring for overskridelser i statens navn har da aldri vært noe problem. Jeg er redd for at det er sterke lobbyvirksomheter ute å går for å forfordele andre prosjekter fordi ringeriksregionen bare surrer og krangler om fugle- mark- bille- og froskebestander der vei og bane skal gå i friluft.

 

 

1 kommentar
    1. Jeg frykter du har rett.

      Men hva er årsaken til at dette veiprosjektet blir utsatt gang på gang? De første planene om motorvei til Hønefoss kom vel allerede på 60-tallet.

      Og finnes det egentlig en tofeltsvei i Norge med mer trafikk enn Bjørum-Vekrysset? Det skulle ikke forundre meg om dette er den tofeltsveien i Norge med mest trafikk, men likevel blir til stadighet andre strekninger prioritert foran denne.

      Hva i all verden er årsaken til at hovedveien mellom Oslo og Bergen, en viktig pendlervei for folk på Ringerike og turistveien for alle som skal til Hallgindal og Valdres ikke blir bygget? For vi vil jo trenge trafikksikre og effektive veier å kjøre på med våre utslippsfrie biler (og ikke minst lastebiler) i fremtiden også? Det er ikke mange som vil ta toget til hytta i Hemsedal…

      Og hvordan kan politikerne komme unna med at man her stamper i stillestående kø hver fredag og søndag hele året, at liv går tapt i trafikkulykker og at turistnæringen i hele Hallingdal og Valdres taper massivt til steder som Trysil og Hafjell fordi Oslofolk rett og slett ikke gidder å sitte i kø på E16 over Sollihøgda når alternativet er å sette på cruisekontrollen og kjøre E6 nordover?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg